Vandaag is het 4 juli – Independence Day in de VS (de strijd met de Engelsen). In Evanston – waar ik tot morgen nog woon – betekent dat behalve veel bbq’s de jaarlijkse optocht. Die optochten zijn geweldig. Heel Evanston komt voorbij, alle organisaties, veel bedrijven, de politie, de brandweerd, de highschool met alle sportteams, cheerleaders, majorettes, bands, old timers.
Iedereen zie je in de Parade
Kijkend naar al die organisaties en individuen die zich hadden ingeschreven voor een plekje in de Parade, realiseerde ik me een van de belangrijkste lessen die ik hier geleerd heb: de kracht van initiatief.
Je kunt het zo gek niet bedenken, of er is een organisatie voor. Mensen maken zich ergens druk over, of ze worstelen ergens mee, of ze geloven ergens in. Ze geven het een naam, ze doen een oproep, ze verzamelen een groep mensen om zich heen, ze werven fondsen, en ze zijn in business.
All you need is … initiative
Ze organiseren summer camps voor hun kinderen, die (beter) aansluiten bij wat zij geschikt vinden. Ze organiseren bijeenkomsten voor lotgenoten. Voorlichtingsavonden. Charitatieve organisaties. Groepen ouders die dingen organiseren op scholen. Politiek georienteerde programma’s.
Groepen bewoners vechten voor het behoud van iets (zoals de lokale bibliotheek), of voor iets dat ze graag zouden zien gebeuren (een bibliotheek van vrijwilligers, of een nieuw park met speeltuin in hun buurt), of iets waar ze falikant tegen zijn (het slopen van een oud gebouw, of het uitgeven van een vergunning aan Hooters).
Bedenk het, geef het een naam, en Go!
Je ziet overal oproepen. Op het prikbord bij de dokter. In de bibliotheek. Op het prikbord van lokale cafe’s. Op school. In nieuwsbrieven. Op Facebook.
Mensen laten hier keer op keer zien dat het mogelijk is om groepen te vormen, om dingen voor elkaar te krijgen. Wat je nodig hebt, is initiatief, en doorzettingsvermogen. En het liefst een duidelijk verhaal over wat je wilt doen en voor wie. Plus wat kanalen om je boodschap over de bühne te krijgen.
Zie ook Les 13 (van morgen…staat alvast klaar voor als ik in het vliegtuig zit dan wel kamp met jetlag): branding.
Meer lessen uit de VS:
- Les 1: Gemak
- Les 2: Binnen (blijven) halen
- Les 3: Ondernemerschap
- Les 4: Commitment
- Les 5: Grenzen verleggen – en overschrijden
- Les 6: Falen mag
- Les 7: Informeel contact
- Les 8: Niets is onmogelijk
- Les 9: Excelleren
- Les 10: Authenticiteit
- Les 11: Geef ze wat ze willen
- Les 12: Initiatief
- Les 13: Discipline
- Les 14: Branding
- Verliefd op je AI - 24 oktober 2023
- Blog je nog? - 2 oktober 2023
- Ongeluk - 8 juni 2023
Geef een reactie