Bloggen als vak: van blogger tot goeroe

bloggen In de VS zijn honderden, misschien wel duizenden, mensen die je op internet vertellen hoe zij geld zijn gaan verdienen aan bloggen. Het wordt hier als een serieuze business gezien om je door middel van een weblog te gaan presenteren als een expert in een bepaald vakgebied, om vervolgens aan advertenties op je website en advieswerk te gaan verdienen. De voorbeelden zijn eindeloos, zie de links onderaan dit artikel.

Bloggen: een serieus vak?

In Nederland zie ik dat veel minder. Althans, mensen doen het wel, maar veel minder uitgesproken. ’Blogger’ zijn is geen serieus vak. En geld verdienen is vies (?). Toch valt er veel te leren van al die „probloggers”. Vooral als je je geld verdient met het geven van advies, is het niet gek om je te verdiepen in wat men hier ook wel (eufemistisch) noemt: ’Personal Branding”, ’Content Marketing’ of ’Thought Leadership Marketing’.

Basis: blog, twitter en andere social media

De basis is een blog of een website met RSS-feed (d.w. z. dat mensen zich kunnen ’abonneren’ op nieuwe artikelen via een „Reader’ of via email updates), een twitteraccount, en nog wat andere ’social media’-accounts zodat je je ’content’ (wat je schrijft) over meerdere media kunt promoten. Eh – ’delen’.

Hoe: (kosteloos) kennis delen

De tweede regel is simpel: deel je kennis. Klinkt gek, helemaal voor mensen die normaal geld vragen voor hun advies, ZZP-ers die altijd de balans proberen te vinden tussen advies ’weggeven’ en factureren. Maar echt: IEDER succesverhaal van deze probloggers bewijst dat je eerst gratis kennis moet delen, voordat je aan je kennis gaat verdienen. Hulpvaardigheid wordt hoog gewaardeerd en bovendien overtuig je je doelgroep van jouw kunde.

Wat: je passie

De derde regel is net zo simpel: praat over je passie. Alleen dan bouw je een reputatie op, een trouwe groep lezers bestaande uit jouw doelgroep, en de mogelijkheid om je geld te gaan verdienen met je passie.

Er zijn talloze mensen die proberen slim en snel geld te verdienen door content van anderen op talloze blogs tegelijkertijd te publiceren, eventueel met een kort commentaar. Omdat dit geen gerichte en geinteresseerde groep lezers/bezoekers/volgers oplevert, geeft dit op de langere termijn onvoldoende resultaat. Een mooi voorbeeld hiervan geeft de inmiddels als goeroe bekend staande Darren Rowse in dit interview.

Meer lezen over geld verdienen met je blog?

Bekende voorbeelden van ‘probloggers‘, met websites vol tips en succesverhalen (korreltje zout wel nodig):

Blogforprofit: www.blogforprofit.com
Problogger: www.problogger.net
Third Tribe: www.thirdtribemarketing.com De supergoeroes en ultieme probloggers Chris Brogan, Darren Rowse en Sonia Simone delen, tegen betaling,  hun tips om net zo succesvol te worden als zij (…).

Zie ook mijn ‘social bookmarking’ account met nog veel meer artikelen over bloggen: Elja op Delicious.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Linda Rosalinde Markusreply
april 04, 2013 at 08:04 PM

Bedankt voor de tips! Geld verdienen zou in ieder geval nooit het (begin)doel moeten zijn. Eerste doel: behoefte om kennis/passie te delen en eventueel profiteren van de extra’s die bloggen biedt (uitbreiding van je netwerk, persoonlijke contacten, naamsbekendheid en eventueel advertentie inkomsten). Vaak zie je ook dat de bloggers waar nu tegenop wordt gekeken, vroeger zelf net zo klein waren als iedere andere blogger die nu net begint.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.