Succesvolle twitter chats organiseren, hoe doe je dat?

#blogpraatvisual
Afbeelding: Calliope den Ouden, inktspatten.nl

Ik geef binnenkort een workshop over succesvolle twitter chats organiseren. Superleuk natuurlijk! Wie had dat gedacht? Zo zie je maar weer hoe het volgen van je passie (5,5 jaar twitter chat #blogpraat, yayyy) de juiste weg is om dingen te leren waar anderen iets aan hebben!

Dat zet me natuurlijk wel aan het denken: wat heb ik allemaal geleerd over het starten van twitter chats? Hoe zorg je dat ze goed verlopen? Hoe houd je ze levend? Hoe krijg je nieuwe aanwas van deelnemers? Wat zijn mijn eigen analyses van succes?

Wat zijn de belangrijkste lessen?

1 Positieve toon & sfeer

Een ding dat ik heb gemerkt is dat de houding van de moderators van de chat allesbepalend is. Als zij een relaxte, positieve en open houding hebben scheelt dat de wereld.

Niemand hoeft mee te doen. En als niemand mee doet, is er niets aan. Dan is het geen chat maar een monoloog, tenslotte. Dus het is fijn als je positief bent en uitstraalt dat je blij bent met iedere deelnemer, bijvoorbeeld door ze welkom te heten.

Ik heb natuurlijk wel vaker nagedacht over de vraag hoe het nou komt dat het bij #blogpraat altijd zo relaxed is en vriendelijk. Er zitten tenslotte ook wel eens mensen bij die zich willen profileren, die er een zakelijk belang hebben om zichtbaar te zijn bij de andere deelnemers. Of mensen die het totaal met elkaar oneens zijn.

Ik denk dat veel te maken heeft met de toon die de moderators zetten. En dat de toon van het gesprek mensen aantrekt die zich goed voelen bij die toon (en het onderwerp natuurlijk) zodat er een steeds grotere groep is die dezelfde toon nastreeft en die door haar omvang, zelfs bij groei, de ongeschreven regels en sfeer neerzet.

2 Zelf actief meedoen

Natuurlijk moet je als organistor zelf superactief zijn. Antwoorden op deelnemers, meepraten, niet achterover leunen. Raymond en ik zijn niet voor niets vaak de meest actieve deelnemers van #blogpraat.

Moderators of organisatoren sturen het gesprek (als dat moet) maar belangrijker is dat ze andere deelnemers en mensen die meelezen maar nog niet actief meepraten laten zien op welke manier ze zelf aan zo’n chat deelnemen, hoe je dat doet.

Een voorbeeld is belangrijk. Het vraagt wel het nodige van de moderators of organisatoren. Want ze moeten zowel monitoren, welkom heten, uitleggen, de vragen stellen als reageren op wat er gezegd wordt. Maar als het in je natuur ligt om snel te tweeten en snel te reageren en met veel mensen in gesprek te zijn, is het geen opgave maar een hobby.

3 Veilige omgeving

Wat me opvalt als ik tegenwoordig wel eens een Amerikaanse chat voorbij zie komen (ik heb zelf leren twitter chatten in de VS waar ik actief deelnam aan zo’n chat) valt me op dat deelnemen een nogal hoog afbreukrisico lijkt te kennen.

De drempel om deel te nemen is hoog, want bij veel onderwerpen zitten mensen er met name om zich te profileren en te laten zien hoe goed ze zijn. En zich soms te verheffen boven andere deelnemers door het op met negatief-kritische manier oneens te zijn met hen.

Een veilige omgeving is er een waar mensen rustig durven te delen wat ze weten, wat ze vinden en zelfs wat ze voelen. Hoe opener mensen durven te zijn, hoe minder negatief-kritisch de rest is dus hoe minder hoog het afbreukrisico en hoe lager de drempel.

Het vraagt een bepaalde mate van zelfvertrouwen en zelfbewustzijn van deelnemers. Want een twitterchat is uiteindelijk gewoon openbaar natuurlijk. Maar als moderator kun je veel doen om hier aan bij te dragen. Door het voorbeeld te geven en door mensen als het moet aan te spreken.

4 Ongeschreven regels

#blogpraat heeft ongeschreven regels en ik verwacht dat dat voor heel veel online communities zo is. Hoewel het misschien beter is om ze op te schrijven?

Maar hoe mensen die weten of voelen? Ik weet het niet precies. Ik moet er Erwin Blom’s ‘Handboek Communities’ denk ik nog eens op na slaan, want volgens mij gaat hij er daar op in.

Een paar van die regels:

We zijn positief, ook als we kritisch zijn. We begrijpen dat anderen zich kwetsbaar opstellen en dat respecteren we. Iedereen doet mee omdat hij of zij het leuk vindt. Iedereen die het leuk vindt, is welkom. Het maakt niet uit of je alleen meeleest of ook actief meepraat.

Een belangrijke ongeschreven regel is dat we geen commerciele, promotionele tweets in de chat dulden. En dat we niet open staan voor spam – er zijn af en toe mensen die proberen even gebruik te maken van het momentum dat ontstaat tijdens zo’n chat door de hashtag te gebruiken om te linken naar hun blog of product.

Gek genoeg gebeurt het zelden. Hoe dat komt, weet ik niet precies. Niet omdat het een onontdekt stukje Twitter is, want de hashtag #blogpraat is vaak trending. Het antwoord kan alleen maar liggen in het feit dat het 1) zinloos is omdat niemand klikt en 2) dat het met name negatieve gevoelens oproept bij deelnemers.

Misschien is voor spammers het afbreukrisico op een gegeven moment ook te groot?

5 De waarde voor deelnemers is het succes van de chat

Uiteindelijk doen mensen maar om een paar redenen mee aan een chat. Het moet ze iets brengen, anders hebben ze geen zin om er tijd voor vrij te maken.

Twee van de waardevolle dingen die een chat kan opleveren zijn

1. Sociaal netwerk en contact

2. (gratis) Kennis

Beide vormen van waarde zijn van toepassing op #blogpraat en beiden zijn hele mooie, authentieke manieren om waarde te bieden die een chat ook bestaansrecht geven.

Het delen van kennis stimuleer je door de chat in goede banen te leiden door middel van duidelijke vragen of vragenrondes waar deelnemers antwoord op kunnen geven. Helemaal goed werkt het als je kunt vragen naar ervaringen, want kennis uit ervaring ligt dichter bij degene die deelt en bij degene die het leest.

Het sociale aspect is natuurlijk enorm belangrijk. Voor veel deelnemers van #blogpraat, waaronder Raymond en ik zelf, is niet zo zeer wat we leren het leukste maar juist de mensen met wie we contact hebben en waar we lol mee hebben, inclusief nieuwe mensen die we via de chat ontmoeten.

Als je je op een commercieel interessante doelgroep richt (wat we bij #blogpraat niet doen, althans niet bewust), zul je overigens moeten zorgen dat de informatie die je mensen vraagt te delen, niet concurrentiegevoelig is maar juist saamhorigheid stimuleert.

Andere dingen die bepalend zijn voor succesvolle twitter chats?

Ik ben wel benieuwd wat anderen denken over de ingrediënten van een succesvolle twitter chat. Als je ideeën hebt, ze zijn zeer welkom! Ik ben benieuwd waarom je wel of niet deelneemt aan zo’n chat en – als je wel deelneemt – hoe je het ervaart en wat de dingen zijn die je als belangrijk ervaart. Benieuwd benieuwd!!

 

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.