Bloggen voor bedrijven: waarom corporate blogs een must zijn

bloggen voor bedrijvenIemand die ik ken werkt bij een B2B bedrijf waar druk geblogd wordt. Het blog is nog niet altijd goed vindbaar in de zoekmachines. En misschien is niet ieder van de corporate bloggers zich bewust van hoe je meer effect kunt krijgen met zo’n blogartikel. Maar ze zijn een prachtig voorbeeld van bloggen door bedrijven.

Nu is onlangs het blogbeleid veranderd.

In de nieuwe site is de blogmodule verdwenen. Uiteraard tot verdriet van de bloggers, die veel investeerden in dat blog en er bovendien plezier in hadden.

Los van de vraag hoe slim het is om al die content weg te gooien, is dat natuurlijk ongelofelijk zonde. Je hebt tenslotte al een hele groep gemotiveerde bloggers en een communicatie-afdeling die begrijpt hoe het proces werkt. Waar bloggen voor veel bedrijven lastig van de grond te krijgen is, hadden zij de afgelopen jaren een heel bestand van bloggers en blogartikelen opgebouwd.

Maar belangrijker is de vraag waarom het management denkt dat een blog (on) nodig is. Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een corporate blog? Waarom zou je bloggen als bedrijf?

Een mooi onderwerp voor een blogartikel, leek me zo. Daarom: 3 redenen om als bedrijf te blijven bloggen.

(Inclusief links naar inspirerende bronnen, omdat je natuurlijk goed beslagen ten ijs moet komen als je je management uitlegt waarom het weglaten van een blog uit de corporate website een grote fout is.)

1. Bloggen voor bedrijven zorgt voor vindbaarheid

vindbaarheidZoekmachines houden niet van websites die het zelfde blijven. Statische websites, die scoren niet. Voor het gemak vat ik onder ‘statische websites’ ook even die corporate sites waar de wijzigingen op de site bestaan uit ‘nieuws’ (over zichzelf) of een twitter feed. Dat is niet dynamisch. En dat vinden zoekmachines ook niet.

Zoekmachines houden van nieuwe content. Wie online vindbaar wil zijn en blijven, moet doorlopend goede, actuele content genereren. (NB: een grote focus op ‘nieuwe content’ is natuurlijk fout. Het gaat om regelmatige, GOEDE content). Dat is niet alleen belangrijk voor zoekmachines en voor je doelgroep. Maar ook Voor je social media kanalen. En om je emailnieuwsbrief mee te vullen. Bloggen is, kortom, een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie.

Een blog is een prachtige manier om invulling te geven aan een nieuwe vorm van marketing.Inbound marketing is de nieuwe manier om leads te genereren. Klanten naar je toe laten komen. En dat vraagt content. Een blog is dan de aangewezen route. Want je collega’s weten superveel over hun werk, hun vakgebied, hun markt. Dus het is makkelijker om hun kennis online te zetten dan om een copy writer te vragen om weer een digitale bedrijfsfolder te maken.

Nog niet overtuigd van het belang van een bedrijfsblog in het kader van je marketingstrategie? Dan hier wat leesvoer:

2. Een corporate blog geeft je bedrijf een gezicht.

nottsexminer flickrBloggen voor bedrijven dient nog een ander doel: het geeft je bedrijf een menselijk gezicht. Dat is belangrijk, want de tijd dat klanten genoegen namen met een afstandelijk corporate verhaal is voorbij. Mensen hebben onder invloed van social media verwachtingen gekregen van hun relatie met bedrijven en hoe bedrijven met hen communiceren. En van de vraag hoe vindbaar de informatie is die ze nodig hebben.

Je klanten willen geen zaken meer doen met een kantoor met 4 muren en een logo – ze willen een gezicht en een naam koppelen aan een bedrijf. Precies wat een goed blog doet: een gezicht geven aan je bedrijf.

Je kunt denken: “Mijn doelgroep is niet online. Mijn doelgroep zit niet op social media. Dit gaat voor ons niet op.” Maar ik kan je garanderen dat dat onzin is, tenzij je doelgroep 80+ is. En zelfs dan is het een kwestie van tijd. Alles tussen 10 en 80 is er te vinden. De gemiddelde leeftijd van Facebookgebruikers is de afgelopen jaren enorm gestegen.

“Maar wij zijn een B2B-bedrijf”, denk je bij jezelf. “Op ons is dit niet van toepassing! Wij hoeven niet te bloggen voor onze klanten.”

Wrong again…

Wat we als consumenten meemaken, beïnvloedt ons als professional. Als ik als consument alle informatie over mijn nieuwe stofzuiger of een mogelijke vakantie online kan vinden, waarom zou dat dan anders zijn als ik tijdelijk personeel, een grote generator of 30 rollen staal moet inkopen? Ik heb dezelfde verwachtingen. Jullie blog helpt mij om informatie te vinden die ik nodig heb (omdat je beter vindbaar wordt in de zoekmachines en omdat je meer kennis deelt). En jullie blog helpt me om mijn leveranciers beter te begrijpen.

Blogs worden geschreven door personen, niet door bedrijven. En dat maakt ze juist zo krachtig. Want: “Why would you buy from a stranger”? Je koopt liever bij een bekende, toch? Een bedrijfsblog helpt je om je bedrijf dichter bij je klant te brengen. Het zorgt dat die klant vertrouwen krijgt in je merk.

Nog steeds niet overtuigd van de noodzaak om als bedrijf te bloggen? Ik doe nog een poging met wat leesvoer:

3. Bloggen als bedrijf geeft je collega’s de kans zich te laten zien

16977185182_7a07382f49_zDat menselijke aspect van bloggen, de manier waarop je collega’s het bedrijf een gezicht hebben, is een interessant fenomeen. Het geeft een kijkje achter de bedrijfsmuren en laat letterlijk zien wat je als bedrijf in huis hebt.

Dat is vooral belangrijk voor zakelijke dienstverleners, waar de waarde in de mensen zit. Maar de waarde van een bedrijf zit natuurlijk altijd in de mensen! Toch zijn er bedrijven voor wie bloggen extra interessant is. Bedrijven waar het imago van individuele werknemers bijdraagt aan een positief bedrijfsresultaat. Denk aan consultants, adviseurs, creatieven, projectleiders. Interim professionals, advocaten, accountants…ga zo maar door.

Een blog geeft je collega’s de kans om te laten zien hoe veel ze weten, hoeveel passie ze hebben voor hun vakgebied, hoe veel waarde ze kunnen toevoegen aan het werk van hun opdrachtgevers. Daarmee helpen ze niet alleen jouw bedrijf, maar ook zichzelf. Twee vliegen in 1 klap.

Als je meer wilt lezen over de waarde van bloggen voor bedrijven, nog een paar interessante links:

Bloggen voor bedrijven: een kans?

Ik heb er een beetje een hard hoofd in, eerlijk gezegd, in het blog van die kennis. Als het management een zorgvuldig opgebouwd blog weggooit in de overtuiging dat het niets toevoegt, gaat het zowel voorbij aan de investering als aan de mogelijkheden van die investering. Met een paar stapjes zouden ze een geweldig blog hebben dat bij zou dragen aan hun bedrijfsresultaat. En een voorbeeld zou kunnen zijn voor hun industrie. Ze zijn al zo ver met dat corporate blog.

We zullen zien…

En mocht jij na het lezen van dit verhaal overtuigd zijn geraakt van het nut van bloggen voor jouw bedrijf: hier vind je meer informatie over mijn training Bloggen als een pro. Of stuur je bloggers de link naar deze gratis blogcursus, speciaal voor zakelijke bloggers.

*Foto bovenaan: Headway op Unsplash, foto van muurgezicht: Flickr, foto mannen: Flickr.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Linda Rosalinde Markusantwoord
1 juni 2015 om 17:14

Hear, hear! Dit lijstje zou zelfs nog langer kunnen worden (maar dan heeft het management natuurlijk geen tijd om het allemaal te lezen ;)).

Elja Daaeantwoord
1 juni 2015 om 23:31
– Antwoord aan: Linda Rosalinde Markus

Vul aan alsjeblieft! Hier of op je blog, dan link ik!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.