Ik was gisteren naar de voorstelling “Narnia: de leeuw, de heks en de kleerkast“. Een voorstelling waarin moderne dans, klassiek ballet en hiphop door elkaar gehusseld waren tot een vlammende weergave van het prachtige verhaal van Narnia.
Mijn zoontje had geen zin in ‘ballet’.
Ik kreeg hem met moeite mee. En hoewel hij best onder de indruk was van de schouwburg (Haarlem) constateerde hij dat meisjes ver in de meerderheid waren in de zaal. Wat ook zo was. Maar niet op het toneel! Daar waren mannen in de meerderheid. Van klassiek geschoolde balletdansers tot ijzersterke hiphoppers en zelfs een tapdanser.
Vanaf de eerste (keiharde) klanken was hij verkocht en zat hij met open mond te kijken naar het verhaal dat hij zo goed kent (we hebben, behalve The lion, the witch & the wardrobe ook bijna alle andere delen van de Narnia sage gelezen en/of gezien).
Het leuke is dat het allemaal hele jonge dansers zijn, nog in opleiding soms. Jong talent! En een uitwisseling van verschillende dansgezelschappen met verschillende disciplines.
Als je naar zo’n meeslepende, toegankelijke, creatieve voorstelling kijkt krijg je direct ontzag voor creativiteit en talent.
Hoe komen de choreografen tot zo’n productie? Waar begon het? Wie kwam met het idee? Hoe doe je dat, klassiek combineren met hiphop en modern?
Wie verzon de winterjassen uit de klerenkast die tot leven komen? Wie bedacht de animatie op de achtergrond? Wie wist de wolf (de hoofdwolf was, samen met de huishoudster, de held van het verhaal, volgens mijn zoontje en mijn nichtje) zo mooi weer te geven dat hij zo wolvig en eng was?
En hoe doet die man dat? Of de man die Aslan de leeuw speelt? Serieus. Hoe kun je nou van liggende positie opeens door de lucht zweven. Wonder.
Prachtig vond ik het ook om te zien hoe het verhaal dat ik zo goed ken, geinterpreteerd werd. Hoe Edmund de afvallige hiphopper was. Hoe perfect gecast Peter was. Hoe bijzonder de dwerg, de hulp van de heks, bewoog. De kostuums en capriolen van de bevers. Hoe wolvig de wof was. Oh, dat had ik al gezegd. En hoe hoekig de huishoudster.
Ik weet niet of het verhaal te volgen is als je het niet kent, maar het boekje dat je krijgt beschrijft iedere scene, dus ook zonder voorkennis is het een aanrader.
In de pauze en na afloop was er een meet&greet met de dansers – dat was natuurlijk helemaal de slagroom op de taart…en voor de kleintjes goed om te zien dat de angstaanjagende wolf in werkelijkheid een torenlange, vrolijke, goedlachse man is!
De voorstelling komt nog naar Den Helder.
En naar Tilburg, Venray, Nijmegen, Schiedam, Dordrecht, Veenendaal, Heerlen, Arnhem, Assen, Cuijk, Tiel, Apeldoorn, Hoorn, IJmuiden en Amstelveen, en misschien mis ik er nog eentje. Tussen nu en 30 oktober. Hier vind je de data en theaters. Vanaf €22,50 p.p., als ik het goed zie.
(mocht je het je afvragen: nee, ik ben niet ingehuurd om reclame te maken en ik heb onze tickets gewoon zelf betaald 🙂)
Aanrader!
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
- Vroeger - 14 januari 2025
- Bergen werk - 13 januari 2025
Marca van den Broek zegt
Gil is 1 van de meest bijzondere mensen die ik ooit heb leren kennen. Fantastische danser natuurlijk en daarbij zo oorspronkelijk en echt. Heel bijzonder. Ik had hem in de klas toen hij op de Dansopleiding zat in Utrecht (ik gaf daar les in ondernemen en coachte een aantal dansers) Leuk dat jullie zo onder de indruk waren van hem!
Marca van den Broek zegt
Ik heb ‘m ook gezien! erg mooie voorstelling inderdaad. Ik ken 1 van de dansers (de Wolf), dat was voor mij eigenlijk de aanleiding om te gaan kijken. Geen spijt van gehad!
Elja Daae zegt
Ohhhh jij kent de wolf….mijn kids waren zo onder de indruk van hem! Ik ook, nog meer toen hij tijdens de meet&greet gekke bekken ging trekken voor een klein meisje dat de wolf zo eng vond. Waanzinnige performance was het.