Wat kleine Star Wars fans met jouw bedrijf te maken hebben

starwars2Mijn zoontje is gek op Star Wars.

Eerst even dit: als je me 9 jaar geleden had verteld dat ik mijn zoontjes, die nog geen 12 zijn – de kijkwijzerleeftijd -, Star Wars zou laten kijken, had ik je niet geloofd. Maar zo is het. Hun kamer ligt vol met Star Wars lego en ze kennen (net als ik) de hele verhaallijn uit hun hoofd.

Vandaag pakte mijn jongste het DVD-hoesje van deel 6 en zei tegen me: Mama, waarom hebben ze dit verkeerd gedaan?

Wat bleek: aan de ene kant staat een plaatje van Luke met een groene light saber. En aan de achterkant staat Luke, in precies dezelfde scene, met een blauwe light saber.

starwars

Tsja.

Ik zei tegen hem dat de mensen die het plaatje hadden gemaakt, waarschijnlijk de film niet hadden gekeken.

Maar zijn opmerking bleef hangen.

Dit is de informatiegeneratie, die opgroeit met computers. Die waarschijnlijk gaat leren programmeren voor ze 10 zijn. Als ze niet weten hoe iets werkt, zoeken ze het op. Op YouTube.

Mijn zoontje heeft twee paspoorten, spreekt twee talen. Voor hem is de VS of Turkije om de hoek. Dat zijn oude oppas in de Filippijnen woont, wil voor hem niet zeggen dat hij haar nooit meer ziet. Hij facetimet haar gewoon.

De wereld is klein voor hem en tegelijkertijd vele malen groter dan die van mij toen ik zo klein was.

En hij neemt die wereld serieus. Net als dat hij verwacht dat de wereld hém serieus neemt.

En dat is natuurlijk precies waar het aan schort, bij veel bedrijven. De makers van deze DVD’s, die naar ik aanneem officieel zijn (gekocht in een reguliere winkel voor een reguliere prijs), verkopen een product waarvan de details niet kloppen. En ze verwachten niet dat iemand dat opvalt.

Ze nemen hun klanten niet serieus.

De mensen die hen toestemming hebben gegeven om de film te exploiteren, kennelijk ook niet.

Misschien dat je daar als bedrijf nog mee wegkwam, vroeger. Toen mensen nog vielen voor reclamepraatjes en daardoor 40 soorten wasmiddel kochten die in de basis precies hetzelfde waren. Toen we liever gefilterd appelsap met toegevoegde suiker dronken dan het echte spul. Toen we nog massaal rookten omdat dat gaaf was. Toen kinderen voor informatie nog afhankelijk waren van hun ouders. Waarin je succes afhankelijk was van je reclamebudget en de onzin die je met behulp van dat budget de wereld inspuugde. Toen Star Wars nog als ‘eng’ werd beschouwd. 😉

Maar die tijd is voorbij. Als je je klanten niet serieus neemt, houdt het op.

Mijn zoontje doorziet je.

En zijn generatie komt er aan.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Linda Rosalinde Markusantwoord
5 maart 2015 om 13:53

Mooi blog (ik val in de herhaling)! Ik vind het stiekem ook gaaf dat ie ‘rond’ is. Is altijd leuk als dat lukt en past (en niet geforceerd is). 🙂 En verder, gelijk heb je. Sowieso voelt het niet goed om niet serieus genomen te worden, of dat nu door bedrijven is of door andere mensen. Ik word er vooral gek van dat mensen elkaars ideeën zo vaak niet serieus nemen.

Elja Daaeantwoord
5 maart 2015 om 21:06
– Antwoord aan: Linda Rosalinde Markus

Is bij mij helaas altijd volkomen toeval, dat ‘rond’ zijn :)) maar thanks!

Liesbethantwoord
4 maart 2015 om 18:04

En zo is het! Ik ben nóg een generatie ouder en zie vol verbazing de razend snelle ontwikkeling van de kinderen van nu. Zo bijzonder, zoveel kansen en mogelijkheden!
Prachtig dat hij eraan komt, verheug me er op!

Elja Daaeantwoord
5 maart 2015 om 21:07
– Antwoord aan: Liesbeth

Lief Liesbeth! Ik ook!!! :))

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.