Ik had een superleuk gesprek vandaag. Nou ja, twee eigenlijk. Eentje met mijn uitgever. Maar da’s een ander verhaal. Letterlijk! Ha.
Maar het gaat even om het andere gesprek.
Dat ging over een nieuwe website.
Voor een vriendin.
Haar werk bestaat uit het helpen van mensen. Maar dan echt. Diepgaand. Een soort van coaching (hoewel veel diepgaander dan de gebruikelijke ‘coaching’). Heel belangrijk werk, waar mensen echt mee geholpen worden.
Haar dienstverlening is verdeeld in producten. Omdat ze gevat zijn in methodieken en aanpakken. Dus logischerwijs (of, zoals we zullen zien, niet logischerwijs) was de oude website gebaseerd op die producten.
Er zijn alleen twee grote problemen met websites die draaien om producten:
Probleem 1: mensen brengen de naam van het product niet altijd in verband met wat het hen brengt, wat het daadwerkelijk is.
Voorbeeld: Als je product de ‘probleemblaster 5.2x’ heet, weet ik niet wat daarachter zit. Ik weet niet dat het een methodiek is die mij helpt om mezelf beter te leren kennen, of om verdieping te brengen in mijn relatie, of om me te helpen een baan te vinden, of wat het dan ook is.
Mensen die het ervaren hebben, weten dat wel. En je kunt ver komen met mond-tot-mond-reclame. Maar je wilt juist een nieuwe doelgroep bereiken, online.
(Meer mensen helpen, daar gaat het om.)
Probleem 2: het enige dat telt, is wat het hen brengt, welk gevoel het hen geeft. Niet wat het ís.
Voorbeeld: mensen zoeken niet op ‘probleemblaster 5.2x’ (denkbeeldig product) maar op ‘huwelijksprobleem’. En wat ze aanspreekt is vervolgens niet de knop ‘oplossing huwelijksprobleem’ maar de blog post ‘hoe je eeuwig verliefd kunt blijven’.
Het probleem zit niet in je product!
Je product is ongetwijfeld goed. In het geval van mijn vriendin, waanzinnig goed en al lang bewezen, gestoeld op een gigantische bak kennis en ervaring.
Maar het probleem ben je zelf.
Je bent zo vol van je producten en diensten dat het moeilijk is om los te komen van wat je verkoopt en te bedenken hoe die doelgroep er naar kijkt.
Zo praat ik te veel over snapchat en niet genoeg over wat het betekent, snapchat. Wat de impact is. Wat je er mee kunt. En mijn vriendin praat misschien te veel over een productnaam en te weinig over welk rotgevoel het oplost.
En jij praat misschien te veel over het kledingmerk dat je verkoopt of de geweldige app die je hebt gemaakt of dat boek dat je hebt geschreven. En te weinig over het probleem dat het je oplost of het gevoel dat je krijgt met die broek of…
(het gaat niet om het boek, zegt mijn uitgever, het gaat om het verhaal en om de auteur!)
Het gaat niet om het product. Het gaat om het gevoel.
Wat voelt je doelgroep en wat wil die doelgroep voelen? Met welke oplossing en welk resultaat maak je ze blij? Welke woorden of beelden kun je gebruiken op je site om hun gevoel te verwoorden, ofwel het gevoel dat ze hebben en niet willen of het gevoel dat ze zouden willen hebben of het gevoel dat ze hebben en willen (streep door wat niet van toepassing is)?
Heel veel van ons hebben onze eigen ‘probleemblaster 5.2x’. En heel weinigen van ons, ik ook niet, zijn in staat om dat te vertalen naar een gevoel.
En nog minder van ons durven dat gevoel te benoemen op onze site.
Maar mijn vriendin gaat dat doen.
Ik denk dat haar nieuwe site wel eens een doorslaand succes zou kunnen worden.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Elja Daae zegt
Dank Jasmien!
Liesbeth: ik ook! Hahaha! Het wordt denk ik toch iets met … nou ja … ik weet niet … iets met online marketing.
Jasmien zegt
Mooi! & interessant.
Liesbeth zegt
Thx voor de reminder Elja! Heel benieuwd naar je boek 😉