Wat telefoonlijnen met Snapchat te maken hebben. Of zoiets.

IMG_1208.PNGIk kwam in een ingewikkelde discussie terecht. Over zenden, delen en verbinden.

De vraag was of het op Snapchat, een social medium waar ik en anderen veel uithangen, niet te veel ging om ‘zenden’.

Ik interpreteerde ‘zenden’ in dit verband als: 

  1. Er is weinig mogelijkheid tot interactiviteit; óf
  2. De accounts die updates op zo’n netwerk plaatsen, doen dat eigenlijk alleen uit zijn op hun eigen belang.

Als iemand ‘alleen maar zendt’ bedoelen we (dacht ik) dat hij of zij niet echt op het sociale aspect van een social medium zit te wachten. Dit in tegenstelling tot een groep mensen die op social media aanwezig is en informatie ‘deelt’ (of zendt?) omdat ze het sociale aspect zo belangrijk vinden.

Omdat ze de verbinding zoeken met anderen.

Net als ik. Zo verbind ik me iedere dag weer met anderen.

Het is de verbinding die me drijft op Twitter en Snapchat (op Instagram minder en Facebook heb ik opgegeven, juist omdat ik die verbinding daar niet ervaar).

Ik kan me vergissen. Sommige mensen willen misschien alleen hun ei kwijt. Punt. Geen verwachtingen, geen doelen, geen behoefte aan verbinding.

Wat mensen doen op social media en vooral waarom, is een gecompliceerde vraag.

Termen als ‘zenden’, ‘delen’ en verbinden, die je al snel gaat gebruiken om te duiden wat je doet en waarom, zijn beladen. Dus toen ik riep dat Snapchat wat mij betreft niet over zenden maar over delen ging, ontstond een discussie.

Er zijn natuurlijk genoeg mensen die hun gedachten laten gaan over communicatietheorie in relatie tot social media. Hier vond ik een toegankelijk stuk. Misschien dat deze theorie wel de onderbouwing is van dat ‘verbinden’ en verbonden voelen?

Maar heb ik die theorie eigenlijk nodig? Het professionele jargon? De terminologie die wel of niet klopt?

Want het maakt me eigenlijk niet zo veel uit hoe het heet, wat Snapchat geeft.

Het maakt me uit wat mensen er doen. En hoe ik het ervaar. En welke kansen ik zie.

Het maakt me uit dat ik er mezelf kan zijn en anderen ook en dat ik daardoor de verbinding voel. Ik met anderen en anderen met mij.

Voor mij levert Snapchat vooral een gevoel van verbondenheid op, of ik nou zend of ontvang.

En ja, natuurlijk is het raar om op een medium te delen (…) en niet direct feedback te krijgen. Natuurijk vraag je je af wat je eigenlijk aan het doen bent en waarom.

En natuurlijk ga je al snel praten over ‘zenden’ (voor definitie, zie bovenaan) als er geen hartjes, likes en andere vormen van fake ‘interactie’ zijn. En ja, zenden is maar een term, want natuurlijk is communicatie altijd zenden. Je moet tenslotte zenden voor iemand iets kan ontvangen. En pas als je ontvangt krijg je verbinding.

Net een telefoonlijn, eigenlijk.

(Da’s ook een mooi onderwerp voor een artikel. Ringring…)

(Maar ik dwaal af.)

Hoe dan ook.

Je kunt mijn gedeel EN mijn gezend vinden op Snapchat onder eljadaae*. Mocht je de verbinding zoeken…

 

*PS Voor mijn ‘oude’ snapchatvrienden: ik heb een nieuwe account aangemaakt met een nieuwe naam. Omdat ‘daaetje’ echt onvindbaar was voor mensen. En ik wil graag gevonden worden. Want zonder vinden geen verbinden.

Etc.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.