In de auto na een afspraak zat ik te luisteren naar een podcast voor startups. En niet zo maar startups maar startups zonder geld, zonder investeerders. Mensen die hun eigen bedrijfsstart financieren. En de man die geïnterviewd werd zei iets slims. Over hoe je weet of er markt is. En ik dacht: AHA!
Als ik een blogworkshop geef leg ik bloggers vaak uit dat Google de perfecte inspiratiebron is. Dat komt omdat je als het ware in het brein van je doelgroep zit als je kijkt naar autocomplete op Google. Spooky maar waar: als jij mijn Google zoekhistorie kon zien zou je heel veel meer over mij weten dan ik zou willen dat je wist.
Wat zoekt het digitale brein?
Met Google zit je in het brein van je doelgroep te kijken. Want als mensen iets zoeken gaan ze gewoon naar Google om het in te typen. En ze typen het in zoals ze praten en denken.
Als je weet wat mensen in Google aan het typen zijn, weet je wat je moet schrijven op je blog, of op je landingspagina. Maar je weet ook of er uberhaupt een markt is voor je product.
Als niemand zoekt op het type product dat je voor ogen hebt, weet je in ieder geval dat mensen zich nog niet bewust zijn van het product of de dienst. En de vraag is wat het kost om ze daar wel bewust van te maken.
Een markt ontwikkelen is kostbaar
Ik schreef gisteren over iets heel anders, maar ook over de ontwikkeling van een markt voor een product of een dienst. Als er maar 1 aanbieder is, is de markt vaak ook nog klein. Mensen weten nog niet wat het is en hoe het werkt en waarvoor je het gebruikt.
Als er meer aanbieders komen, wordt de markt groter. En hoef je steeds minder uit te leggen over je product of dienst. Er ontstaat steeds meer begrip en meer vraag omdat steeds meer aanbieders die markt aan het ontwikkelen zijn. Zij zijn net als jij aan het uitleggen waarom je een elektrische auto nodig hebt of een fidget spinner of een snoerloze stofzuiger of een wedding planner of wat dan ook.
Want dat is het probleem met dingen die mensen nog niet kennen: je moet ze eerst gaan uitleggen dat ze het nodig hebben. En dat kost tijd en geld.
Als niemand nog in Google zoekt op wat jij aanbiedt, heb je nog heel wat werk voor de boeg!
Geef de oplossing die mensen in Google zoeken
Als je veel van die podcasts luistert, hoor je een terugkerende thema: de beste bedrijven lossen een probleem op voor mensen. Maar soms is het echt wel even wennen voordat we weten dat we een makkelijkere manier willen om taxi’s te bestellen, een telefoon met internet en apps er op of speelgoed dat bestaat uit plastic blokjes.
Ik heb de mazzel dat veel mensen de vragen die horen bij de oplossingen die ik bied heel vaak in Google typen. Nog meer dan dat we op zoek zijn naar stofzuigers, huizen, fietsen of makelaars hopen mijn klanten dat Google ze naar het antwoord op hun vragen leidt. Hoe maak ik leuke content voor Instagram? Hoe maak ik Instagram stories? Wie geeft er een workshop social media? etc. etc.
Interessante manier van naar de wereld kijken. Wat zoeken mensen in Google? En hoe kun je daar beter bij aansluiten?
PS Als je de betreffende podcast wilt luisteren, dat kan hieronder:
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie