De online strijd

webinar moderatorsVandaag was ik onderzoek aan het doen. Key word onderzoek. Oftewel: onderzoek naar de woorden en termen en woordcombinaties die mensen gebruiken om in zoekmachines als Google informatie te vinden.

Ik was op zoek naar de beste titel voor mijn nieuwe webinar.

Ik wilde het anders in gaan richten dan mijn vorige webinar over bloggen. En ik wilde weten wat nou de vragen zijn die mensen intypen in Google, als ze serieus aan de slag willen met hun blog.

Maar ja, ik raakte afgeleid. Want mijn webinar gaat over bloggen en ik deed onderzoek naar zoekwoorden die met bloggen te maken hadden. En het leuke van zoekwoordenonderzoek is dat het je iets leert over mensen. (mocht je het je afvragen: ik heb uiteindelijk gewoon gekozen voor ‘Bloggen als een pro‘!)

Zo bleek dat er veel gezocht wordt op ‘blog marketing’. Maar de resultaten die je krijgt als je dat intypt verwijzen niet naar blog marketing maar naar marketingblogs. Grappig he? Terwijl ik vermoed dat mensen die het intypen, juist op zoek zijn naar informatie over hoe je je blog in kunt zetten voor marketingdoeleinden. Of hoe ze hun blog kunnen vermarkten.

Dat is ook wel het leuke van de online wereld: je weet het niet.

Het lastige van de online wereld is, aan de andere kant, dat het zo maar kan gebeuren dat iemand ‘jouw’ online positie weet in te nemen. Dat niet jouw site naar voren komt, als mensen zoeken op jouw naam, maar die van een ander.

Dat gebeurt mij niet met mijn eigen naam. Daarvan ben ik firmly established als de ‘eigenaar’, als het ware. Maar het gebeurt wel met ‘Bloggen als een pro’, de titel van mijn boek. En, sinds vandaag, de titel van mijn webinar dus. Niet met de belangrijke posities, maar wel met die daarna.

Irritant.

Bloggen als een pro voelt als ‘van mij’.

Maar ja. Online is alles van iedereen die er zijn best voor doet. Of veel voor betaalt. Terecht of onterecht.

Het is net als die meneer die van de zomer in de krant stond. Hij stond met zijn restaurant verkeerd op Google. Mensen dachten dat hij dicht was op zaterdag en dat was niet zo. Arme ondernemer. Hij ging daarover de strijd aan met Google en verloor. Eigenlijk onterecht vind ik maar ja. Je zult wel moeten, online, je moet alert blijven, met je tijd mee, investeren.

Maar no matter.

Mensen zijn altijd zo bang voor concurrentie. Maar concurrentie houdt je scherp. Concurrentie dwingt je om na te denken. En concurrentie betekent dat de markt groter wordt, vaak. Of interessanter.

De online strijd, ik heb er geen moeite mee. De (online) wereld is groot genoeg. En voor wie (zoekwoorden) zoekt, is er nog genoeg te veroveren!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Frank Janssenantwoord
14 februari 2015 om 13:23

“Bloggen als een pro” voelt niet alleen als van jou, het is ook van jou. Er kan er maar een zoiets bedenken, helaas voor die ander(en) die blijkbaar wat minder origineel is (zijn)!

Elja Daaeantwoord
15 februari 2015 om 20:55
– Antwoord aan: Frank Janssen

😉

Danielleantwoord
13 februari 2015 om 15:23

Dat lijkt mij een uitstekende keuze!

Elja Daaeantwoord
15 februari 2015 om 20:54
– Antwoord aan: Danielle

:))

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.