Soms is marketing een metafoor voor het leven.
Het idee bestaat bij heel veel mensen dat (online) succes heel groots is en in een klap ontstaat.
Het tegendeel is natuurlijk waar.
De mens ontstaat in kleine stapjes.
En succes ontstaat ook in kleine stapjes.
Succes ontstaat uit hard werken, dingen uitproberen, volhouden, doorzetten.
Je moet soms dingen doen die je niet leuk vindt, om op de lange termijn succes te hebben.
Je moet een lange adem hebben (quote van mijn collega Esther). Dat geldt altijd, maar helemaal in social media en online marketing.
We hebben de neiging om te kijken naar de succesverhalen. De viral campagnes.
De klappers.
Maar die zijn er natuurlijk nauwelijks. En vaak ontstaan ze per toeval.
Ik zat vandaag met mijn jongetjes op YouTube video’s te zoeken van liedjes die we leuk vinden. En ik zag enorme hits voorbij komen met miljoenen views. Alleen wisten de makers niet dat ze zoveel views zouden krijgen, toen ze de video plaatsten.
Ze hebben geen linkje toegevoegd naar het nummer op iTunes of naar het nieuwe album van die persoon. Of een call to action. Wisten zij veel dat het een hit zou worden.
Ze waren er niet op uit om er (in dat vroege stadium) al geld aan te verdienen.
Ze waren bezig met hun stapjes.
Ik ben voor een project bezig om een aantal social media kanalen op te bouwen, vanaf nul. Dat is niet zo eenvoudig, hoor. Ik weet wat er voor nodig is en ik werk er aan om het voor elkaar te krijgen. Maar het is een intensief proces. Volger voor volger. Like voor like.
Succes is een gevolg. Van een lange weg.
Dat is niet erg:
Als je weet dat ieder klein stapje je dichter bij je doel brengt, voelt dat stapje opeens heel anders. Het voelt als een stapje op weg naar succes.
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
Arjan van den Berg zegt
En dan nog zullen er mensen zijn die met miljoenen volgers niet tevreden zijn en almaar meer willen en mensen die een paar volgers hebben en tevreden zijn, omdat ze hun verhaal kunnen delen, begrepen worden of omdat elk mens telt. Succes kan relatief zijn. Aantallen zeggen ook niet altijd per se iets over kwaliteit, maar ik snap je punt.
Soms kun je opkijken tegen mensen die succesvol zijn, maar die zijn natuurlijk ook bij nul begonnen. Je weet nooit waar je uitkomt. Maar als je steeds een stap zet, wordt die ook waardevol(ler) omdat je op weg bent. Mooie blog.
(Ik lees je blog wel vaker, maar heb niet altijd iets te zeggen. Vandaag kwam het in me op om, bijna, op elke blog te reageren die me aanspreekt. Omdat ik weet hoe leuk het is om reacties te krijgen. Internet is een wonderlijke wereld waarin je nooit weet hoe balletjes kunnen rollen, wat je kunt delen en met wie.)
Elja Daae zegt
Wat leuk Arjan, dankjewel voor je mooie reactie. En wat een leuk voornemen. Ik reageer ook lang niet altijd overal. Maar meestal wel bij de bloggers die ik ‘ken’. Maar weer niet als ik ze vanaf de iphone lees (wat heel vaak zo is).
Het is gek, als blogger zie je dat je gelezen wordt maar je hebt geen idee door wie! Het is echt zoals jij zegt: een wonderlijke wereld!