Ik ben sinds een tijdje wat actiever bezig met mijn Facebookpagina. Lijkt me nuttig. Want als ik zo rond de 1.000 fans ben, kan ik nog gerichter aan de slag met Facebook advertenties. Maar ik twijfel. Of ik het er wel mee eens ben, met mijn eigen plannen.
Facebook is een goudmijn voor iedereen die iets te verkopen heeft. Niet omdat je er kunt adverteren. Maar omdat je er gericht kunt adverteren. Het is geen toeval dat ik de advertentie die je hierboven ziet in mijn Facebook timeline had staan, vandaag.
Aangepaste doelgroepen op Facebook
Dat zit zo: zodra je een klantenbestand van 1.000 e-mailadressen hebt, kun je een custom audience aanmaken. Een aangepaste doelgroep. Bijvoorbeeld bestaande uit al jouw klanten die op Facebook zitten.
Ik heb net mijn eerste bestelling gedaan bij Jumbo. Een mooi moment om mij te wijzen op de handige app, want ik sta er nu open voor natuurlijk. En bovendien blijken drie van mijn Facebookvrienden ook al fan te zijn bij Jumbo! Who knew?!
(het kan ook zijn dat de campagne die ik te zien krijg gebaseerd is op andere kenmerken: alle mensen die de pagina van de Albert Heijn leuk vinden, in Wassenaar wonen, en Facebookvrienden hebben die de Jumbopagina op Facebook leuk vinden, bijvoorbeeld. De Jumbo is in Wassenaar nog maar net begonnen met de thuisbezorgdienst, dus ook een mooi moment voor een campagne)
Vergelijkbare doelgroepen op Facebook
Maar daar stopt het niet. Want vervolgens kun je een ‘vergelijkbare doelgroep’ aanmaken: een doelgroep van Facebookgebruikers die dezelfde kenmerken vertoont als die doelgroep die je net hebt aangemaakt.
Zo kun je niet alleen een doelgroep maken die precies bestaat uit je klanten, je nieuwsbriefabonnees of je Facebookfans. Maar ook eentje die lijkt op je bestaande Facebookfans. Of eentje die lijkt op je huidige betand van e-mailnieuwsbriefabonnees of klanten. Of die lijkt op de groep mensen die je Facebookvideo’s hebben gekeken.
Dit is de reden dat je hele specifieke advertenties te zien krijgt op Facebook. Waarvan sommige echt onweerstaanbaar zijn.
Facebook kent niet alleen jouw voorkeuren en gedrag, maar matcht dat met mensen die dezelfde voorkeuren en gedrag vertonen. Om vervolgens informatie te leveren aan adverteerders. Die daar, als ze slim zijn, ideeen aan overhouden over de onderwerpen die jou interesssereren.
Soms letterlijk: als je ingelogd blijft op Facebook en een website bezoekt die bepaalde Facebook cookies gebruikt, kan de eigenaar van die website je op Facebook precies voorschotelen wat je net hebt bekeken op de website. Dat is de reden dat die nieuwe schoenen, die nieuwe jurk of die nieuwe blender je blijven achtervolgen.
This ain’t no rocket science
Het is geen rocket science, al die gerichte advertenties.
Ook geen geheime operatie. Het is niet verboden en het is niet heel lastig.
Ik heb maar een paar honderd facebookfans. En een paar honderd e-mailabonnees. En tot ik aan de 1.000 zit, kan ik met die bestanden niets, want dat vindt Facebook te weinig om het eerlijk te houden.
Ik heb wel eens eerder zitten spelen met deze opties, voor andere facebookpagina’s. Al heb ik er nooit campagnes mee gerund, als marketeer is het fascinerend om zoveel informatie te krijgen over je klanten.
Wie het slim gebruikt, kan succesvol verkopen (of bouwen aan een pagina of een e-maillijst of wat dan ook).
Handig. Sterker nog: als ondernemer ben je gek als je er geen gebruik van maakt.
Facebooktwijfel
Maar de vraag is: klopt het wel, het gebruiken van Facebook advertenties op deze manier?
Het mag. Het kan. En iedereen doet het.
En toch twijfel ik.
Facebooktwijfel.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Kitty Kilian zegt
Ieder mens met enig ethisch besef moet aarzelen. Want Facebook doet er werkelijk alles aan om meer van iedereen te weten te komen. Ze hebben Whatsapp niet voor niets gekocht – ze willen nóg meer vrienden aan je Facebookprofiel kunnen koppelen. Niet omdat ze zo van je houden, of omdat ze het beste met je voor hebben. Maar puur om meer geld te kunnen slaan uit jouw persoonlijke informatie.
Ik heb een ochtend een training gedaan over Facebook adverteren en de haren rezen me ten berge. Er kan nog veel meer dan je denkt. En het houdt hier uiteraard niet op – straks gaat óók Facebook je de mogelijkheid geven om variabele prijzen te vragen van verschillende mensen voor dezelfde dienst, afhankelijk van het inkomensniveau van de mensen. Of van hun uitgavenpatroon. Willen we dan nog steeds adverteren daaro?
Elja Daae zegt
De vraag is – kun je het je veroorloven om het niet te doen?? Als iedereen het doet?