Van de week kwam ik een artikel tegen over Twitter als promotiekanaal. Of eigenlijk ging het over Facebook als promotiekanaal, maar Twitter werd ook even aangehaald.
“Twitter is a lower value netwerk, but we think this is because Twitter is used by most as a broadcast mechanism.”
Voor mij geeft de auteur hiermee precies aan wat veel bedrijven en mensen niet begrijpen aan Twitter. Het is toch wel heel jammer voor al die mensen, vind ik, dat ze Twitter alleen op die manier kennen. Alleen als broadcast medium.
Het ironische is dat hun focus op ‘what’s in it for me’ hen belet om de werkelijke waarde van Twitter te ontdekken. Die, als je dat zou willen, zich juist heel goed laat vertalen in meetbare, commerciële resultaten.
Ik gebruik Twitter niet met commerciële doeleinden, en #blogpraat is gewoon een hobby passie. Een passie die mijn leven een andere wending heeft gegeven, en me in contact heeft gebracht met interessante, leuke, warme, slimme mensen. Die niet meer weg te denken zijn uit mijn leven.
Twitter een lower value network? Voor die mensen misschien … maar niet voor mij!!
Supportnetwerk
Gisteren las ik het artikel van Mark Bastiaans (bij sommigen van jullie beter bekend als @myjoydy) over zijn val, zijn ziekenhuisbezoek, en alle reacties daarop vanuit zijn Twitter community.
@elja1op1 mijn ziekenhuisbezoek en wie nog veel belangrijker is dan ikbit.ly/Y5bbCN
— Mark Bastiaans (@myJoydy) February 11, 2013
Zoals je ziet was iedereen erg bezorgd en ook erg betrokken. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat er in die lijst van belangstellende twitteraars heel veel mensen zitten die Mark via Twitter heeft leren kennen. Ik ken Mark zelf in ieder geval via #blogpraat (inmiddels ook ‘in het echt’).
Ik zou dat toch geen ‘low value’ willen noemen.
Ze praten terug!
Dat ‘in het echt leren kennen’ is vaker gebeurd, in de afgelopen 3 jaar #blogpraat. Daar moest ik aan denken toen ik van de week: DM-contact had met Robert Essenstam (@essenstamtam). Dat leren kennen, dat kwam zo: ik volgde Robert (ik weet niet meer hoe ik hem op het spoor kwam). Hij was als panellid bij een conferentie over sustainable food – zoiets … toch Robert? – en hij was live aan het tweeten. Dus ik reageerde op een tweet van hem en vertelde dat je in de VS, waar ik toen woonde, een hele supermarktketen had die zich richt op organic food.
Robert reageerde een beetje verbaasd (en wantrouwend). Huh??? Ik tweet, en krijg antwoord???
@elja1op1 “Ze praten terug” LOL
— Robert Essenstam (@Essenstamtam) February 11, 2013
Anyway, lang verhaal kort, Robert was een van de eerste deelnemers aan #blogpraat en heeft me menigmaal gered door mee te doen omdat het aantal deelnemers daarmee zo’n beetje verdubbelde. We hebben elkaar daarna ook wel eens ontmoet toen ik in Nederland was. We hebben elkaar bovendien wel eens zakelijk kunnen helpen, ook nooit weg. Dat heeft niet zo zeer ons, maar contacten van ons weer heel erg geholpen. Dus niet alleen high value op het persoonlijke vlak!
De lange termijn…
Nog iets over die waarde van Twitter. Ik zag een post van Mack Collier, de man die #blogchat startte, en aan wie we indirect #blogpraat te danken hebben omdat hij me op het idee bracht. Mack gaf op Google+ van de week zijn ideeën over de absurde bedragen die bedrijven betalen voor sponsored tweets en trends. Een promoted trend kost $200.000 dollar per dag. Maar dan heb je ook wat: zie screenshot met promoted trend voor de New York Fashion Week (#NYFW) van vorig jaar.
Slim, zo’n investering? Mack zegt: “For $200K a brand could easily invest in building a Twitter chat related to its brand that would not only generate far more impressions over a year, but also be a way for them to connect directly with their customers! ”
Je kunt je voorstellen dat er bedrijven zijn die dat soort budgetten hebben en het geen probleem vinden die in te zetten voor een campagne. Maar Mack heeft een punt. Is dat nou de werkelijke waarde van Twitter? Kun je dat geld niet beter investeren in het opbouwen van langdurige relaties? Voor $200.000 kun je wel een paar goede community managers krijgen lijkt me, die het leuk vinden om het gesprek aan te gaan met volgers. Misschien zelfs wel een twitterchat kunnen lanceren en volhouden?
Het zal wel iets te maken hebben met de korte vs de lange termijn en de focus op waarde nu in plaats van waarde straks…
De waarde van #blogpraat is de waarde van Twitter
Nou ja, dat moeten die bedrijven lekker zelf weten. Ik vind met name belangrijk wat voor mij de waarde is van Twitter, en die hangt grotendeels samen met wat ik uit #blogpraat haal.
Ik vond Twitter al heel leuk voordat ik #blogpraat begon. Gedeeltelijk omdat ik actief meedeed aan #blogchat, denk ik, en al heel snel zag hoe leuk het is om met wildvreemden contact te krijgen over een gezamenlijke passie. Om gelijkgestemde zielen te vinden en een heleboel informatie te krijgen over onderwerpen die me aanspreken.
Maar #blogpraat heeft dat vertienvoudigd, verhonderdvoudigd misschien wel. De vele leuke mensen die ik heb leren kennen, mijn werk voor Frankwatching dat ik er indirect aan te danken heb, de vele kennis die ik opgedaan heb over bloggen. De eenzaamheid die #blogpraat voor mij verdreven heeft (ook de laatste maanden weer).
Twitter is een high value network, en voor mij komt dat voor een groot deel door #blogpraat. Waarvoor dank aan al die mensen die de afgelopen 3 jaar meededen en meelazen (357 & counting)!
Dit schreef ik in het kader van de #blogpraat blogkermis, waarover je hier meer kunt lezen. Een blogkermis is een soort rondje langs verschillende blogs, die over een vooraf afgesproken thema bloggen. Iedereen kan mee doen! In het kader van het driejarig bestaan van #blogpraat op 21 februari 2013, vragen we op die manier om een soort virtueel cadeautje: een blog post. Meedoen is makkelijk: schrijf een artikel over #blogpraat of bloggen, en voeg de link via de comments toe onder het artikel op blogpraat.com. Of, als je liever op blogpraat.com zelf blogt, dan kan dat ook: neem dan even contact op met Calliope via @inktspatten zodat ze het voor je kan plaatsen.
- Zo verwijder je al je Facebookberichten en opmerkingen (en meer) - 19 april 2025
- Wat blogs leuk maakt - 18 april 2025
- Waarom je blogtitels beter moeten en ook waarom haast geen goed idee is - 15 april 2025
Mooi artikel. Ik moet écht weer eens terug naar de maandagavond sessies!
Gelukkig vindt niet iedereen Twitter waardevol of interessant. Moet er niet aan denken dat díe mensen gaan Twitteren. Kom zeg, dit is lekker onze speeltuin :-b ;-D
😀
Over de persoonlijke waarde die ik toeken aan Twitter hoef ik weinig te vertellen. Het brengt me troost, vreugde, kennis, informatie, online vrienden en offline vriendschappen.
Zoveel mensen die ik nu met veel plezier tot mijn twittervrienden schaar en die ik met eerbied en respect behandel. Net als in het echte leven!
Eenieder die suggereert dat Twitter oeverloos en zinloos gebral is, heeft nooit de moeite genomen om de mensen binnen het netwerk te leren kennen.
Maar dat is misschien altijd zo wel he Mark? Heel veel netwerken kunnen heel veel betekenen, als je maar de moeite neemt om te investeren… Blij dat ik je heb leren kennen!
Wat zouden we zijn zonder #blogpraat, het heeft toch wel heel wat in werking gezet. En dat op twitter. Ongelooflijk wat voor mooie contacten je er ook uit kunt halen. Ja hoor twitter hoort er echt wel bij!
Ja! Ik ben het hartgrondig met je eens!!
Oh ja, helemaal eens met Twitter als High Value Network! Als je eens weet hoeveel mensen er mee leven met mijn zieke hond, die plotseling geopereerd moest worden vorige week, (nier met tumor weg gehaald- onduidelijk nog of het goedaardig is) ik sta er versteld van!! Echt super fijn, al die reacties. Ken ik iemand persoonlijk van die mensen? Hooguit 2!
Maar het deed en doet mij als bezorgd baasje heeel erg goed!!
Ik was er bij! Het is ook gewoon fijn om in goede en slechte tijden met iemand mee te kunnen leven, vind ik. Dan kun je echt iets voor iemand betekenen. Dat kan niet als je alleen maar artikelen tweet en verder niets…