Volledige artikelen tonen op je home page

google analytics home pageIk zat me af te vragen of ik – hier komt het – de eerste paar artikelen die je ziet op mijn site, in volle lengte zal gaan tonen op de home page. Ja, dat klinkt als iets kleins, maar het is een grote wijziging van mijn huidige websitebeleid! Jij hebt daar als vaste lezer geen weet van, omdat je er nooit komt.

Maar op dit moment zie je er alleen samenvattingen van artikelen, de titel en het plaatje. Behalve dan als ik, omdat ik het plaatje los moet instellen, vergeet om dat te doen en er helemaal geen visual te zien is. Wat ik zelf heel storend vind.

Ik vroeg me af of het niet beter zou zijn om, als mensen voor het eerst op mijn home page landen, ze direct het artikel te tonen. Want dan raken ze geïnteresseerd, of niet. Ze hoeven niet eerst een afweging te maken.

Dat tonen van artikelen op je home page is overigens iets waarvan de door mij zeer gerespecteerde informatievakman Raymond Snijders al jaren zegt dat het de betere optie is.

Maar goed, hoeveel impact zou dat nu hebben?

Volgens mijn statistieken zijn er vooral mensen op de home page die zelf de URL intikken. Grote kans dus, dat die mijn site al kennen. Tenzij ze ergens over me lezen, natuurlijk. Vanwege mijn boek, bijvoorbeeld. Dan zou het misschien weer anders moeten?

(even analytics checkt)

Nee, het maakt eigenlijk niet veel uit zie ik. En er landen sowieso erg, erg weinig mensen op mijn home page.

google analytics home page[Voor wie ook wil checken, en Google Analytics heeft ingesteld:

  • Stel de gewenste periode in, bovenin rechts
  • Ga naar ‘Gedrag’
  • Ga naar ‘Site-inhoud’
  • Ga naar ‘Alle pagina’s’
  • Klik op het knopje ‘Secundaire dimensie’ en kies voor ‘Bron/Medium’
  • Zoek de regels met ‘/’
  • Vink de vakjes aan (ik heb gekozen voor ‘Google’ en ‘Direct’)
  • Klik op ‘Rijen weergeven’ om het aantal mensen dat via de gekozen bronnen naar de home page gaat, te zien t.o.v. het totaal aantal paginaweergaven

Zoals ik altijd leer van Pascal tijdens de vele webinars over Google Analytics die hij geeft: iedere pagina is een landingspagina. En voor de meeste sites geldt dat verreweg de meeste bezoekers helemaal niet binnenkomen via de home page. Ze komen binnen via een artikel dat je deelt, of via Google omdat ze specifieke informatie zoeken.

Ik ga het dus anders doen.

Vanaf nu heeft mijn home page gewoon artikelen en niet alleen de eerste alinea. Dat scheelt ook weer veel gedoe met ‘uitgelichte afbeeldingen’ aanklikken in WordPress.

Ray, je had gelijk!!

PS Als je dat ook wilt doen en je gebruikt WordPress, doe je dat door te gaan naar > Instellingen > Lezen > Voor elk artikel in de feed, toon > Volledige tekst. Behalve als je zo’n WordPress thema hebt geïnstalleerd dat denkt het beter te weten, zoals het mijne, want dan moet je in de instellingen van je thema duiken.

Sharing is caring: mijn link van de dag

Een prachtig, intellectueel, literair blog: Brainpickings. Vandaag las ik er dit artikel. “Find your beach”: want het leven is maakbaar. (…)

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

13 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Jacob Jan Voermanantwoord
8 oktober 2014 om 12:20

Ga ik ook weer doen.
Maar eerst de première. Tot die tijd nog even mijn theater in het voetlicht.
Daarna weer blog, en nee ik stop niet met theater, maar ik ga het wel anders aanpakken.

Charlotte Meindersmaantwoord
8 oktober 2014 om 17:28
– Antwoord aan: Jacob Jan Voerman

Gelukkig maar! Ik zou het zonde vinden als je er mee stopt.

Carolien Geurtsenantwoord
7 oktober 2014 om 12:13

ik lees je meestal in mijn mail en word soms door iets getriggerd om door te klikken naar het betreffende artikel, was mede daardoor verder niet van plan te reageren al vind ik in het algemeen geen verschil in alinea of hele artikel , ervaar geen extra drempel als ik toch wil. maar je brainpickings verwijzing deed dat dan weer wel, dus alweer een comment van mij – BP vind ik zo’n heerlijke voedende en inspirerende site 😉

Elja Daaeantwoord
7 oktober 2014 om 22:05
– Antwoord aan: Carolien Geurtsen

Ja ik ook!!

Charlotte Meindersmaantwoord
7 oktober 2014 om 11:15

Of dat verstandig is om te doen, hangt denk ik ook van de doel van je website af. Als je website vooral een blog is, denk ik dat het volledige blogbericht op de homepage een goed idee is. Mijn blog is niet mijn hoofddoel van mijn website. Eerst had ik zelfs helemaal geen blogs op mijn homepage staan. Inmiddels dus juist wel een met inleiding, maar weer niet het hele artikel, omdat ik natuurlijk nog liever heb dat mensen meteen iets bij me kopen en niet ‘afdwalen’ naar mijn blog.

Elja Daaeantwoord
7 oktober 2014 om 22:05
– Antwoord aan: Charlotte Meindersma

Ja je moet er natuurlijk goed over nadenken! Vooral als de home page een belangrijke landingspagina is!

Ximaarantwoord
6 oktober 2014 om 23:55

Ik schrijf eerst een stukje in kladblok en plak het vervolgens in wordpress. Afhankelijk van de lengte en het aantal foto’s prik ik er handmatig een leesverder-break in. Doorgaans na circa 10 regels of een foto en 5 regels. Als het geheel niet boven de 15 regels komt dan gebruik ik geen leesverder. Altijd wel als er meer dan 1 foto in wordt verwerkt. Ik vind het een ramp als ik door 60 foto’s moet scrollen eer ik bij een 2e bericht kom.

Google gaat prima met de gratis wordpress.com. Als ik iets publiceer kan ik het al binnen enkele minuten in Google vinden. Zelf vind ik de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoekers belangrijker. Te korte stukjes op de voorpagina is niet handig, maar dat geldt volgens mij ook voor te lange.

Elja Daaeantwoord
7 oktober 2014 om 22:04
– Antwoord aan: Ximaar

Ja het blijft lastig, die afweging. Ik heb altijd korte stukjes op de pagina gehad. En een tijd lang ook handmatig ‘lees meer’ links ingevoegd. Maar gisteren dacht ik: ik ga het roer omgooien. Zoveel mensen lezen er niet op mijn home page en als ze daar landen, kan ik ze net zo goed meteen laten zien wat ik in huis heb.

Petraantwoord
6 oktober 2014 om 20:05

Maar dan heb je toch dubbele content? En Google is daar niet gecharmeerd van of heb ik dat helemaal mis?

Elja Daaeantwoord
7 oktober 2014 om 22:03
– Antwoord aan: Petra

Hoi Petra, nee hoor, dat heeft niets met dubbele content te maken. Het is alleen een andere manier van het tonen van dezelfde content, volgens mij.

Charlotte Meindersma
8 oktober 2014 om 17:30
– Antwoord aan: Elja Daae

Technisch gezien is het in elk geval geen dubbele content. Het staat tenslotte ook maar 1 keer in je WP archief. Denk dat je het meer moet zien als een soort extra categorie. Een soort criterium of de post überhaupt getoond wordt of niet.

Irene van Puttenantwoord
6 oktober 2014 om 16:02

Top! Ik heb het zelf ook gedaan op m’n homepage, gewoon omdat ik het voor de lezer prettiger vind en toch noopt tot doorlezen…

Elja Daaeantwoord
6 oktober 2014 om 19:45
– Antwoord aan: Irene van Putten

Ja het is volgens mij toch beter…ik geloofde altijd meer in overzicht maar dat heb je eigenlijk toch niet he?

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.