Misschien komt het door hun drive om succesvol te zijn, hun ondernemerschap, maar bij ieder bezoek aan supermarkt of een winkel kom ik weer producten tegen waarvan ik denk: slim. Met name omdat ze meestal zo leuk/handig/lekker zijn.
[Als ze lekker zijn, zijn ze over het algemeen ook waanzinnig ongezond. En meestal gemaakt zonder aanzien voor het milieu of de mensheid in het algemeen. Maar goed… even los daarvan. Niet dat er een ‘los daarvan’ zou moeten zijn!]
De kunst van koekjes
Gisteren was ik in een winkel vlakbij mijn [inmiddels ex-] huis waar ze delicatessen verkopen. Ik kom er regelmatig omdat het een van de weinig plekken is waar je ‘normaal’ (hoor de veroordelende Nederlander in die opmerking) brood kunt kopen. En kant en klare dingen, broodjes, luxe soepen uit de diepvries, etc.
Bij de balie staat het altijd vol met lekkere dingen. Maar het leukste zijn de koekjes. Gewone zandkoekjes (sugar cookies). Maar afhankelijk van het seizoen, hebben ze een ander thema, en ze zijn met glazuur bewerkt. Dit keer waren het kippepoten met saus, mieren, en schijfjes watermeloen.
Echt zo prachtig (zie foto boven, in het kader van ‘back to school‘ in september)! Ontzettend mooi gemaakt en je kunt het haast niet laten liggen. Doe ik wel bijna altijd trouwens, dat laten liggen, omdat ik het belachelijk duur vind (weer die Hollander).
Wat wil ik/de klant?
Het gevoel voor wat de klant wil, is hier enorm ontwikkeld. Het heeft volgens mij te maken met de enorme drang om geld te verdienen, succesvol te zijn. Je kunt alleen maar succesvol zijn, als je iets biedt waar mensen blij van worden, iets waardoor hun leven makkelijker wordt, iets waardoor mensen geld besparen. En het moet het liefst overduidelijk zijn. Het product moet voor zichzelf spreken.
Ik moet toegeven dat ik, toen ik een webwinkel had, stiekem toch vooral keek naar wat IK leuk vond, als het ging om nieuwe producten. En minder naar wat de trends waren, wat mensen zoeken, etc.
Natuurlijk was er een overtuiging dat andere mensen het ook mooi zouden vinden. Maar ik denk dat veel ondernemers in de VS gewoon goed zijn in het begrijpen van wat hun doelgroep wil. Ik dacht: mensen gaan het wel zien, hoe bijzonder dit is, hoe mooi, hoeveel vakmanschap hier in gaat zitten, hoe belangrijk dit is.
In de VS denken ze: mensen willen gemak | barbequesmaak | kleurtjes | online bestellen. Dus dan krijg je, tot mijn afschuw, prachtige Zwitserse chocolade met pindakaassmaak (heiligschennis!).
Klantgedreven? Of gedreven door je eigen idee?
Toen ik bij KPN werkte, introduceerden we techniek na techniek. We waren er trots op dat we voorliepen, innovatief waren. We zagen het potentieel van mobiele data, wifi, breedband, dus het ging de markt op.
Maar hoe innovatief is het om te denken dat je het mensen wel uit zult leggen, dat dit is wat ze eigenlijk willen? Is het eigenlijk niet arrogant, in plaats van klantgericht?
Meer lessen uit de VS:
- Les 1: Gemak
- Les 2: Binnen (blijven) halen
- Les 3: Ondernemerschap
- Les 4: Commitment
- Les 5: Grenzen verleggen – en overschrijden
- Les 6: Falen mag
- Les 7: Informeel contact
- Les 8: Niets is onmogelijk
- Les 9: Excelleren
- Les 10: Authenticiteit
- Les 11: Geef ze wat ze willen
- Les 12: Initiatief
- Les 13: Discipline
- Les 14: Branding
- Ongeluk - 8 juni 2023
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
Geef een reactie