Twittertips voor zakelijke gebruikers

Ik ben sinds nu ruim een half jaar aan het twitteren via mijn account @eljadaae Omdat ik in de VS zit, volg ik vooral mensen uit de VS en Canada, en mijn volgers zijn ook met name Engelstalig. Ik ben, qua twitteren, dus een beetje ‘opgevoed’ in de Amerikaanse traditie. Hieronder een paar van mijn tips om onderstaande situatie te voorkomen, ook voor je klanten 🙂

zakelijk twitteren

Vermeld je bron

Geef ALTIJD credit voor de informatie die je rondstuurt, als je die van een ander hebt gekregen. Onhandig, want je tweet wordt er langer van, maar heel belangrijk. Het is niet netjes om informatie die je via twitter krijgt, door te tweeten zonder ‘mention’ (vermelding van de @naam). Bovendien bouw je, door netjes je bron te vermelden, een heleboel goodwill op.

Retweeten zonder knop

Ingelogd via twitter.com? Als je op de ‘retweet’-knop drukt, kun je de tweet niet meer veranderen. Zonde. Beter om te copy-pasten en RT voor de naam van de originele verzender te zetten. Voeg het liefst ook een kort commentaar toe, zodat jouw volgers weten wat jij van de tweet vindt. Je kunt dit doen door je commentaar helemaal achteraan te plaatsen, na een ~ of >. Bijvoorbeeld: ‘aanrader’, ‘ongelofelijk’, ‘mooi verhaal’ ‘must read’.

Slim retweeten

Retweeten is soms lastig, vooral als de tweet die je wilt doorsturen te lang is. Maar, editen mag, herformuleren ook. Als je dat doet, kun je de bron vermelden als ‘via’ in plaats van RT. Retweet je meerdere mensen? Zet alle @namen achteraan, voorafgegaan door één ‘RT’ of ‘via’ en zonder dubbele punten. Scheelt ruimte.

Hashtags #

Als je een nieuwe doelgroep wilt bereiken, helpt het om een #steekwoord toe te voegen, een ‘hashtag’. Ik voeg bijvoorbeeld wel eens ‘#MKB’ toe. De reden is dat ik weet dat degenen die zoeken op #MKB mijn tweet zullen kunnen vinden met goede informatie. Vaak worden #’s ook gebruikt om een bepaalde event aan te duiden, zodat bezoekers elkaar (alvast) kunnen vinden op Twitter.

Verkorte links

In een bericht van 140 tekens lezen lange links naar websites niet zo lekker. Je kunt deze verkorten, bijvoorbeeld via www.bit.ly, of als je hulpprogramma www.hootsuite.com gebruikt, via de ow.ly linkverkorter.

Er is een bijkomend voordeel: de ‘verkorters’ houden statistieken bij van het aantal keer dat er op je link geklikt is. Dit geeft jou een heleboel informatie, bijvoorbeeld op welk tijdstip mensen het meeste twitteren en welke informatie het interessantst wordt gevonden. Met die informatie kun je rekening gaan houden om effectiever te communiceren via Twitter.

Advies nodig om doelgericht te twitteren?

Öszinte adviseert je graag bij het twitteren! Je krijgt hulp bij het bedenken van je strategie, de content (wat je eigenlijk gaat twitteren), je doelgroep, etc. Al deze diensten hebben we gebundeld tot een mooi dienstenpakket: ‘Doel(groep)gericht twitteren‘. In het Nederlands terugtwitteren? Leuk – je vindt me onder @elja1op1.

The wonderful image is by Pete Simon

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.