The hour of power

slimme emailVandaag even opruiming gehouden in mijn Google Apps. Want bij Frankwatching werken we met Google Apps, een soort Gmail voor bedrijven.

In de afgelopen 3,5 jaar heb ik een ongelofelijke verzameling mapjes aangelegd. Of tags. Of labels. Of hoe Google dat dan ook maar wil noemen.

Ik heb er denk ik wel 40-60 verwijderd. En er zijn er nog heel veel over.

Ik ben niet zo’n weggooier.

Ik ben een opruimer en een labelaar en een sorteerder.

Dat is de jurist in mij. Die wil altijd alles bewaren. Voor-het-geval-dat, he.

Toch geeft de mapjesindeling in mijn email wel een leuk beeld van mijn pogingen om orde te scheppen in mijn eigen chaos.

Zo kwam ik de mapjes ‘To Do’, ‘LEZEN!’ en ‘Prioriteit’ tegen.

Alledrie weggegooid!

Er stond maar weinig in.

Ik begin kennelijk ieder jaar met een nieuw systeem om orde te brengen in mijn werkzaamheden en vervolgens laat ik het weer zitten.

Ik wierp toevallig vorige week vrijdag een blik op de emailmapjes en emailindeling van *een collega die nogal van systemen houdt* en dacht: wauw. Hoe komt hij er aan? Alles had automatisch labels en kleurtjes.

Zo staat er nu dus op mijn lijstje dat ik uit ga zoeken of je emailadressen die in een bepaald mapje/label zitten, automatisch een ander label kunt geven zodat je ze direct kunt herkennen als ze je mailen.

Snapt u?

Maar even over die systematiek.

F. leerde van iemand ooit dat je iedere dag moet beginnen met the hour of power. Niet die van de beroemde megakerk. Ook niet het drankspelletje (dat lees ik in de urban dictionairy, dat het ook een drankspelletje is). Ook is het niet een of ander regime voor hoe je ieder uur kunt doorbrengen in 3 blokken van meditatie en nog wat dingen (je komt van alles tegen op het internet). Het is gewoon: je werkdag beginnen met inventariseren wat er moet gebeuren.

Ik doe dat steeds vaker. Ik schrijf het allemaal op in Evernote met zo’n vakje er voor dat ik af kan vinken. Dat geeft het gevoel dat je iets bereikt! En je kunt je actiepunten niet meer kwijtraken.

“Emailmapjes opruimen” stond helaas niet op mijn mooie hour of power todo-lijstje vandaag.

Maar ach. Het levert weer een blog post op, dus ik mag niet klagen.

Bloggen. Zou ik ook op mijn lijstje kunnen zetten!

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Estherreply
februari 25, 2014 at 09:02 PM

Mooi, die mapjes die ontstaan uit goede voornemens.

Dat met die labels kan inderdaad! En het is niet moeilijk, vind het zelf heel handig. Laat het je wel zien. 🙂

Debbie Peterireply
februari 25, 2014 at 08:02 PM

Op de een of andere manier kies ik er steeds vaker voor om op mijn werk rotklussen voorrang te geven en thuis de leuke dingen….

Peter Pellenaarsreply
februari 25, 2014 at 08:02 PM

Zelf begin ik de dag met DERK;
Doe Eerst Rotte Klussen,
oftewel die dingen die anders de hele dag door je hoofd blijven spoken. Ze kunnen maar gedaan zijn.

Verder maak ik ‘s ochtens een lijstje van maximaal 3 belangrijke zaken die ik die dag gedaan wil hebben. Dat kunnen dus ook zaken zijn die onder DERK vallen.
In principe zou ik die dag dan niet aan iets anders moeten gaan werken als die 3 belangrijke zaken niet zijn gedaan. Want anders zijn ze niet belangrijk.

Alles wat je daarna nog op een dag doet is bonus.

Elja Daaereply
februari 26, 2014 at 07:02 AM
– In reply to: Peter Pellenaars

Slim!!

Leave a reply