Ik heb het al eens eerder gezegd: mijn grootste fout van de afgelopen jaren was om geen nieuwsbrief te beginnen. En vandaag blijkt maar weer eens hoe belangrijk zo’n nieuwsbrief is.
Facebook kondigde vandaag namelijk aan dat de focus van de informatie die je te zien krijgt als je inlogt, nog sterker komt te liggen op vrienden en familie. En minder op de informatie van ‘uitgevers’.
UPDATE april 2017: bijna een jaar later kan ik bevestigen dat dit inderdaad is gebeurd.
Het is wat je noemt een aardverschuiving. Want feitelijk betekent dit dat wie zijn blogartikelen deelt vanuit een facebookpagina (ipv een profiel) minder bereik zal hebben dan hij of zij tot nu toe had. Niet dat dat een verrassing is: de schattingen van het aantal bestaande volgers dat je als facebookpagina kunt bereiken zonder te adverteren, gaan uit van maximaal 11%.
Maar dat wordt dus nóg minder. Behalve als je betaalt voor het promoten van je content, natuurlijk.
Volgens Facebook zelf krijgen ‘informatieve’ updates van vrienden en familie meer aandacht in je timeline. Daaronder verstaat Facebook bijvoorbeeld “… a post about a current event, a story about your favorite celebrity, a piece of local news, or a recipe.”
Dat zou betekenen dat er nog steeds kansen liggen. Als mensen bereid zijn om je artikelen op Facebook te delen, komen ze alsnog de timeline in. Maar dan moeten:
- je artikelen passen bij dat specifieke soort informatie dat Facebook hierboven beschrijft en
- mensen je artikel hebben gevonden binnen of buiten Facebook en
- die mensen het heel makkelijk vinden om je artikel te delen op Facebook.
Het was toch makkelijker toen je als uitgever zelf redelijk kans maakte om die timeline in te komen.
Het is niet onmogelijk, die timeline bereiken.
Maar het is wel lastig.
Voor grote uitgevers, die hun geld verdienen met advertenties op hun site en het verkopen van eigen producten en diensten en die voor een groot deel van hun verkeer afhankelijk zijn van Facebook, is het slecht nieuws. Zij hebben de afgelopen jaren heel veel geld en tijd geïnvesteerd in het opbouwen van bereik op Facebook.
Building your house on someone else’s land – wie op andersmans land bouwt, kan onteigend worden. De angst van heel veel bloggers (wat niet wil zeggen dat ze gelijk hebben, zie ook de comments. Kitty: ken jij dat artikel?).
Social media blijft een kwestie van vol overgave daar zijn waar je doelgroep is en die doelgroep de content bieden die bij dat platform hoort. Je kunt niet succesvol zijn op Snapchat zonder er vol voor te gaan en die content te maken die daar gevraagd wordt. En hetzelfde geldt voor Facebook. Mensen willen niet alleen maar links naar je site. Ze willen in die app blijven en daar de content consumeren.
Maar tegelijkertijd moet je blijven bouwen aan je eigen bereik, via je eigen platform, via bijvoorbeeld je blogabonnees of je emaillijst.
Dan heb je een gezonde fundering – aardverschuiving of niet.
Update: ik kwam dit mooie, cynische artikel tegen van Fortune over diezelfde algoritmewijziging. Het lezen waard.
PS Ik heb er sinds kort een, een nieuwsbrief. Het is een soort van blog maar dan alleen voor nieuwsbriefabonnees. Het doel is leuke, interessante en/of inspirerende links te delen die iets te maken hebben met marketing, social media en ondernemerschap. Aanmelden kan hier. Vrijdagochtend valt hij op je digitale deurmat!
- Ongeluk - 8 juni 2023
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
Geef een reactie