Ik werd laatst gebeld door iemand, via mijn tante, met vragen over Facebook. Mijn tante is therapeute en we hebben wel eens gesprekken over haar website en andere marketingdingen. Dus ze had mijn naam doorgegeven.
Ik vind het altijd leuk om het er met mijn tante over te hebben, over sociale media marketing en online marketing. Want ik weet hoe goed ze is, hoe belangrijk het werk is dat ze doet. Ik vind het belangrijk dat mensen haar weten te vinden.
Ik had dus iemand aan de telefoon die coach en therapeute is.
Iemand die van de inhoud is en niet van de marketing. Wiens werk er uit bestaat om mensen te helpen uit een crisis te komen, uit te vogelen wat ze willen en waar ze staan in het leven. Maar die het vinden van cliënten behoorlijk lastig vindt.
Haar vraag was of ik haar kon helpen om Facebook beter te benutten. Want ze begreep niets van Facebook (zei ze). Ze wist niet wat ze er moest doen, of ze het goed deed, of het zin had om te betalen voor advertenties en hoe ze nou precies de doelgroep kon bereiken die ze het beste kan helpen. Facebook voor coaches en therapeuten was haar voorgespiegeld als iets dat logisch was.
Ze had het idee dat Facebook dé manier was om cliënten te vinden.
Het zat in haar hoofd als dé oplossing en daarom ook dé focus van haar energie en tijd.
Ik begon over dat we natuurlijk gewoon een keertje koffie konden drinken om te kijken of ik haar op weg kon helpen. Maar dat ik niet zo vaak meer met zelfstandigen werk en dat er heel veel mensen zijn die zich juist richten op dit onderwerp, facebook voor coaches en zelfstandigen. Of dat niet iets voor haar zou zijn?
“Weet je,” zei ze, “ik heb dat natuurlijk wel gedaan. Ik heb wel eens van die webinars gevolgd van (…). Dan zit ik mee te schrijven, drie blaadjes vol, maar ik begrijp er eigenlijk helemaal niets van. En het zijn altijd van die verkooptrucjes. Aan het einde zeggen ze dan altijd: als je meer wilt weten, koop mijn cursus, voor 3.000 euro. En ik snap dan al niet eens wat ze daarvoor hebben uitgelegd. Dus ik begin ook niet aan die cursus.”
(ik vind daar iets van, dat soort aanpakken, dat soort bedragen, voor dat soort doelgroepen. maar ik ga me dit keer inhouden!)
Ik heb haar verteld dat ik me afvraag of ze wel moet focussen op Facebook.
Tenslotte is de drempel om een therapeute te benaderen best hoog. Ik weet niet of je naar Facebook gaat voor een coach- of therapeutenzoektocht. En of je dat nou gaat doen op basis van een Facebookadvertentie? Misschien op basis van goede content, een jaar lang. Maar verder?
Ik had wel 5 andere tips voor haar. Misschien ook handig voor andere coaches en therapeuten die meer cliënten zouden kunnen gebruiken en zich afvragen of ze op Facebook moeten. Da’s het leuke van zo’n onverwacht telefoontje: daar leer ik veel van, het dwingt me mijn gedachtes over bepaalde zaken te formuleren en dat levert altijd voer voor artikelen op. 😉
Komen ze. En let op: ze hebben niet allemaal zo veel met Facebook en sociale media te maken, maar meer met algemene marketing.
1 Praat vanuit je doelgroep
Niemand weet zo goed wat hun doelgroep bezig houdt, als coaches en therapeuten. Het is hun werk om te begrijpen wat er in onze harten en hoofden omgaat. Waar we mee worstelen. Waar we tegenaan lopen. Wat we nodig hebben.
Als ik worstel met een periode in mijn leven die grote verandering inhoudt, omdat ik moeder ben geworden of omdat ik werkloos ben geworden of omdat ik een soort van midlifecrisis doormaak, zoek ik niet naar een ‘psychosyntese therapeute’ of een ‘veranderingscoach’ (of hoe dat ook heet).
Ik ben misschien niet eens aan het zoeken!
Ik klik dus ook zeker niet op ‘Coachingspraktijk voor kinestetische therapie’ (ik weet niet eens of dat bestaat, gewoon als voorbeeld ;)). Maar wel op ‘Valt de roze wolk een beetje tegen?’ of ‘Vraag je je wel eens af of je wel op de juiste plek zit?’ of ‘Waarom lijken al mijn vrienden betere vaders dan ik?’.*
Ik, jouw cliënt, zit in mijn hoofd te worstelen. Dus je moet me triggeren. Je moet me laten weten dat ik mezelf kan helpen. Dat anderen precies het zelfde mee maken.Als je een hoge drempel lager wil maken, moet je praten in de vragen die je doelgroep heeft. Niet in de vaktermen voor de oplossingen die jij biedt.
*voorbeelden zuig ik net uit mijn duim. Iedere overeenkomst met de werkelijkheid berust op toeval
2 Maak van je aanbod een laagdrempelig product
Als je mij de drempel van je praktijk over wilt krijgen, moet je het me makkelijk maken. Ik wil best een afspraak maken, als ik begrijp wat ik krijg, wat het oplevert, wat het kost en hoe het in zijn werk gaat. ‘Therapie’ klinkt moeilijk, zwaar, lang en duur. Maar ‘3-delige intake’ kan ik begrijpen.
Mijn tante organiseert bijvoorbeeld samen met iemand een retraite-weekend voor dertigers. Er zit een heel programma bij waarin je dingen samen doet maar ook met de coaches en therapeutes. Het is leuk, niet zwaar (althans…dat weet ik eigenlijk niet ;)). Mooi, niet moeilijk.
En reken maar dat het werkt. Het is duidelijk, overzichtelijk, handig voor drukke mensen die weinig tijd hebben, gericht op een hele specifieke doelgroep die zich er in herkent. Het is een duidelijk product.
Vertel me dus wat je ‘product’ is. Hoe je te werk gaat. Wat voor mij stap 1 en stap 2 zijn en en stap 3 en wat jij dan doet. Hoe we daarna verder gaan. Wat ik kan verwachten.
Geef me een product, als je de drempel van je praktijk laag wil maken zodat ik er overheen kan stappen.
3 Communiceer je product – op papier
Als ik bij de kinderfysiotherapie ben hier in het dorp, moet ik soms wachten (soms mag ik mee de zaal in, soms niet). En dan kijk ik altijd even bij het prikbord en de foldertjes. Dáár moet je dus liggen, met je aanbod.
Toen ik een tijdje gesprekken had met een coach voor ouders, had zij een foldertje over een programma dat ze organiseert voor kinderen. Dat foldertje ligt nu hier in huis. Het is een goed programma en ik ga er zeker nog een keer iets mee doen. Ik kom het telkens tegen, als ik aan het opruimen ben.
Als ik coach of therapeut was, zou ik dus een programma maken en dat op een klein foldertje zetten dat ik desnoods zelf kon printen. Met een gratis tool als Canva heb je dat zo gedaan.
Geen gedoe met dure designs en ontwerpers, als je daar geen geld voor hebt. Gewoon een blaadje waarop ik kort uitlegde welk probleem ik oplos en hoe en waar je informatie kunt vinden. Liefst met een paar kleuren of een mooi plaatje, want dat triggert mensen en dat valt op. En dan….zie 4.
4 Zoek de lokale samenwerking op
Als het gaat om coaches en therapie is het fijn als je in de buurt woont. Dus een lokale doelgroep ligt voor de hand (tenzij je een hele sterke specialisatie hebt, dan geldt wat hieronder staat ook, maar dan op grotere, landelijke schaal).
Natuurlijk kun je dan advertenties gaan maken voor Facebook. Dat kan daar heel goed, gericht adverteren. Maar nogmaals: zou jij zelf een therapeut gaan bellen via een banner of gesponsorde post op Facebook?
Als ik jou was, dan zou ik de samenwerking zoeken met anderen. Met andere medische professionals. Met mensen die hetzelfde werk deden voor een andere doelgroep. Met sportscholen, als daar mijn doelgroep zit. Met de kraamzorg en de verloskundigen. Met scholen. Met wie dan ook.
Als je de lokale instanties, praktijken en organisaties vindt die jouw doelgroep bedienen en die jij tegelijkertijd iets kan bieden, heb je veel meer effect dan met een facebookadvertentie.
Dus leg contact en biedt ze in ruil voor een plekje voor je folders een lezing, coaching, een thema-avond, een voorlichtingsbijeenkomst voor leraren, een gezamenlijk event, of gewoon het doorsturen van cliënten die beter bij hen passen dan bij jou.
Want liever nog dan alleen je foldertje neerleggen, heb je natuurlijk dat ze aan jou denken als ze iemand tegenkomen die jij goed zou kunnen helpen. Of dat jij zelf je mogelijke doelgroep via hen rechtstreeks kunt ontmoeten.
5. Social media: vanuit je hart
Als je dan toch aan de slag wilt met Facebook, Instagram of blogs voor je website, doe het dan vanuit je hart. Deel wat jij leuk vindt. Ontdek het medium en laat de stress los van de vraag of je het wel goed doet.
Laten we eerlijk zijn: je facebookpagina heeft maar 100 volgers waarvan maar 10 je updates te zien krijgen. Zo’n buil kun je je niet vallen aan een ‘foute’ update.
Maak foto’s van de cursussen die je doet, of de inspirerende mensen die je ontmoet, de retraites waar je zelf naar toe gaat, de reizen die je maakt.
De sneeuwklokjes in de achtertuin, de mensen in de stad, de lucht, de zee. Wat dan ook jouw hart sneller doet kloppen (ik heb een vaag vermoeden dat veel mensen met dit soort werk van de natuur houden en de natuur ook opzoeken).
Deel je inzichten, gedachtes, wijsheden en tips. Maar heb er lol in. Lol in om foto’s te maken op Instagram. Lol in om wijsheden te delen op je Facebookpagina.
Wie weet waar het nog eens toe zal leiden…
Het is Belangrijk werk, dat van therapeuten en coaches.
Veel belangrijker dan het mijne, als sociale media expert. Dus ook heel belangrijk dat je zorgt dat je het mensen makkelijk maakt om je te vinden en die drempel over te stappen.
Via Facebook.
Of op andere manieren.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Minne van Woersem zegt
Geweldig stukje, dank je wel dat je dit deelt! Behulpzaam voor mij als therapeut. En mooi, je respect en humor 🙂
Elja Daae zegt
Graag gedaan, leuk om te horen! Ik moet zeggen dat mijn tante, zelf coach en therapeut, inmiddels volop gebruik maakt van Instagram en Facebook om te connecten met mensen over de hele wereld (ik schreef dit artikel in 2016). Maar ze doet het meer om die connectie te voelen dan om cliënten te werven, denk ik.
Sinds 2016 is Facebook een nog lastiger medium geworden. De uitzondering zijn de groepen op Facebook, maar ook daarvoor geldt dat het echt je ding moet zijn om daar iedere dag opnieuw de discussie gaande te houden (en zo te zorgen dat mensen je uberhaupt zien als ze Facebook openen).
En social media is nog steeds niet de enige manier om cliënten te werven 🙂
Francien zegt
Wat een helder en verfrissend stukje, dank Elja!!
Elja Daae zegt
Ik heb het er in een half uurtje uitgeknald. Maar als het uit het hart komt, werkt het vaak het beste he? 🙂
Sophie zegt
Hoi elja, ik sta op het punt om voor mijzelf te beginnen als reiki en massage therapeut, en ben zo blij met dit verhaal!! Lekker praktisch en eenvoudig, de wereld zit al veel te ingewikkeld in elkaar! Ik word er blij van! Warme groet, Sophie
Ps en als ik een beetje hulp nodig heb voor de basis van mijn Facebook pagina, wat raadt je me dan aan?
Elja Daae zegt
Ik zou gewoon eens googlen en me gaan inlezen. Op frankwatching.com vind je heel veel tips. En ik zou echt even wat tijd investeren in het bekijken van andermans facebookpagina’s. Wat doen anderen? Wat doen grote lifestyle/mindstyle merken? Wat doen reisorganisaties? Wat doen mindfulness goeroes? Wat doen bladen als de Happinez op Facebook? Dat soort pagina’s kunnen jou ook inspireren. Tenslotte: als therapeut kiezen mensen voor jou, de persoon en professional die jij bent. Dus het is goed om het niet te afstandelijk en gladjes te maken maar ook te laten zien hoe jij er zelf in zit, om je (professionele) persoonlijkheid te laten spreken.
Mijn tante, degene uit het begin van dit verhaal, is op Instagram gegaan. Ze maakt erg leuke foto’s van haar reizen en ook van haar retraites (die ze zelf volgt, niet die ze geeft). Volgens mij is dat voor haar een erg mooi medium. En dat geldt denk ik voor veel therapeuten, vooral in de vakgebieden zoals de jouwe.
Succes!!!
Berna zegt
Elja, dank voor de heldere en down to earth tips. Hartverwarmend dat je op het bestaan van laag hangende appels wijst. Ennuh, ik wil wel samenwerken met je tante (ben lichaamsgericht coach, voorheen therapeut, maar houd van laaghangende appels en geef die ook graag door?
Elja Daae zegt
Bij deze! Volgens mij hadden ze elkaar ontmoet op een bijeenkomst voor therapeuten, kennelijk een goede plek om te netwerken!
chiel voerman zegt
He Elja zullen we fuseren? ?
HELEMAAL eens als coach die geen coach wil zijn en tekstschrijver die geen tekstschrijver wil zijn
Elja Daae zegt
Haha! Je moet je nooit in een hokje laten drukken he. :))
marrie zegt
Ha, ha, zo eenvoudig is het.
Even helemaal terug naar de essentie.
Elja Daae zegt
😉
Laura zegt
hoi Elja, ik ken veel coaches en therapeuten die heel veel aan Facebook-hebben. Natuurlijk moet de rest van je marketing ook in orde zijn, maar dat geldt voor alles wat je doet om zichtbaar te worden.
Het lastige van je adviezen is dat ze best wel goed zijn, maar dat je tante er niet mee geholpen is. Eerlijk gezegd geloof ik dat je haar alleen maar klein en arm houdt. Weet je waarom? Je stimuleert niet dat je tante zoveel in zichzelf gelooft dat ze een investering kan doen in haar bedrijf. Dit baseer ik op deze opmerking:
Ik heb wel eens van die webinars gevolgd van (…). Dan zit ik mee te schrijven, drie blaadjes vol, maar ik begrijp er eigenlijk helemaal niets van. En het zijn altijd van die verkooptrucjes. Aan het einde zeggen ze dan altijd: als je meer wilt weten, koop mijn cursus, voor 3.000 euro. En ik snap dan al niet eens wat ze daarvoor hebben uitgelegd. Dus ik begin ook niet aan die cursus.”
(ik vind daar iets van, dat soort aanpakken, dat soort bedragen, voor dat soort doelgroepen. maar ik ga me dit keer inhouden!)
Als je zo denkt, houd je haar in de positie van therapeut die gesubsidiëerd moet worden door de overheid. Als ze echt ondernemer wil worden, die zelf haar inkomen kan verdienen met cliënten, is nodig dat ze gaat investeren in marketing. Daarmee zet ze namelijk de essentiële stap om ondernemer te worden.
Sorry, misschien vind je het niet leuk als ik dit zeg, maar ik ga gewoon steigeren als mensen elkaar klein houden. Er moet drastisch iets veranderen aan het ondernemersklimaat in Nederland.
Elja Daae zegt
Volgens mij ken je me beter dan dat, Laura. Het klein houden van anderen is het tegenovergestelde van wat ik doe, wil en leef. Ik heb haar juist verteld hoe ze wél aan klanten komt. Veel, als ze dat wil. Of genoeg, als ze dat wil.
Het is – vind ik – niet aan jou en mij om voor anderen te bepalen wat succes is, noch dat alle zzp-ers ondernemer moeten worden die ‘veel’ verdienen.
Natuurlijk heb ik haar tips gegeven om Facebook en Instagram te gaan gebruiken op een manier die bij paar past. Heb ik haar laten zien hoe ze content kan maken, om meer mensen te bereiken. Dat is mijn werk.
Maar soms moet je bij de basis beginnen. Het laaghangend fruit. En soms gaat het dan om dingen die niets met social media te maken hebben.
Karin Winters zegt
Ik had ook wel verwacht: ga bloggen 🙂 verhalen schrijven zodat de doelgroep zich realiseert dat ze niet de enige zijn met het probleem en misschien net als jij nu doet, delen van kennis en geven van tips.
Elja Daae zegt
Ja bloggen is natuurlijk altijd goed. Maar niet iedereen zit te wachten op content maken. En misschien hoeft dat ook niet altijd.
Laura zegt
Je moet niet wachten of mensen daarop zitten te wachten. Je gaat bloggen omdat je dat zelf wil.
Nicky Corts zegt
Je hebt helemaal gelijk. Heerlijk!
Elja Daae zegt
Dank! 🙂
Brechje van Beek zegt
Goed verhaal. Zo heb ik ooit bij ons op het werk de receptie geadviseerd om als de wc’s even kapot zijn (experimenteel systeem met vergister en zo) dat een briefje op de deuren van de wc’s effectiever is dan een berichtje op intranet.
Elja Daae zegt
Hahaha. Tsja. Het lijkt zo simpel he, als je het ziet? Maar toch…het is het soms niet. Soms zit je gewoon te vast in je ideeën over systemen, of zoiets.
carel zegt
in heel veel opzichten de manier waarop wij als welzijnsstichting onze clientèle binnenhalen, dit werkt inderdaad als je lokaal opereert!
Elja Daae zegt
Ja…echt heel erg van toepassing ook op wat jullie doen. Maar gezien de doelgroepen ook minder voor de hand liggend om je op social media te focussen .Hoewel dat dus voor heel veel anderen eigenlijk ook zo is.
Maaike van Kempen zegt
Wow, wat heerlijk dat je dit zo schrijft! Sta er helemaal achter!
Dankjewel!
Ik ga je artikel aan al mn klanten laten lezen 🙂
Maaike
Elja Daae zegt
Ha! Leuk! En belangrijk!!
Kitty Kilian zegt
Mooi blog. Hard nodig.
Elja Daae zegt
Te veel foute marketing out there.
Veerle zegt
Dit komt op het juiste moment. Ik was de laatste tijd heel hard bezig met sociale media en zat er helemaal mee in de knoop. Vanmorgen had ik een doorbraak en na dit artikel klikt het helemaal. Goeie timing! Bedankt.
Elja Daae zegt
Ha! Te gek! Ik moet mezelf ook dwingen om te blijven focussen op waar ik resultaat kan halen op de korte termijn. Samen lukt het ons wel….!