Ik werd geïnterviewd voor het tijdschrift ManagementTeam over contentmarketing. Naar aanleiding van een bekende case was de vraag wat bedrijven daar nou van kunnen leren.
Hoe meer ik me er in verdiepte, hoe meer vragen ik had. Over de uitvoering, de resultaten. En over de doelgroep.
Het is makkelijk om je te laten overweldigen door al die marketingideeën die er bestaan. Voor je het weet ben je er van overtuigd dat je iets op Facebook moet doen, ook al vind je het niets. Of je ontslaat je marketingteam en richt een superdeluxe televisiestudio in.
Maar contentmarketing is niet zo ingewikkeld. En kan ook zonder grote investering.
Het probleem is niet die content. Je kunt altijd kundige mensen vinden om goede content te maken en je te helpen die vindbaar te maken of bij je doelgroep onder de aandacht te brengen.
Nee, het probleem begint al veel eerder. Bij het begrijpen wat die doelgroep nou echt bezig houdt.
Voorbeeld. Op vakantie in Italië kregen we een foldertje in onze handen van onze gastvrouw. We vroegen ons af wat er te doen was in de regio.
Het prachtige foldertje, met handige gedetailleerde kaart (belangrijke content!), beschrijft wat er te doen is in het mini-gebiedje waartoe onze B&B behoort.
Op de voorkant staat een verhaal in het Engels over de ideale route door het mini-gebiedje. Vanuit de content gedacht, heb je in dit geval natuurlijk maar beperkte ruimte. Achterop zijn foto’s geplaatst van mooie kastelen uit de buurt. Dus alleen voorop, naast de kaart, is er ruimte om iets algemeens te vermelden.
In het stukje wordt gerefereerd aan historische gebeurtenissen, lokale oorlogen, de hoge kwaliteit van leven in de regio en de belangrijke culturele waarden van de lokale bewonders. Maar ze worden niet beschreven. De helft van de ruimte is bovendien al opgegaan aan een verhaal over de gemeenteraden en de geweldige subsidieverstrekker die er voor gezorgd heeft dat al die cultural heritage behouden is.
Ik zat het te lezen en vroeg me af waar ze het over hadden. En waarom het belangrijk was voor mij om te weten dat de gemeenteraden zo verstandig zijn, de lokale actiegroep zo slim en de subsidieverstrekker zo aardig.
Wat voegt het toe?
Contentmarketing is niet moeilijk. Maar je verplaatsen in je doelgroep wel.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Jasmien zegt
Jupjup, content marketing is gemakkelijk. Mensen overtuigen hoe content marketing in elkaar zit, daar knelt het schoentje soms wat 😀 .
Elja Daae zegt
😀