Een weekend vol inzichten

vaasSoms heb je zo’n weekend dat je van het ene inzicht in het andere rolt, van de ene gedachte in de andere, van het ene gesprek in het andere. Heb je dat wel eens?

Ik had dat dit weekend.

Een lijstje.

Zelfmedelijden is soms lelijk

Ik heb wel eens medelijden met mezelf. Of althans, gehad. Denk ik. Ik weet het niet zeker. Sinds ik kinderen heb is er geen plaats meer voor dat soort gevoelens. Ik weet eigenlijk niet of ik ze wel eens gehad heb.

Je kunt ergens van balen, boos zijn ergens om of op iemand, je- terecht- het slachtoffer voelen van iets of iemand, verdrietig zijn. Maar zelfmedelijden is anders.

Er zijn natuurlijk genoeg mensen die alle recht hebben om medelijden te hebben met zichzelf. Maar ook mensen waarvan je van een afstandje zegt: mwah. Kom op.

Zelfmedelijden is niet hetzelfde als rouwen of in het reine komen met dingen of dingen uitvogelen. Het is lelijk. En het helpt je niet om dingen te verwerken, volgens mij, laat staan dingen op te lossen voor zover dat mogelijk is.

Of is dat te hard?

Lessen in ondernemerschap

Ik las het afgelopen weekend het boek van Derek Sivers, Anything you want: 40 lessons for a new kind of entrepreneur. Ik vond het een superboek. Jammer dat het zo snel uit is – het is echt in minder dan een uur te lezen.

Dingen die ik herkende:

  • Succes komt voort uit continu verbeteren, bijsturen en innoveren.
  • Businessplannen zijn leuk maar zodra je begint al weer achterhaald. Het is altijd anders dan je had gedacht.
  • Een snelle blik op de cijfers moet je al vertellen of je business gaat werken of niet. (kanttekening: ik zie heel vaak dat mensen dat niet doen. Shit is dat. Want dan is het uiteindelijk schikken. Die les heb ik zelf helaas ook moeten leren.)
  • Zet je klanten op nummer 1. Voldoe aan een vraag die ze daadwerkelijk hebben, probeer ze niet iets door de strot te duren waar ze geen behoefte aan hebben.

Dingen waarvan ik dacht: aha!

  • Being useful does not need funding. Dat ligt behoorlijk in lijn met dit artikel over de onzin van het opgeblazen startup-systeem.
  • Delegeer. Maar balanceer dat met check-ins: gaat het zoals verwacht? Het is jouw business, dus blijf betrokken.
  • Wat wil je klant? Heb je het die klant al gevraagd?

Een hele lijst van inspirerende ondernemersboeken

Derek houdt op zijn site een lijst bij van alle boeken die hij leest. Al jaren. En hij geeft ze ratings. En hij verzamelt alle citaten uit de boeken die hem aanspreken en zet ze er bij. Wauw.

Als een kind in een snoepwinkel was ik aan het scannen en lezen. Mijn eerste aankoop op basis van die lijst, mede omdat ik Derek erover hoorde in de podcast met James Altucher, is deze: The Entrepreneur Roller Coaster, van Darren Hardy.

Ik weet wel dat het een superamerikaans boek is. En ik denk ook dat ik de meeste van zijn lessen al geleerd heb. Ik ben bezig met mijn vierde onderneming en zo langzamerhand begint het te dagen 😉

Maar dan nog. Het is een spannende fase, zo’n nieuwe onderneming, en een beetje coaching is nooit weg.

Ik heb uit Derek’s top 15 al een aantal boeken liggen en een of twee boeken ook gelezen. Ik ga er denk ik een mooie vakantietleeslijst uit samenstellen!

Een nieuw boek schrijven is een heel project

Terwijl ik al die dingen denk, doe en voel ben ik in mijn hoofd bezig met mijn nieuwe boek.

Ik had van de week even een telefoongesprek met mijn uitgever Geerhard. Het komt steeds dichterbij, dat nieuwe boek.

Nu nog de juiste titel, het juiste verhaal en het juiste format. Maar ik denk dat ik weer een paar slagen heb gemaakt, dit weekend. Al is het vooral in mijn hoofd.

Wat gebeurt er als je je klant centraal zet?

Net als altijd houdt de vraag waarom sommige winkels en restaurants doen wat ze doen, me bezig. Als je je klant of gast centraal zet, wat zou dat betekenen?

Ik was gisteren even naar een koffietentje in het dorp hier met mijn jongste zoontjes. Koffie drinken en een donut eten.

In dit tentje, dat altijd vol zit en heel goed loopt, moet je altijd eerst naar de counter en bestellen en betalen. En dan gaan zitten.

Heel irritant. Want je gaat eerst een tafeltje zoeken omdat het zo druk is en heel klein. En dan moet je kijken wat iedereen wil. En dan moet je naar de counter, in de rij. En dan betalen. En dan weer zitten en wachten. En als je dan nog iets wilt, moet je weer opstaan en naar de counter gaan.

Gisteren realiseerde ik me hoe stom ik dat systeem vind. En hoe dom. Want ik denk dat ze veel omzet mislopen (dat tweede kopje koffie). En fooi krijgen ze natuurlijk überhaupt niet. Want niet veel mensen geven fooi als ze zelf naar de counter moeten lopen en vooraf moeten betalen. Dan weten ze nog helemaal niet wat voor service ze krijgen.

Wat zou er gebeuren, vroeg ik me gisteren af, als ze hun klant centraal zouden zetten in plaats van zichzelf? Zouden ze het dan nog steeds zo inrichten?

Ik denk het niet.

Je passie vinden

klaprozenIn beide boeken, die van Sivers en die van Hardy, is passie een thema. Maar beide zeggen ze dat je er niet zo moeilijk en groots over moet doen.

Dat deed me denken aan een vriending. Ze is het enthousiasme voor haar werk een beetje kwijt. Nou ja – heel veel kwijt. En daarom vindt ze niets meer leuk. Ze hangt uitgeput op de bank TV te kijken. Series die ze eigenlijk ook niet leuk vindt.

James Altucher zegt dat je, als je niet meer weet waar je eigenlijk een passie voor hebt, eigenlijk de boekwinkel in moet lopen en jezelf af moet vragen welke afdeling je aantrekt. Van welk type boeken je er 100 zou kunnen lezen (of dat al hebt gedaan). Zie dit artikel, onder M.

Ik vind niets leuker dan boekwinkels, vooral grote Amerikaanse. Ik heb een heleboel favoriete categorieën: romans, fantasy, murder mysteries, kookboeken, interieur, de tijdschriften, de kinderboeken, de knutselboeken, boeken over tuinieren, boeken over zelfontwikkeling, opvoeden, psychologie, over reizen, over ondernemerschap, over marketing, over spiritualiteit.

Er zijn maar een paar afdelingen die ik oversla, eigenlijk.

Ik ben een lezer. Als kind las ik alles, als het maar tekst had. Ik verslond letters. Daarom blog ik ook, denk ik.

Maar toen ik die vriendin vroeg welke boekencategorie haar favoriet was in de boekwinkel, was het de afdeling kookboeken.

Ze beloofde dat ze weer lekker zou gaan kokkerellen en bakken, zoals ze vroeger altijd deed.

Je weet maar nooit waar het toe leidt.

Je passie zit soms maar in de kleine dingen.

Lekker, zo’n weekend.

Terwijl je met je geliefden rondhangt en dingen doet (ik heb eindelijk een start gemaakt met het opruimen van mijn studeerkamer/kantoor en het papierwerk van het wonen in 4 landen), denk je nog eens na over de dingen.

Is belangrijk, weekend.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Mienekeantwoord
13 juni 2016 om 12:40

Zelfmedelijden, het mag er wat mij betreft best zijn. Ik heb het zelf ook weleens gehad, alles leek mis te gaan en ik werd onrechtvaardig behandeld. Het was veel in één keer. Niet erg dus om dan zelfmedelijden te voelen, maar het belangrijkste is dat je er niet in blijft hangen. Dan doe je jezelf te kort en maak je het leven lelijk. Goed om hier eens over na te denken!

Petra Blankwaardantwoord
13 juni 2016 om 08:00

Lekker, zo’n weekend. Goede tip die van een boekwinkel in gaan als je je passie kwijt bent!

Elja Daaeantwoord
13 juni 2016 om 09:55
– Antwoord aan: Petra Blankwaard

Ja slim is dat he?! Die Altucher zegt goede dingen.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.