Volg jij merken of bedrijven op Twitter?
Ik wel, namelijk. Maar ik ken veel twitteraars die dat principieel niet doen.
Ik las een artikel van de week (tussen de verhuisstress door, helaas kan ik het niet meer vinden) waarin stond dat mensen bedrijven volgen op Twitter om 1) korting 2) exclusieve content (?) en 3) korting.
Ik ging even bij mezelf te rade. Maar dat is niet de reden dat ik bedrijven en merken op Twitter volg.
Ik volg bedrijven en merken op Twitter omdat:
- Ik nieuwsgierig ben naar wat ze te zeggen hebben (misschien is dat een vaktrekje?)
- Ik me met ze wil verbinden, meer van ze wil weten
- Ze leuke tweets sturen, met of zonder links (misschien wordt dat bedoeld met ‘exclusieve content’?)
- Ik op de hoogte wil blijven van nieuwe producten, storingen, updates (vooral bij softwarebedrijven)
Kortingen zijn bij mij nog nooit een overweging geweest.
Misschien ben ik de enige, maar ik ben heel selectief in wat ik in mijn feed laat binnenkomen. Ik wil leuke, gezellige, interessante, vermakelijke of nuttige dingen zien als ik op Twitter kijk. Een account met kortingen valt daar niet echt onder, voor mij.
Maar misschien ben ik wel de enige? Waarom volg jij wel of geen bedrijven en merken op Twitter? En welke accounts volg je dan bijvoorbeeld wel graag?
- Blog of column? Over wat je wel en niet mag bloggen van jezelf - 24 maart 2025
- Raar - 23 maart 2025
- Zonder - 22 maart 2025
Goh, ja, waarom volg ik bedrijven eigenlijk. Niet voor de reclametweets in elk geval. Te veel reclame zorgt ervoor dat ik ontvolg. Dus voor de korting volg ik ook niet.
Gewoon omdat het leuk of interessant is. Vanwege de inhakers, tips en nieuwtjes. Ik moet de producten of diensten wel interessant vinden natuurlijk. Het mooie is dat bedrijven hun eigen producten en diensten goed kennen. Daardoor leren zij mij vaak andere handigheden kennen en kan ik vragen stellen wanneer ik nog iets wil weten of wanneer ik een probleem heb. De lijntjes zijn kort. En sommige bedrijven/ondernemers hebben gewoon een goed blog. Dan volg ik ze om die reden. En ach, als ze me dan toch een keer korting willen geven, heb ik geen bezwaar.
Ja, zo zit ik er ook in. Maar jij legt het beter uit! 🙂
Precies wat je zegt, Elja: leuk, gezellig en interessant – zo zie ik het ook graag. 🙂 Zeker als je in een markt met veel concurrentie opereert, zoals Europresto, is gunning een belangrijke factor. Want checken of ze echt met álles tot op de eurocent de goedkoopste zijn en het aller-aller-voordeligste her en der vandaan halen: daar hebben weinig mensen zin in en dat ‘kost’ tijd – da’s nog veel kostbaarder…
Gunning kan alleen ontstaan als het leuke mens achter een zakelijk Twitter account zichtbaar is. Al vind ik dat er ook veel mensen zijn die met een persoonlijk account doen wat bedrijven vaak verweten wordt: te veel promotie, niet reageren op mentions, vragen, gelukwensen of beterschapswensen en niet bedanken voor RT’s. Fatsoen moet je nog steeds doen – dat kun je niet automatiseren of voorprogrammeren. 😉
Ja mooi punt dat, individuen die heel promotioneel zijn. Da’s weer het omgekeerde. Maar zulke mensen ontvolg je toch? Of althans, ik ontvolg ze niet maar ik haal ze uit mijn ‘lijst’ dus ik zie ze gewoon niet.
Dan volg ik sowieso niet en als iemand zich als zodanig ontpopt: ontvolgen.
Jij en ik hebben het er al eens eerder digitaal over gehad en we verschillen van mening. Ik weet dat het vriendelijker zou kunnen overkomen als ik veel vaker terugvolg. Maar feit is dat je slechts een beperkt aantal mensen écht kunt volgen, dus nemen velen hun ’toevlucht’ tot (privé) Twitterlijsten en bekijken bijna nooit meer hun gewone TL. En dan kun je je dus ook niet storen aan eventuele overmatige zelfpromotors. 😉
Voor mij is m’n TL ook een ‘echte Twitterlijst’, zogezegd. Vandaar dat ik nooit boven de 150 kom. Meer dan zoveel mensen écht volgen kost anders te veel tijd.
Ja da’s gewoon een andere manier van managen he? En een ander principe. Maar evenveel plezier en waardevolle relaties!
Als social-media-vrouw van Europresto.nl (twitter @europresto) weet ik hoe lastig het is voor een bedrijf om echte volgers te krijgen. Ik begrijp dat wantrouwen wel hoor. Veel bedrijven plannen hun standaard reclametweets in en zijn verder niet of nauwelijks interactief bezig. Ik probeer ons account juist meer als een persoonlijk account te runnen. Is voor iedereen leuker denk ik.
Ik heb hetzelfde vanuit @fwwebinars. Het is erg lastig om volgers te krijgen, merk ik. Maar het gaat ook mis als je te veel denkt vanuit alleen je eigen doelen. Gewoon leuke informatie blijven delen en doorzetten he?