Waarom het krijgen van focus voor ondernemers toch een succesformule is

Ik had duidelijke focus, de afgelopen twee dagen. Ik bracht ze door in bed. Ik focuste op Netflix en op niet te veel hoesten. En ondertussen dacht ik aan mijn focus als ondernemer.

Is focus onzin? vroeg ik mezelf af.

Dat komt, ik las een review van het nieuwe boek ‘De Succesillusie’. De auteur vindt dat we op moeten houden om in succesformules te geloven.

En dat vind ik toevallig ook.

Zie: Er is geen makkelijke weg.

Ik kan me er dus, van wat ik er over lees, aardig in vinden. Behalve dan die ene: ‘Focus’. Want volgens de auteur is het advies om meer te focussen ook een ‘succesformule’, dat wil zeggen, onzin.

Maar ik denk dat focus wel degelijk belangrijk is.

Uit ervaring weet ik wat er gebeurt als je geen focus hebt. *kucht*

Wat er gebeurt wanneer je als zelfstandig ondernemer geen focus hebt:

  • Je besteedt tijd aan dingen die niets of niet voldoende opleveren;
  • Je doet dingen soms alleen omdat je geen goede reden hebt om ze niet te doen;
  • Je hebt te weinig tijd om de dingen te doen die je het meeste gaan helpen;
  • Je bent altijd te druk om na te denken; (ook wel eens over geschreven: waarom je moet stoppen met oogsten)
  • Je kunt geen ‘Nee’ zeggen tegen opdrachten en kansen; en daarom, ik herhaal, waarom je moet stoppen met oogsten>>
  • Je hebt te weinig tijd om dingen te doen die belangrijk zijn voor je lange termijn resultaten;
  • Het is voor anderen niet duidelijk waar ze je voor in kunnen zetten; en
  • Het is voor anderen niet duidelijk waar ze je voor kunnen aanbevelen; en
  • Had ik al gezegd dat je geen tijd hebt voor de dingen die je gaan helpen in de toekomst?
  • Ehm, ja hier dus: waarom je moet stoppen met oogsten.

Ik weet hoe moeilijk het is om focus te krijgen.

Foto: deathtothestockphoto.com

Geldt voor alle zakelijke keuzes, trouwens. Niet alleen voor die van ondernemers.

Zo sprak ik laatst iemand die op zoek is naar een nieuwe baan. Toen ik vroeg wat ze wilde doen zei ze: “In ieder geval niet wat ik deed. Iets met organiseren. Of iets met sport.”

Ik was even stil. Dat komt: niemand kan je helpen als je niet weet wat je wilt.

En niemand neemt je aan als je niet weet wat je wilt. Omdat je dan ook niet kunt overtuigen. (hard maar waar)

En, niet lullig bedoeld, maar: eigenlijk weet je natuurlijk wel wat je wilt. Je weet tenslotte wat je leuk vindt. Je weet welke werkomgeving je interesseert. Je weet welke activiteiten je leuk vindt. Of je wel of niet achter de computer wil zitten of aan de telefoon.

Het probleem is meestal niet dat je niet weet wat je wilt!

Het probleem is dat je niet wilt kiezen.

Zijn twee hele andere dingen.

Je bent bang dat je iets mist als je kiest. Iets leukers. Het is het ‘het gras zou best eens groener kunnen zijn/worden bij de buren of bij hún buren of aan de overkant’-syndroom.

Luister: kies gewoon. Kies iets dat je NU leuk lijkt. En de rest komt vanzelf. Kies gewoon een richting. Focus.

(ik blijf erbij dat deze oefening een mooie manier is om vast te stellen wat je gedaan hebt en wat je gáá doen)

De volgende uitdaging is dan alleen nog: focus houden.

Foto: deathtothestockphoto.com

Want ja, het is goed! Je hebt focus! Je weet wat je wilt doen! Nu! Dit jaar! Voor altijd! YES!

Maar dan.

Dan komt er iemand op je pad met een ander soort opdracht of vacature of aanbod. Iets dat je goed zou kunnen. Iets dat je leuk vindt. En iets waarmee je op korte termijn lekker kunt verdienen.

Daar ga je, met je focus.

Tuurlijk kun je het gewoon doen, naast je focusprojecten. Maar eerlijk is eerlijk: de uren die je besteedt komen niet terug. Ze gaan niet in je focuswerk zitten.

Bovendien kosten ze nog meer dan de specifieke uren die je bezig bent: ze kosten energie. Ze kosten denkwerk. Ze kosten inspanning.

Ze kosten focus.

Het is niet makkelijk, dat hele Focus.

Ik geloof dat het nodig is.

Maar of het mij (jou?) gaat lukken dit jaar?

…da’s een kwestie van focus.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Francienantwoord
27 januari 2017 om 13:25

Ja Elja, precies wat ik even nodig had. Net een groot project afgemaakt om mij nu met focus op mijn eigen onderneming te gaan richten, komt er een leuke baan voorbij voor 2 dagen, goed te combineren, maar kost inderdaad energie. En focus dus. Dit was net het zetje!

Elja Daaeantwoord
27 januari 2017 om 22:23
– Antwoord aan: Francien

Haha! GO!! ?? Ik moet alleen mezelf nog even dat zetje geven.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.