Mijn echtgenoot heeft een abonnement op de online uitzendingen van de NFL, National Football League. American Football, dus (in de VS noemen ze het geen ‘American’ Football. En voetbal heet ‘soccer’).
Op internet kun je een abonnement krijgen op alle wedstrijden. Het is een mooi staaltje entertainment online. Je kunt alle wedstrijden live kijken, je kunt ze terugkijken zo vaak je wilt. Je kunt de versnelde versies kijken zodat je alleen de feitelijke ‘play time’ ziet. Dan duurt het maar 35 minuten in plaats van 3 tot 3,5 uur. En er zit een archief bij met alle wedstrijden van de afgelopen jaren.
Over content gesproken! Ik kijk er jaloers naar. 🙂
Toen we in de VS woonden, gingen we wel eens naar een Bears game (Chicago) of Notre Dame (de universiteit). Ik snapte en snap helemaal niets van football maar ik vond de sfeer geweldig. En ik vermaakte me altijd met alle marketing-activiteiten rondom het hele gebeuren.
Momenteel is de NFL op grote schaal bezig om aandacht te besteden aan de gevaren van borstkanker en de preventie. En, gaaf genoeg, gaat dat verder dan alleen een lintje op de site!
Iedere football player draagt tijdens de wedstrijd iets roze. De schoenen zijn roze, sommige players hebben roze handschoenen, sommige hebben een roze handdoekje, roze sokken of scheenbeschermers (als dat zo heet bij football?). De coaches dragen roze lintjes op hun jassen. Er zijn roze handdoeken voor de trainers.
Op nfl/pink vind je meer informatie en achtergrondverhalen. En tijdens de uitzending word je af en toe gewezen op die url.
Het is allemaal weer zo ontzettend goed georganiseerd. Zo professioneel. Dat is nog eens een ‘campagne’.
Alle spelers voeren de regel door in hun tenue, allemaal hebben ze roze accenten, alle ondersteunende staf ook. De website is er op ingespeeld. Tussen de uitzendingen door hebben ze trailers gepland waar aandacht wordt besteed aan dit goede doel.
Zulke aandacht is onbetaalbaar. En liever voor een goed doel, dan voor coca cola, Ford of Budweiser!
Het heeft wel wat. Al die ‘echte mannen’ op het veld, met knalroze schoenen.
Echte mannen dragen roze. Dat blijkt maar weer.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Peter Pellenaars zegt
En nu maar hopen dat het niet blijft bij een fashion-statement…
Elja Daae zegt
ik koester geen illusies. Nog een paar weken en hoofdsponsoren budweiser, cocacola of Ford oid zullen wel weer terug zijn he??!
Peter Pellenaars zegt
Ik ben daar ook bang voor. Of in ieder geval weer vervangen door iets anders wat dan de ‘hype-van-dat-moment’ is.
Elja Daae zegt
Ik zag van de week, toen manlief de Bears zat te kijken. het vertrouwde cocacola logootje al weer, geloof ik. Maar de mannen op het veld hadden nog steeds roze aan! Misschien is het een jaarlange deal 🙂
Paul v.d. Werf zegt
Zoekt kleren af… Gelukkig, maar zonder gekheid is dat inderdaad onbetaalbare aandacht .Ik heb zo’n vermoeden dat daar een behoorlijke marketing achter zit. Niks mis mee, maar het lijkt me dat de NFL geen aandacht schenkt aan kleine goede doelen. Maar toch goed dat ze hier wel aandacht voor hebben.
Elja Daae zegt
Ja ik weet niet precies wie ze nou gecharterd hebben. Niet Susan G Komen, ik geloof dat die in ongenade is geraakt? Maar goed. Aandacht is goed!