• Skip to content
  • Skip to footer
  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Workshop
Elja Daae

Elja Daae

social media expert | social media trainingen

  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Social voor gevorderden
  • In company workshops
  • Super social
  • Boek
  • Contact
  • In company

Twittertips voor zakelijke gebruikers

Persoonlijk 13 februari 2010 | Laatste aanpassing 1 juni 2010 | Reageer

Ik ben sinds nu ruim een half jaar aan het twitteren via mijn account @eljadaae Omdat ik in de VS zit, volg ik vooral mensen uit de VS en Canada, en mijn volgers zijn ook met name Engelstalig. Ik ben, qua twitteren, dus een beetje ‘opgevoed’ in de Amerikaanse traditie. Hieronder een paar van mijn tips om onderstaande situatie te voorkomen, ook voor je klanten 🙂

zakelijk twitteren

Vermeld je bron

Geef ALTIJD credit voor de informatie die je rondstuurt, als je die van een ander hebt gekregen. Onhandig, want je tweet wordt er langer van, maar heel belangrijk. Het is niet netjes om informatie die je via twitter krijgt, door te tweeten zonder ‘mention’ (vermelding van de @naam). Bovendien bouw je, door netjes je bron te vermelden, een heleboel goodwill op.

Retweeten zonder knop

Ingelogd via twitter.com? Als je op de ‘retweet’-knop drukt, kun je de tweet niet meer veranderen. Zonde. Beter om te copy-pasten en RT voor de naam van de originele verzender te zetten. Voeg het liefst ook een kort commentaar toe, zodat jouw volgers weten wat jij van de tweet vindt. Je kunt dit doen door je commentaar helemaal achteraan te plaatsen, na een ~ of >. Bijvoorbeeld: ‘aanrader’, ‘ongelofelijk’, ‘mooi verhaal’ ‘must read’.

Slim retweeten

Retweeten is soms lastig, vooral als de tweet die je wilt doorsturen te lang is. Maar, editen mag, herformuleren ook. Als je dat doet, kun je de bron vermelden als ‘via’ in plaats van RT. Retweet je meerdere mensen? Zet alle @namen achteraan, voorafgegaan door één ‘RT’ of ‘via’ en zonder dubbele punten. Scheelt ruimte.

Hashtags #

Als je een nieuwe doelgroep wilt bereiken, helpt het om een #steekwoord toe te voegen, een ‘hashtag’. Ik voeg bijvoorbeeld wel eens ‘#MKB’ toe. De reden is dat ik weet dat degenen die zoeken op #MKB mijn tweet zullen kunnen vinden met goede informatie. Vaak worden #’s ook gebruikt om een bepaalde event aan te duiden, zodat bezoekers elkaar (alvast) kunnen vinden op Twitter.

Verkorte links

In een bericht van 140 tekens lezen lange links naar websites niet zo lekker. Je kunt deze verkorten, bijvoorbeeld via www.bit.ly, of als je hulpprogramma www.hootsuite.com gebruikt, via de ow.ly linkverkorter.

Er is een bijkomend voordeel: de ‘verkorters’ houden statistieken bij van het aantal keer dat er op je link geklikt is. Dit geeft jou een heleboel informatie, bijvoorbeeld op welk tijdstip mensen het meeste twitteren en welke informatie het interessantst wordt gevonden. Met die informatie kun je rekening gaan houden om effectiever te communiceren via Twitter.

Advies nodig om doelgericht te twitteren?

Öszinte adviseert je graag bij het twitteren! Je krijgt hulp bij het bedenken van je strategie, de content (wat je eigenlijk gaat twitteren), je doelgroep, etc. Al deze diensten hebben we gebundeld tot een mooi dienstenpakket: ‘Doel(groep)gericht twitteren‘. In het Nederlands terugtwitteren? Leuk – je vindt me onder @elja1op1.

The wonderful image is by Pete Simon

  • About
  • Latest Posts
Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

  • Voor de vaders en moeders - 10 december 2019
  • Arghh arghhh en nog eens argghhh - 8 december 2019
  • Mijn woord van het jaar 2020 (of is WOTY onzin?) - 7 december 2019

Tags: Twitter

Over Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Of ga direct naar:

  • Neem contact op
  • Meer over jou
  • Meer over Elja
  • Werken met Elja

 

  • Gratis blogtraining
  • Super social preview
  • De Super social nieuwsbrief
  • Kom bij de Facebookgroep

 

  • Instagram tips en inspiratie
  • Bloggen: tips & tricks
  • Meer over LinkedIn
  • Alles over stories

 

  • Elja’s boeken
  • Blogarchief (2010 – 2019)
  • Advies
  • Boek een workshop

Footer

Praat mee

In ‘mijn’ Facebookgroep vind je nog veel meer professionals die bezig zijn met social media en online content. Meld je hier aan om mee te praten en te delen wat jou bezig houdt op dat gebied!

Download Super social gratis

Benieuwd naar Super social? Je kunt hier gratis een preview downloaden met de eerste paar hoofdstukken.

© 2019 · Elja Daae