Twitter maakt de wereld kleiner

Ik woon, zoals de oplettende lezer inmiddels misschien weet, in de VS. ‘The Holidays’ zijn een Big Deal hier. En The Holidays, dat is Thanksgiving (vandaag, 24 november) en Kerst. En misschien een beetje Halloween (31 oktober). Fantastisch natuurlijk om dit soort nationale tradities mee te maken in een ander land, en er deel van uit te maken. Maar het mooie is dat je helemaal niet in de VS hoeft te zijn om Thanksgiving mee te beleven. Door Twitter kun je ook gewoon vanuit je luie stoel de sfeer proeven!

Twitter: de wereld meemaken vanuit je luie stoel

Het is, vind ik, ongelofelijk om te ervaren hoe Twitter en andere sociale media de wereld kleiner maken en mensen in andere landen dichterbij brengen. Jij kunt net zo goed communiceren met een beroemde popster uit de VS  als iemand die bij hem/haar om de hoek woont. Je kunt contacten leggen met wie dan ook, en weten wat beroemde mensen uit je vakgebied denken over zaken. Sterker nog, met een beetje geluk kun je een DM sturen, al zou je 5 jaar geleden niet eens hun emailadres hebben kunnen achterhalen. En je kunt de ontwikkelingen of het sentiment van een heel land volgen door even op een hashtag te klikken.

Het sentiment van een heel land…

De trending topics per land geven een aardig idee van het sentiment in een land. Met een klik op de knop zie je een hele wereld aan je voorbij trekken. Vol onzin, vol zin, vol emotie, vol populaire cultuur. Vol cultuur, eigenlijk. Het toeval wil dat we, terwijl ik dit schrijf, ons in de VS druk maken over een zelfde onderwerp als in Nederland. Krijg je als je een eigen goal scoort. 🙂

#thanksgiving

Maar goed, vandaag dus #thanksgiving. De link verwijst naar een ‘search’ op het zoekwoord #thanksgiving op search.twitter.com. Door de tweets te volgen krijg je een beeld van een feestdag in de VS. Je kunt ook de tag #thankful volgen, die wordt ook veel gebruikt rond deze tijd.

Black Friday is here #blackfriday

Ook leuk om te volgen is de dag daarna, Black Friday. Dit is traditioneel de dag van het jaar waarop de grote winkelketens enorme uitverkoop houden en zo van de rode, in de zwarte cijfers komen (vandaar ‘black’). Mensen gaan met het Thanksgiving diner achter de kiezen op een klapstoel voor de winkel zitten om als eerste naar binnen te kunnen. Speelgoed, TV’s, computers, kleren… alles wordt op de kop getikt. Kijk maar eens op #blackfriday.

NB: let op, in een search op search.twitter.com geeft twitter eerste de zogenaamde ‘toptweets’ weer. Als je de meest recente tweets wilt zien, moet je even wisselen van ‘top’ naar ‘all’.

 

Ik ben in ieder geval niet in de winkel te vinden vannacht…ik ben lekker aan het uitbuiken na een heus Thanksgiving diner met een enorme kalkoen, cranberry sauce en natuurlijk pecan pie! Happy Thanksgiving!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Waarom Black Friday geweldig is…en niet gekker dan koopzondag | Elja Daaereply
november 20, 2012 at 09:11 AM

[…] Het heet dan ook niet Black Friday omdat het zo dramatisch is. Het heet Black Friday omdat het de dag is waarop de winkeliers (de grote dan) uit de rode cijfers komen, en winst gaan maken over het afgelopen jaar. Het kerstinkopenseizoen is begonnen! [Hier mijn post van vorig jaar daarover] […]

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.