YO! Waarom de lol van spelen winnaars oplevert

 Vanavond had ik een etentje met mijn collega’s van Frankwatching (Frank, dankjewel, het was gezellig!). Het leuke van zo’n bedrijf is dat niemand het raar vindt dat je tijdens het eten met je smart phone bezig bent. Gezellig!

Na het dessert kwamen de telefoons op tafel.

Ik kwam er achter dat ik potentiële snapchatvrienden aan tafel had zitten (zoek ze maar eens op, Snapchatters: @flying-butter & @djmerco) en ging ze snel opzoeken, toevoegen en stomme plaatjes sturen (het leek me leuk om een serie te doen met foto’s van mensen aan tafel die allemaal op hun telefoon bezig waren, en dan met de tekenpen een cirkeltje om de iphone. Tsja. Dat vind ik dan leuk, ja.).

Ik zat naast Maaike en die download altijd nieuwe apps. Gewoon om te kijken wat het is.

[ik heb haar inmiddels gecontracteerd om mij te vertellen wat ze download, dan loop ik niet zo achter!]

Nu denk ik dat zo’n mentaliteit, spelenderwijs dingen proberen, je heel ver kan brengen. Dat dat Maaike heel ver gaat brengen.

We zaten te kijken naar Yo, de app die veel geld in een investeringsronde heeft buitgemaakt voor een app waarmee je alleen ‘Yo’ kan zeggen tegen elkaar.

“Yo is geweest”, zei iemand.

Dat mag dan zo zijn, maar bedrijven zijn daar toch nog slimme dingen aan het doen.

Een app waarmee je niets anders kunt dan de ander een berichtje sturen waar YO in staat. Het lijkt te dom voor woorden.

Maar toch worden daar slimme dingen gedaan. Er zijn bedrijven die twee dingen begrijpen:

  • Als gebruikers daar willen zijn, dan willen wij daar ook zijn en ze geven wat ze willen. Zo blijven wij contact houden met die gebruikers, ook als ze niet op het platform van onze keuze zitten.
  • Als een miljoen mensen een app downloaden, is dat mogelijk een interessant platform voor ons.

Zo kun je je binnen Yo abonneren op Techcrunch. Als een tweet van Techcrunch meer dan 250 keer is geretweet, krijg je een Yo met de link naar die tweet.

Briljant.

Het is makkelijk om nieuwe apps weg te lachen omdat ze belachelijk lijken. Maar dan onderschat je het belang van spelen. Niet alleen omdat al die nieuwe apps en platforms speelelementen bevatten. Maar ook omdat je in deze wereld van technologie alleen blijft leren als je blijft spelen.

Spelen levert winnaars op.

Enfin. Ik heb zojuist mijn Snapchatgids nog even verder aangevuld, omdat Maaike me weer wat nieuwe dingen heeft geleerd.

Die leert ze, omdat ze zit te spelen met die apps.

Ik speel niet om te winnen. Maar ik win wel door te spelen. Maaike ook.

Hop.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.