Ik ben een beetje een dichtgetikte vakgek als het op de combinatie van content en marketing aankomt. Ik zie alles als content, en alles als marketing, daar komt het op neer.
Contentmarketing is niets nieuws
Zelfs een tijdschrift lezen kan in zo’n geval inspirerend zijn. Of ‘zelfs’: eigenlijk moet ik zeggen: ‘juist’. Want de hele kwestie van print-digitaal, offline-online is een interessante voor mensen als ik. En de online wereld kan veel leren van de printwereld op dit gebied. Omdat de offline wereld nu eenmaal al veel en veel langer bezig is om door middel van informatie mensen te trekken, te binden, en aan te zetten tot kopen of geven of wat dan ook hun doel is.
Enter Martha Stewart Magazine.
1. Schep sfeer
Het thema is pasen. En voor lifestyle magazines in de VS betekent dat: bakken. Elke feestdag is eigenlijk een reden om te bakken. Meer dan in Nederland, ervaar ik. En niets is feestelijker of Amerikaanser dan de cup cake. Dus die staat dan ook op de cover. Zie links.
“27 toppers, tools & tips” van Martha Stewart & redactie, dan weet je dat je kwaliteit krijgt, en waarde. Als iemand kan bakken, is het Martha (niet ironisch bedoeld!). Bovendien is Martha de lifestylegoeroe bij uitstek als het gaat om alles wat te maken heeft met feestdagen. Dat is helemaal haar ding.
2. Schep vertrouwen
We bladeren dus even naar de inhoudsopgave. ‘Our finds’. De redactie is op zoek gegaan naar de beste spullen en versiering om cup cakes te maken! Er staat eigenlijk niets over pasen, zie ik nu.
Maar goed, er is altijd wel een reden om cup cakes te bakken, dus dat de oorspronkelijke oproep in een ei stond, daar trekken we ons niets van aan.
3. En verkoop je product!
En, wat blijkt: bij de beste ‘finds’ van de redactie horen ook een aantal producten van Martha Stewart (het lifestyle merk, niet zozeer de vrouw in kwestie) (hoewel die twee niet echt te scheiden zijn) zelf!
Martha Stewart heeft namelijk een enorm assortiment aan producten die perfect bij haar merk passen. Van glittertjes voor je knutselprojecten, tot pannen a la Le Creuset. En beddegoed. En dingen voor je hond (Martha is helemaal weg van haar huisdieren, en wat blijkt: dat hebben meer mensen).
En kijk maar eens hoe mooi dat gaat: er is in de hoofdnavigatie niet eens een tabje ‘Producten’. Die zitten verstop in de subnavigatie per pagina. De hele site draait in de eerste plaats om content, informatie, tips, emotie. Om bezoekers te helpen. En pas in de tweede plaats komen de producten in beeld.
Content is de weg naar vertrouwen
Niemand vind het erg dat daar producten staan, in het magazine, en op de site. Omdat lezers vertrouwen hebben in het merk. Ze weten dat de experts van Martha Stewart (het merk, niet de vrouw) weten hoe je de beste, mooiste, handigste cup cakes maakt.
Bovendien is de content, de informatie, omvangrijk en van niveau. Geschreven door experts op het gebied van dingen als huisdieren, huishouden, koken, knutselen, etc.
Lezers weten ook dat diezelfde experts kwaliteit bieden. Een bepaalde sfeer ook. Kleurstellingen die passen bij de stijl en uitstraling. Handige producten.
Als lezer wil je weten dat je lijfblad weet wat bij zichzelf past, en dus bij jou als lezer. Als je weet wat je doelgroep nodig heeft en interessant vindt, kun je die informatie en producten bieden. Simpele marketing.
Waar echt de kracht ligt van dit merk, is dat alle producten en alle ‘content’ (informatie) tot op de kleinste details passen bij het merk en bij de interesses van de doelgroep. En dat ze keer op keer waardevolle content blijven bieden, zowel betaald als gratis (de site staat bomvol met tips die de doelgroep zullen interesseren). Dat ze continu ideeen delen, tips delen, kennis delen.
Wat je opbouwt, is een hele loyale customer base. En als je dan beschikt over alle mogelijke kanalen (een TV-show, een magazine, een website, en alle mogelijk social media kanalen) waar je continu op een leuke maar ook slimme manier content deelt – dat kan ik alleen maar bewonderen.
- Ongeluk - 8 juni 2023
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
Wat mij intrigeert is dat bedrijven nog zo makkelijk in tijdschriften plek ‘kopen’ maar dat online het allemaal op CPL wordt afgerekend. Jarenlang wist men niet wat het opbracht, maar nu het lijkt of het zo gemeten kan worden, men ook gelijk afgerekend wordt. En dat terwijl er toch wat meer bij komt kijken dan alleen promotie op 1 plek en directe conversie vanaf daar…. Lastig verhaal vind ik! En tja… ik ben ook zo’n huisdieren gek 🙂
Nou…mij ook. Het is een interessante kwestie, voor mensen als wij!
Wat overigens wel heel slim is, is dat ze hier in tijdschriften URL’s gebruiken die makkelijk te onthouden zijn. En die ze vast alleen in hun magazine communiceren. Dan zien ze dus heel precies welk verkeer vanuit hun printuiting komt.
En over die huisdieren – ik heb natuurlijk niet voor niets een mooi kerstkleedje voor jullie hond gekocht! Volgende kerst haal ik het tevoorschijn. Haha!
*slaat op* *leert*