Black Friday is op het journaal in Nederland, hoorde ik. Uiteraard. Het is een van die onderwerpen die altijd goed is voor wat ooohs en aaahhs. Die rare Amerikanen ook… Oh, wat zijn ze nou weer gek aan het doen, in de rij aan het liggen voor een aanbieding?!
Ik ben het daar deels mee eens. Maar om andere redenen. En die zijn net zo goed van toepassing op ons Nederlanders.
‘Tis the Season
In de VS is Thanksgiving, aanstaande donderdag, de belangrijkste feestdag van het jaar. De echte Holiday in ‘Holiday Season‘, zoals je ziet op je stemmige Starbucks kerstbeker. Als je goed kijkt naar al die Amerikaanse kerstfilms zul je dan ook zien dat veel daarvan over Thanksgiving gaan, en niet over Kerst.
Thanksgiving is de dag dat mensen het hele Amerikaanse continent over reizen om bij familie te zijn. Dat je de kalkoen, de zoete aardappel (met marshmallows), de sperziebonen (met champignonsoepsaus), de aardappelpuree en de cranberries op tafel móét hebben. Dat de Eerste Hulp van het ziekenhuis vol zit met mannen die een stukje vinger hebben afgesneden toen ze hun jaarlijkse snijtrucje met de kalkoen uithaalden.
[Ik kan dat weten, want daar zat ik ook met mijn eigen kalkoensnijder, vorig jaar op Thanksgiving. Ik zag de ene na de andere man binnenkomen, ondersteund door moeders en zussen en vrouwen…!]
Op Thanksgiving gaat het niet om cadeautjes, zoals met kerst, maar om samen zijn, en om eten. Heel veel eten. En drinken. Gezelligheid. Familie. Vrienden.
Black Friday: de dag dat de rode cijfers zwart worden
En dan is het diner achter de rug, de buik uitgebuikt, het hoofd wazig van de drank, en dan is het nacht/vroeg in de morgen, en dan begint Black Friday. En dan ga je dus KERSTINKOPEN doen.
Snap je? Dat is het ritueel. Voor sommige winkels moet je in de rij staan, voor andere winkels niet. Het gaat de hele vrijdag door maar het begint juist heel vroeg, zelfs al ‘snachts. Sommige installeren zich voor de Best Buy (de Amerikaanse versie van de MediaMarkt). Want als je kinderen graag een WII willen en een nieuwe TV en je vrouw zo’n blitse Dixon stofzuiger, dan kun je op Black Friday je slag slaan.
Het heet dan ook niet Black Friday omdat het zo dramatisch is. Het heet Black Friday omdat het de dag is waarop de winkeliers (de grote dan) uit de rode cijfers komen, en winst gaan maken over het afgelopen jaar. Het kerstinkopenseizoen is begonnen! [Hier mijn post van vorig jaar daarover]
Er is een heel ritueel rondom Black Friday marketing. Zo worden deals bewust ‘gelekt’. Het ‘lekken’ van Black Fridays is gewoon een marketingtechniek op zichzelf. Ultieme Amerikaanse marketing: buzz creëren door te doen alsof iets nog geheim is maar is uitgelekt. Klinkt bekend he, Apple fans??
De aanbiedingen heten niet voor niets Door Busters…..
Black Friday: niet raar, en ook niet anders
Er is niets mis met Black Friday, wat mij betreft. Behalve dan die extreme consumptiedrang. Maar dat is niet alleen Amerikaans. In Nederland zijn de grote winkelstraten ook afgeladen op zondag – iedere zondag. Wij zijn net zo gek als de Amerikanen… we shoppen om ons goed te voelen, geloven dat we al die spullen nodig hebben om gelukkig te zijn of anderen gelukkig te maken. De gekte rond Sinterklaas begint 3 weken voor Sinterklaasavond nota bene!
Dus. Voordat we allemaal weer hoofdschuddend voor de TV zitten te zuchten over ‘die rare Amerikanen’, misschien goed om hand in eigen boezem te steken en je af te vragen hoeveel je zou besparen als je deze Kerst een digitale spiegelreflexcamera kunt kopen van 800 dollar voor 500 dollar. Laptops voor 250 dollar. TV’s voor een paar honderd dollar. Een tosti-apparaat voor 8 dollar (!).
Mooi initiatief: koop lokaal
Als er een nadeel zit aan Black Friday (naast de zinloze consumptie waar velen van ons zich schuldig aan maken) is het dat de grote ketens, de Amazon’s, de Best Buy’s, de Targets, het gras wegmaaien voor de voeten van de kleine ondernemer. De kleine, lokale retailers kunnen uiteraard nooit de prijzen bieden die je bij de grote winkels vindt. Dus zij hebben het nakijken. Al die miljoenen dollars worden wel in de buurt uitgegeven, maar niet bij hen: bij hun lokale Best Buy.
American Express heeft dan ook een mooi initiatief: Small Business Saturday. Dat is de zaterdag na Thanksgiving, na Black Friday. Om awareness te creeeren, en mensen op te roepen om hun geld uit te geven bij de kleine bedrijven in hun eigen buurt. Kan ik me helemaal in vinden! Dus mijn familieleden zullen deze Kerst kunnen rekenen op een overdosis aan Turkse theeglazen, porseleinen granaatappels en ander moois… 🙂
- Schrik - 19 januari 2025
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
Lindy Prins zegt
Wij kennen hier natuurlijk alleen de Drie Dwaze Dagen… Dat vermijd ik dan ook; mensen die graaien en spullen uit andermans handen trekken. Maar misschien verloopt ’t in Amerika vriendelijker? Jeez, tosti apparaat 8 dollar?! Ik zou daar wel mooi kunnen shoppen voor m’n uitzet haha! #maarhoekrijgjealdiespullenthuishe
Jacob Jan Voerman zegt
vanavond nog de Blokker in geweest voor Sintkado’s. Koopavond met extra korting.
Rianne zegt
Leuke blog! Dat hele Black Friday gebeuren zou echt niet goed voor mij zijn. Ik hou van koopjesjagen en vind het reuze interessant om te zien dat er mensen serieus nu al in de rij gaan liggen voor een plekje. Dát gaat me namelijk nét iets te ver =D