Wat een online business kan leren van een dierenpark

img_5885Wat doe je als je op vakantie bent in Duitsland? Je gaat naar een Adelaars- en wolvenpark natuurlijk. Met een echte roofvogelshow. En wat blijkt? Daar kun je nog eens iets van leren, als online ondernemer. Of eigenlijk als ieder soort ondernemer.

Les 1: it’s all about the money

Toen we bij de kassa aankwamen en onze kaartjes bestelden, bleek dat er geen pin was. Geen creditcards, geen bankpassen. Betalen kon alleen cash.

Anders dan het dierenpark waar ik was, kunnen de meeste ondernemers het zich niet veroorloven om hun klanten weg te sturen om hun gezinnen weer in de auto te laden, met de auto naar het dorpje 10 minuten verderop te rijden, te pinnen, 10 minuten terug te rijden, opnieuw een parkeerplaats te zoeken en zich weer te melden met cash in hun hand.

Toen ik mijn online trainingsite ontwikkelde (en toen ik met de site van Frankwatching Webinars bezig was) was een verbinding met iDeal een van de eerste dingen die ik regelde. En omdat ik ook zakelijke klanten heb, moest er ook een optie zijn voor kopen op rekening.

It’s all about the money. En hoe eerder je het binnen hebt, hoe beter voor je financiële positie. Maak het je klanten dus makkelijk en stuur ze niet weg om cash te gaan halen.

Les 2: Geef antwoord op vragen (ook op vragen die je liever negeert)

img_5890Het dierenpark waar we waren is gespecialiseerd in roofvogels. Op het terrein stonden een paar prachtige grote vogelkooien (of, zoals ik leerde te zeggen toen ik rondleidingen gaf in Diergaarde Blijdorp, ‘verblijven’). Ze waren gebouwd in de ruïne van een kasteel. Ze waren niet zo groot dat de grote roofvogels makkelijk konden rondvliegen, maar ze hadden een redelijk formaat. Ze konden in ieder geval hun vleugels uitslaan.

Dat was heel anders voor de andere kooien verblijven op het terrein. In hokjes waren ijzeren draden vastgemaakt aan de grond. Ze liepen van de muur naar de tralies. De jonge roofvolgels hadden ringen om hun pootjes met korte touwtjes die weer vast zaten aan die draden. Ze konden niet opvliegen, alleen huppen en verbeten fladderen, langs een lijntje aan de grond. Mijn zoontje van 10 en ik stonden er verdrietig naar te kijken.

Nergens stond uitgelegd waarom dit was. Dus al snel gingen we onszelf allerlei vragen stellen. Waarom zou je vogels vast moeten ketenen? Zou dat in Nederland ook mogen? Zouden die vogels ook wel eens los mogen vliegen? Is het eigenlijk ook niet zielig voor die uil, dat hij overdag tentoon wordt gesteld? En hoe zou het voor die Oehoe zijn, om – overdag – voor 3 euro op de arm van vreemden te moeten zitten zodat ze op de foto kunnen?

Waar mensen zijn, ontstaan vragen. Als jij geen antwoorden geeft, gaan mensen die antwoorden zelf invullen.

[Inmiddels heb ik me eens verdiept in het fenomeen roofvogelshow. Gek genoeg kun je er heel weinig over vinden. Alleen de activisten spreken zich uit.

De vogelbescherming zegt over roofvogelshows:

Hoewel er roofvogelhouders zijn die goed met de vogels omgaan, is Vogelbescherming een tegenstander van roofvogelshows en het houden van roofvogels en uilen in gevangenschap. Deze vogels hebben veel ruimte nodig en horen in de vrije natuur. Ondanks dat ze misschien in grote kooien worden gehouden en dat ze regelmatig vrij mogen vliegen, doe je deze vogels tekort door ze in gevangenschap te houden, wat hun welzijn nooit ten goede komt. Wij zijn van mening dat er betere manieren bestaan om te tonen hoe mooi roofvogels en uilen zijn dan door een roofvogelshow.

Ook de dierenbescherming is tegenstander van roofvogelshows. Eigenlijk blijkt dat voor veel diergerichte organisaties te gelden, ontdek ik, hoewel zelfs dierentuinen die ik als diervriendelijk beschouw aan roofvogelshows doen zonder nadere informatie over dierenwelzijn. Interessant.]

Het is niet makkelijk om te weten wat je klanten bezig houdt. Maar je kunt er actief naar blijven vragen en zorgen dat je antwoord geeft. Zo ben je rumoer en onrust voor en, belangrijker, geef je je klant de informatie die hij of zij wil hebben.

Les 3: Wees aanwezig

Het was een prachtig park, het park waar we waren. Niet alleen stond er een kasteelruïne, er was ook een mooie speeltuin en een kinderboerderij en een restaurant.

Het gekke was alleen dat er niemand was. Behalve de mevrouw van de kassa, de drie roofvogelshowmedewerkers (die we alleen tijdens de roofvogelshow zagen) en de mevrouw van het restaurant hebben we niemand gezien.

Uit ervaring (rondleider geweest he! in een dierentuin dus) weet ik dat het personeel dat zich met dieren bezig houdt zich over het algemeen niet echt druk maakt over de bezoekers. Hun rol is het welzijn van hun dieren, niet het informeren van mensachtigen. Maar bezoekers willen ook aandacht. Ze willen dingen weten over de dieren. Ze hebben vragen. Ze zijn geïnteresseerd. Dus het zou slim zijn om mensen beschikbaar te stellen om vragen te beantwoorden.

Bovendien is het een beetje gek. Je loopt rond in andermans park zonder dat je een gastheer of gastvrouw ziet. Het is alsof je in het huis van een vreemde loopt zonder dat er iemand thuis is. Wat als er een kind van een speeltoestel dondert? Wat als er iets is met de adelaar die vlak bij de ingang aan een hekje geketend op de grond zat (…)? Wat als mensen stiekem voedsel geven aan de dieren?

Ook als online ondernemer geldt: wees beschikbaar. Wees bereikbaar en zichtbaar. Zorg dat mensen een gezicht zien en dat ze weten waar ze moeten zijn met vragen en opmerkingen. Een gastheer of gastvrouw, die heb je online net zo goed nodig.

Ik weet het niet met die roofvogelshows.

Ik heb er niet zo’n goed gevoel over. Denk dat het mensen wel dichter bij de natuur brengt en ook respect geeft voor de natuur. Maar of het nou allemaal diervriendelijk was, daar twijfel ik over.

Niet het gevoel waar je je bezoekers als (online) ondernemer mee wil achterlaten, he?

*snel aan de slag gaat met een FAQ*

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.