Wist je, zei iemand tegen me, dat het 5 jaar schijnt te duren voordat je werk als ondernemer een beetje gaat lopen? We zaten aan de telefoon een beetje te mijmeren over de manieren waarop je als expert zoals ik nou geld kunt verdienen. Zo’n boek schrijven is leuk, maar hoe verdien je er geld aan?
Toevallig is het 5 jaar geleden dat ik terugverhuisde naar Nederland. En 5 jaar geleden dat ik in Nederland weer echt zichtbaar werd als trainer en spreker. En zoals ik tegen mijn gesprekspartner zei, voelt het af en toe wel een beetje alsof er iets op gang is gekomen. Vooral sinds mijn nieuwe boek. Want dat landt precies bij de mensen voor wie het bedoeld is en dat is geweldig. Maar vooral omdat dat boek alles dat ik al jaren doe als het ware doet samenkomen.
Ik was al veel langer zelfstandig ondernemer – sinds 2007 had ik meerdere bedrijven. Maar pas toen ik terug kwam naar Nederland werd ik eigenlijk echt weer zichtbaar. En kon ik ook veel makkelijker opdrachten aannemen. Het is toch een beetje lastig vanuit de VS en Turkije 😉
Dus ik ben eigenlijk het levende bewijs. Vijf jaar. En duizenden marketingacties, zou je kunnen zeggen.
De marketing-van-de-duizenden-kleine-acties-aanpak
Het voelt niet altijd alsof het goed genoeg gaat, geef ik toe. Die 5 jaar hebben qua inkomen echt wel ups en downs gekend. Niet voor niets gooide ik zo’n 3,5 jaar geleden het roer om en ging ik me echt focussen op wat ik het liefste doe: social media trainingen en -lezingen geven.
In die afgelopen 5 jaar deed ik van alles aan marketing. Heeeeeeeel veel dingen, eigenlijk. Het voelde niet altijd alsof ik voldoende deed. En ik deed het ook allemaal niet altijd zo bewust. Maar al met al wat het een heleboel.
Ik:
- Had contact met oude bekenden, dronk koffie, kwam mensen her en der tegen;
- Ging ik naar evenementen, netwerkborrels, de auteursdagen van mijn uitgever, de borrels van Frankwatching, etc.
- Plaatste heel regelmatig tips, vragen en aanbevelingen op LinkedIn;
- Organiseerde eerst nog wekelijks en toen maandelijks twitterchat #blogpraat;
- Blogde tot ik een ons weeg – met steeds meer artikelen gericht op mijn doelgroep;
- Startte een nieuwsbrief (inmiddels rond de 1.000 abonnees);
- Introduceerde een bevriende trainer me bij een trainingsbureau;
- Maakte een gratis blogcursus voor op mijn website;
- Werkte heel actief aan mijn website (nieuw design, video) en mijn SEO;
- Was actief op Facebook en Instagram;
- Werd gebeld door journalisten en regelmatig geciteerd in dagbladen en vakbladen;
- Startte een Facebookgroep;
- Organiseerde twee keer een fotografiecursus;
- Begon met het organiseren van mijn eigen trainingen op open inschrijving;
- Stopte met mijn online opleidingsbedrijf (waar ik heel veel tijd mee bezig was) en ging me focussen op trainingen en lezingen;
- Sprak regelmatig gratis op (gratis) evenementen en als gastdocent;
- Gaf altijd de namen van bevriende experts door als mensen uit mijn netwerken – zelfs klanten – vroegen naar een bepaalde dienst of expertise;
- Schreef & publiceerde mijn derde boek (met vermelding van mijn nieuwsbrief, trainingen, nieuwe Instagramaccount etc.);
- Ik ging vloggen (niet veel!);
- Verzamelde (en vroeg om) reviews, beoordelingen en aanbevelingen om te kunnen gebruiken in mijn eigen marketingteksten;
- Ik schreef gastblogs voor een paar grote blogs;
- Ging veel bewuster met LinkedIn om door alle mensen die ik op trainingen en evenementen tegenkwam een berichtje te sturen of hun uitnodigingen te accepteren en er veel tijd door te brengen met reageren op anderen en bomen opzetten 😀 ;
- Deed actief verslag van mijn leven en werk op Snapchat en, later, op Instagram via Stories;
- Bezocht voor het eerst congressen waar ik voor betaalde (ipv er zelf als spreker te zijn);
- Etc. etc. etc.
Vele kleine maken 1 grote
Als je het allemaal zo optelt, is het toch wel heel veel. Allemaal marketingacties die iedereen in zijn/haar zak heeft, eigenlijk. ‘Organische marketing’, zou je kunnen zeggen. Omdat ze helemaal niet voelden als marketing, terwijl ik ze deed. Nog steeds niet, eigenlijk.
De meeste acties waren geen grote dingen. Het waren kleine dingen. Leuke dingen. Maar wel dingen die me zeeën aan tijd kostten, als je het zou optellen. Een beetje op de socials rondhangen en bloggen is leuk, maar het kost wel tijd!
Ik wou dat ik kon zeggen dat dit alles verliep volgens een vooropgezet plan. Een soort van gecoördineerde aanpak. Maar dat was natuurlijk totaal niet zo. Ik deed maar wat. Als ik ergens mee begon of ik iets deed, was dat meestal niet omdat het handig, slim of verstandig was. Het was altijd omdat ik het LEUK vond.
‘Ik zou eindelijk eens zelf een nieuwsbrief moeten beginnen. Lekker op mijn manier. Fck de corporate nieuwsbrieven!’
‘Het zou leuk zijn als mijn nieuwsbrieflezers elkaar konden ontmoeten ergens. En ik wil wel eens zien hoe dat werkt, zo’n facebookgroep….lijkt me leuk … soort #blogpraat…’
‘Als ik dan toch blog, kan ik net zo goed eens opschrijven hoe Snapchat/Social media algoritmes/Instagram stories’ werken….vinden mijn klanten vast handig en Google ook …
‘Er zit een verhaal in me … nieuw boek?? Eens bellen met mijn uitgever…’
Tsja. Klinkt naiëf en dat was het ook. Maar ik houd er niet van om dingen te doen die ik niet wil doen. Zeker als het om marketing gaat. Ik ga geen landingspagina’s maken waar ik me niet goed bij voel. En geen nieuwsbrieven versturen die vol staan met spam en calls to action (al probeer ik er nu op te letten dat ik wel mijn trainingen aanprijs!). Ik ben ook niet iemand die de hele tijd van de daken schreeuwt hoe goed ze is. Maar ik houd wel van kletsen, sociale media en content maken.
De uitzonderingen – de keren dat ik heel bewust bezig ben – zijn evenementen waar ik actief probeer om mezelf als spreker op het programma te krijgen. Gewoon omdat ik weet dat het mijn zichtbaarheid verhoogt en dat mijn doelgroep er komt. Oh ja: en dat ik spreken zo onwijs leuk vindt natuurlijk. Ik geloof heilig dat je de marketing moet doen die bij je past. Daarom hoef je ook helemaal niet op Facebook, bijvoorbeeld. Doe lekker wat bij je past. Net als ik.
Want welke reden ik ook heb en hoe ik ook op al die ideeën kom: samen vormen ze uiteindelijk een enorme hoeveelheid acties. Het zijn duizenden kleine momenten waarop mensen met me in contact kwamen of mijn naam voorbij zagen komen. En dat zijn allemaal touch points, zoals mijn vriendin Jeannie dat zo mooi noemt.
Wat ik me pas door dat gesprek over die vermeende 5-jarengrens realiseerde, is hoe veel ik eigenlijk gedaan heb, de afgelopen vijf jaar. Dat je daar dus altijd aan moet werken, aan al die kleine acties met het oog op het grotere geheel. Maar ook dat het wel even duurt voordat er nog een andere beweging voor je gaat werken. Een (voor mij) hele belangrijke.
De kracht van organische marketing
Er zijn dingen die je niet kunt kopen. Je moet ze verdienen. Zoals ervaring.
Ervaring kun je niet kopen. Je moet de tijd investeren, de fouten maken. Dan pas heb je het en pluk je er de vruchten van.
Organische marketing kun je ook niet kopen. Dat moet je doen (of organiseren). Het kan nooit een kwestie zijn van 1 actie. Het is iets dat tot stand komt.
Als je blijft werken aan die organische marketing, is het gevolg daarvan dat er een marketingkracht op gang komt. Die werkt pas als je een tijdje bezig bent. En pas na een tijdje (een paar jaar)? gaat er een tweede organische vorm van marketing voor je werken, naast de kracht van je eigen marketing. En dat is de kracht van de referral.
Ik bedoel daarmee niet alleen mond-tot-mond-reclame. Ik bedoel echte referrals. Oftewel: als jouw klanten en netwerk jouw diensten of producten aanbevelen bij anderen die behoefte hebben aan dezelfde dienst.
Ik houd in mijn lijst met opdrachten en leads (die heb ik! moet nog in mijn lijstje hierboven :D) precies bij hoe mensen me hebben gevonden. En ongeveer de helft van de tijd is dat via iemand die ik ken. Maar drie jaar geleden was dat nog veel meer dan de helft van de lijst. Referrals waren jarenlang de enige manier waarop ik klanten kreeg. Zelfs vandaag de dag zijn er opdrachten die weliswaar niet direct van kennissen komen, maar die ik terug kan voeren op het feit dat iemand die ik ken me ooit ergens heeft aanbevolen (reken maar dat ik die mensen dankbaar ben. En dat ik op mijn beurt hen en andere mensen aanbeveel en help waar mogelijk).
Als je even gaat googlen op ‘referral marketing’, krijg je dit soort definities. Die gaan er van uit dat dit iets is dat je bewust op gang probeert te brengen. Referral marketing is een marketing methodiek. Maar wat ik merk is dat het ook gewoon een soort krachtenveld is dat voor jou gaat werken als je maar actief blijft, zichtbaar blijft, je werk goed doet en je netwerk onderhoudt.
Als je je werkt goed doet, krijg je twee neveneffecten die jou opdrachten opleveren:
- Aanbevelingen van derden;
- Terugkerende opdrachtgevers/klanten.
Deze twee ‘krachten’ gaan natuurlijk alleen werken als je al een tijdje aan de slag bent. En als je opdrachtgevers of cliënten tevreden over je zijn en je werk zich leent voor herhaling.
Bovendien worden ze enorm versterkt als je voldoende zichtbaar bent, zoals wanneer je actief bent op social media. Het voordeel daarvan is dat je netwerk, zonder dat je daarvoor fysiek op dezelfde locatie bent, toch telkens aan je herinnerd wordt.
TIP: Niet voor niets heeft LinkedIn net aangekondigd dat ze deze ‘referrals’ een plekje gaan geven in hun app. LinkedIn noemt dat zo. Maar als zzp-er of dienstverlener heet het ‘open for business’. Als je het nog niet hebt – ik ook niet. Maar ik ben er heel benieuwd naar. Want ik denk dat het enorm gaat helpen als je zoals ik dienstverlener bent.
Die marketeers met hun ‘referral marketing methodiek’ hebben natuurlijk gelijk: je hoeft niet af te wachten tot ze voor je gaan werken. Zodra je een rijtje tevreden klanten hebt, zou je ook zelf actie kunnen nemen. Je kunt tevreden klanten vragen of ze iemand kennen bij wie ze je aan zouden kunnen bevelen. Misschien kunnen ze je bij iemand anders introduceren. En als er een tijdje verstreken is, kun je je klanten best benaderen om eens te vragen of je nog eens iets voor ze kunt doen (of gewoon weer eens koffie met ze drinken).
Ik ben daar niet zo goed in, geef ik toe. Maar ik ben dan wel weer heel goed in content maken en zichtbaar blijven via sociale media, een nieuwsbrief, Instagram stories en een Facebookgroep. Dus dat is mijn methode.
Blijf doorzetten, blijf zichtbaar, blijf bouwen aan je netwerk
Als ik een les geleerd heb is het dat je niet meteen kunt opgeven. Als je voor jezelf begint en het lukt niet meteen om opdrachten te vinden of klanten binnen te halen, is dat eigenlijk niet zo gek. Als je begint is er nog geen marketing presence. Je organische marketing heeft nog geen omvang, nog geen bereik. En dat ‘referral’-effect heeft nog niet plaatsgevonden, waarschijnlijk.
Dat betekent dat je extra hard op zoek naar kansen, naar opdrachten, naar klanten. Dat is niet onmogelijk, maar wel moeilijker dan veel mensen misschien denken als ze beginnen. Het is niet makkelijk om op mensen af te stappen of ze te bellen en je diensten aan te bieden.
Maar weet dat het ooit makkelijker wordt. Dat alles dat je doet waarde heeft, dat niets verloren gaat. En dat al die kleine acties uiteindelijk resultaat op gaan leveren.
Het is een kwestie van bouwen.
Photo by Linus Nylund on Unsplash
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Margot van den Berg zegt
Dank je Elja. Fijne blog. Ik ben nog niet bij 5 jaar (en bewijs graag dat het sneller kan ?) en het is een fijn hart onder de riem. Ik ga nog even door!
Petra zegt
Herkenbaar wat je schrijft over het werven van klanten bij aanvang, dat het na een aantal jaren (bij mij ook 5 jaar trouwens ?) makkelijker gaat als je werk wordt gewaardeerd en dat de effort die je erin stopt (bewust of onbewust) vroeg of laat zijn vruchten afwerpt.
Elja Daae zegt
Ha, 5 jaar!! Misschien klopt de theorie toch??
Het helpt natuurlijk dat je op een gegeven moment heel veel tevreden klanten hebt, zoals jij!