Van boekidee tot conceptboek

  • Afteldag: 9/22
  • Aantal woorden: 35.967 (en heel veel gedelete!)
  • Aantal pagina’s: 81
  • Aantal hoofdstukken af: 3,5? 1 herschreven, 2 aangevuld en herschreven, …

Een boek schrijven is 1

Hoe kom je tot een boek? Wat gebeurt er in een proces? Het was een vraag die Ton me stelde via zijn blog. Zijn vraag is precies de reden dat ik deze laatste weken ben gaan bloggen over mijn boekproces, op weg naar de deadline. Ik wil later terug kunnen kijken op het proces. En ik wil andere mensen aanmoedigen om zelf dat boek te gaan schrijven dat ze al heel lang van plan zijn. Door Ton dacht ik, ik schrijf het gewoon eens helemaal uit. Hoe kwam ik van boekidee tot conceptboek?

Wat belangrijk is om in de gaten te houden bij zo’n verhaal is dat het niet zo zeer gaat om het schrijven van een boek. Een boek schrijven kan iedereen. Echt. Iedereen.

Wat moeilijk is, is om een GOED boek te schrijven. En de lakmoesproef van ‘goed’ is dat je boek verkoopt. Niet vanwege het commerciële aspect, want de meeste managementboekschrijvers worden niet rijk van de verkoop van hun boek. Maar als niemand je boek weet te vinden en niemand wil je boek kopen, heb je je doel niet bereikt. Een goed boek is in staat om als concept (met de titel, de flaptekst etc.) mensen aan te spreken. Dat geldt ook voor de inhoudsopgave. Die moet aantrekkelijk zijn en triggeren. Mensen moet het niet alleen willen kopen, ze moeten het ook echt willen lezen. En als ze zijn begonnen met lezen moet het ook nog zo leuk of spannend of interessant zijn dat ze blijven lezen.

Dat bedoel ik met een GOED boek.

Een boek is een proces van 2 jaar

Een goed boek schrijven kost meer tijd dan gewoon een boek schrijven. Heel veel tijd. Dat is lang niet voor alle auteurs en voor alle boeken zo. Mijn eerste boek was – achteraf gezien – zo geschreven. En met succes, ook nog. Maar met dit boek, ‘Super Social’, ben ik al meer dan 2 jaar bezig.

Mijn vorige boek kwam in september 2014 op de markt. In de anderhalf jaar daarna bleef ik regelmatig bellen met mijn uitgever – en hij met mij. Vooral dat laatste is denk ik een belangrijk element gebleken. Want na verloop van tijd zei hij: er zit nog een boek in jou. Maar pas nadat ik gestopt was met mijn werk voor een grote opdrachtgever en weer ruimte had om na te denken gingen we er serieus over praten.

Op 16 februari 2016 stuurde ik mijn uitgever, Geerhard, een mail. ‘Geerhard, mijn idee krijgt vorm …’, schrijf ik in die mail. Vervolgens gaf ik hem 5 bullets, allemaal over social media ontwikkelingen die ik zag bij klanten. Sinds dat moment begin 2016 had ik hem tientallen keren aan de telefoon. Dat weet ik, omdat ik altijd aantekeningen maak van onze gesprekken.

Toch kwam er een moment dat we besloten dat het boek NIET over social media moest gaan. Op dat moment leek social media gewoon totaal geen onderwerp waar mensen boeken over gingen kopen. Daarom maakte ik tussendoor nog een opzet voor een heel ander boek, voor zelfstandig ondernemers. Maar dat kwam niet tegemoet aan mijn eigen grote verhaal. En ook niet aan de lijn van boeken die passen bij mijn uitgeverij. Misschien schrijf ik het ooit nog eens, want de hoofdstukindeling heb ik al klaar liggen. Maar uiteindelijk paste het niet bij het onderwerp waar ik dagelijks mee bezig ben en mijn geld mee verdien: social media. Verder denken, dus.

Super Social: de timeline van een boekproces

Na heel nadenken besloten we in november vorig jaar om toch weer terug te gaan naar waar mijn hart ligt. Omdat het beter is om te blijven bij je eigen passie, als je een succesvol boek wilt schrijven. En omdat social media toch weer behoorlijk in the picture is.

Dat betekent dat we al meer dan 2 jaar praten over een nieuw boek. En we al een jaar lang bezig zijn over het boek dat ik nu aan het schrijven ben, Super Social. Ongelofelijk als je die timeline zo opschrijft! Vooral als je het proces van het afgelopen jaar, sinds de beslissing dat het toch over social media zou gaan, op een rijtje zet:

  • Oktober 2017: in gesprek ontstaat nieuw idee. Toch wél over social media.
  • November: uitwerken van nieuwe idee en pitchen bij uitgever.
  • November 2017: ik ontdek een hele nieuwe denkrichting binnen mijn nieuwe onderwerp
  • December 2017: Conclusie dat nieuwe richting niet bij mij past
  • Februari 2018: aanmoediging uitgever om gewoon te schrijven wat ik wil (nadat ik enorm ben gaan twijfelen)
  • April 2018: nieuw onderwerp + de pay-off vastgesteld
  • Mei, juni 2018: verder overleg, uitwerking, wat is het boek wel en wat is het niet?
  • Juni 2018: eerste flapteksten en titels ingeleverd en besproken
  • Juni- augustus: het is gelukt! Dit wordt het. Nieuwe flapteksten, inhoudsopgave, lijsten met mogelijke titels
  • September 2018: flapteksten bespreken
  • September-oktober 2018: verder sparren, ideeën bespreken
  • Oktober 2018: hoofdstukindeling, inleiding en eerste hoofdstuk schrijven
  • Oktober/november: verder schrijven, mogelijke titels bespreken en testen
  • November: knoop doorgehakt over titel! Herschrijven bestaande conceptteksten
  • December: verder schrijven richting de deadline

Als je het moment van februari 2016 pakt, is niet alleen het idee zelf al 4 keer veranderd. Ook de inhoud van het definitieve idee is al weer veranderd en aangepast, mede onder invloed van de zoektocht naar een goede titel. Zonder besluit over de titel is het heel lastig om een boek te schrijven, heb ik gemerkt.

Wat ik ook heb gemerkt is dat het bij dit derde boek veel moeilijker is dan bij de eerste en de tweede. Ik begin te begrijpen wat een boek succesvol maakt. En daarom wordt het ook moeilijker om gewoon te schrijven wat ik wil en over de dingen die ik geloof. De steun van iemand die op zijn beurt gelooft in mij en mijn verhaal is daarbij ongelofelijk belangrijk. Dankjewel, Geerhard!

Van boekidee tot conceptboek: mijn tips

Mijn eigen grote inzichten als ik naar dit rijtje kijk zijn de volgende:

  • Een goede uitgever (1) die in je gelooft (2) is de sleutel tot succes
  • Het schrijven van flapteksten en inhoudsopgaven helpt je idee vorm te geven
  • Op een gegeven moment moet je gewoon beginnen
  • Dwing jezelf om te gaan schrijven, minimaal een uur per dag
  • Pas als je de titel vaststelt, krijgt een boek echt richting

Natuurlijk kun je het zelf doen. Dat wil zeggen, er zijn mensen die het zelf kunnen, een goed boek schrijven. Denk ik. Maar ik ben er niet een van. Voor mij zijn de steun en de expertise van mijn uitgever een absolute voorwaarde om tot iets goeds te komen. Want een boek schrijven lijkt al een hele stap. Maar de echte stap is een goed boek schrijven.

En daar gaat tijd in zitten.

Aftelblog

Ik lever over 20 dagen het concept van mijn derde boek, getiteld ‘Super social’, in bij de uitgever. En ik tel af met blogs. Voor mezelf en voor het nageslacht. Hier vind je de rest:

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

6 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Bramantwoord
13 december 2018 om 11:02

Misschien loop ik nu een beetje op de zaken vooruit, Elja, maar het voltooid deelwoord van ‘deleten’ is ‘gedeletet’ (dat ziet er natuurlijk niet uit, dus daarom zou ik adviseren om ‘geschrapt’ te gebruiken). Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: mooi verhaal! En: wanneer ben je nou daadwerkelijk begonnen met schrijven?

Elja Daaeantwoord
13 december 2018 om 16:33
– Antwoord aan: Bram

18 september!

En dat woord, daar moeten we nog maar een robbertje over vechten dan 😀

Peter Pellenaarsantwoord
11 december 2018 om 21:59

Interessante terugblik op het proces tot nu toe. Hoewel je uitgebreid aantekeningen hebt gemaakt geeft deze samenvatting voor jezelf misschien ook nog wel nieuwe inzichten. En verder wat Hendrik-Jan zegt over de rol van de uitgever. Een goed contact en vertrouwen krijgen kan niet genoeg gewaardeerd worden.

Elja Daaeantwoord
12 december 2018 om 20:38
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Echt!

Hendrik-Janantwoord
11 december 2018 om 08:01

Mooi zoals je schrijft over het proces en de waardevolle toevoeging van een uitgever hieraan. Ik ben ervan overtuigd dat uitgevers soms een minstens even grote rol spelen bij het schrijven van het boek als de schrijver zelf. Dat bewijst je verhaal over je nieuwe boek. Je moet het zelf doen als schrijver, maar de uitgever is een belangrijke motor om je in staat te stellen tot deze prestatie.

Elja Daaeantwoord
12 december 2018 om 20:38
– Antwoord aan: Hendrik-Jan

Bij mij wel in ieder geval. Ik zou het heel knap vinden als het mensen lukt zonder die professionele backup, maar mij zou dat niet lukken!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.