Als je je blog wilt verbeteren, wat kun je dan doen?
Betere techniek? Leukere onderwerpen? Mooiere foto’s?
Ja, dat ook.
Of:
Persoonlijker worden.
Meer delen.
Dus. Dat ga ik proberen te doen.
En het leukste om te delen leek me wat ik nou eigenlijk geleerd had, de afgelopen week. Want een week niet geleerd is een week niet geleefd, toch?
Misschien altijd op zondag. Misschien niet altijd op zondag. Ik weet het niet. Maar dit is een poging tot een nieuw format.
Les 1: de planning van marketingcampagnes
Het valt me op dat ik overal campagnes tegen kom van opleidingsinstituten. Op de TV, op de radio. Grote mediacampagnes.
Nu run ik zelf een online opleidingsinstituut. Dus ik zat me af te vragen wat het nou betekent, al die campagnes. Behalve dan de realisatie dat die bedrijven ontzettend veel geld te investeren hebben. 🙂
Betekent het dat het slecht gaat of juist goed? Is het een kwestie van kracht of van zwakte? Betekent het dat de maanden voor de zomer in hun ervaring het perfecte moment zijn om campagne te voeren omdat dat het moment is dat mensen zich oriënteren op een nieuwe opleiding? Betekent dat de een wel moet omdat de ander het doet?
Interessante kwestie.
Les 2: processen die fout lopen zijn niet het probleem. De nasleep, wel.
Frankwatching Webinars bestaat uit processen en systemen. Heel veel systemen. En heel veel data. Want heel veel deelnemers.
Helaas hadden we deze week wat storingen en waar niemand iets aan kon doen. Een computer die er uit klapte. Een server die niet deed wat hij moest. Een koppeling die door een leverancier offline werd gehaald. Arggghhhhh.
Het probleem, leerde ik van *iemand*, is niet het probleem zelf maar de nasleep. Als er iets fout gaat, is het de nasleep die de hoofdbrekens kost. Vooral als je met veel data werkt, moet je data handmatig invoeren. Handmatig checken. Nalopen. Controleren. Wijzigen.
Toen ik tegen F. klaagde en mijn week opsomde, zei hij: “je bent gewoon verwend. Bij de meeste banen DOEN mensen niet anders dan problemen oplossen”. Maar daar was ik het niet mee eens. Want als ik zelden problemen hoef op te lossen, komt dat gewoon omdat mijn collega’s en ik onze processen goed uitgedacht hebben en onze systemen ook! :))
Les 3: Gestructureerd bloggen is niet zo’n gek idee
Ik kwam dit tegen in een artikel van de week:
As I mentioned in my post for Copyblogger, I started with a map of the content I eventually wanted to have on WellnessMama.com and how they would all eventually link to each other. This has grown over time, but it was the basis for my first 300 posts and the cornerstone content of the site today.
Ik weet niet waarom, maar het was een soort eye opener voor mij.
Ik weet wel dat het goed is om je content te plannen, maar ik doe het zelf niet. En als ik het met bedrijven over contentplanning heb, is dat vaak meer vanuit de behoefte van bloggers en redactie om te weten waar ze over moeten gaan bloggen, dan omdat ze de juiste content voor hun lezers en de juiste content voor vindbaarheid in de zoekmachines kunnen vinden.
Natuurlijk benadruk ik SEO, maar mij gaat het er dan toch vooral om dat ik corporate bloggers wil helpen om te plannen zodat er ook echt iets komt van hun blog.
Zo leer ik om er weer eens van de andere kant naar te kijken en mijn eigen ideeen tegen het licht te houden.
Dat kan ik mooi gebruiken in mijn webinar over ‘zakelijk bloggen’ van de week! Check. 🙂
Handig hoor. Lessen.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Monica de Bot zegt
Mij lijkt: hoe persoonlijker, hoe herkenbaarder voor iedereen.
Ieder individu herkent zichzelf in een persoonlijk verhaal. ( of helemaal niet)
Is dat niet de essentie van delen?
Een goed tip dus voor nieuwkomers op blogavontuur.
Dank je.