Succesvol bloggen?

sterDank voor de comments en emails n.a.v. van mijn vraag vrijdag: ‘wat is succesvol bloggen?’

Ik denk dat succesvol bloggen voor iedereen anders is. Ik bedoel, wat voor jou ‘succesvol’ is, is dat voor een ander niet. En wat een blog leuk maakt om te volgen (dus succesvol vanuit het perspectief van de lezer), is ook nogal persoonlijk, he?

Ik kreeg een email van een hele leuke lezers 🙂 die vertelde dat ze sinds haar blog twee keer zoveel klanten heeft. Die haar vertellen dat ze door het lezen van haar blog overtuigd raakten om haar product (een vakantiebestemming) af te nemen. Lijkt me aardig succesvol!

Wat ik daar ook leuk aan vind, is dat zij er kennelijk heel goed in slaagt om door haar blog haar bezoekers en potentiële klanten meer context te geven. En meer vertrouwen in haar als aanbieder. En meer gevoel voor wat ze zullen krijgen, en met wie ze te maken krijgen. Gaaf.

Succesvol bloggen =

Voor mij is succes: lezers, commenters, en delers.

Lezers: omdat het een fijn gevoel is, gelezen te worden.

Commenters: omdat het een nog fijner gevoel is, om met mensen te kunnen communiceren en te weten dat mensen de moeite willen nemen om met je van gedachten te wisselen.

Delers: beetje ego, misschien, net als de twee hierboven, maar dat mensen je blog post willen delen, is ook een fijn compliment.

Voor mij zijn de aantallen niet zo belangrijk. Hoewel ik wel merk dat een stukje groei wel fijn is. Wat je ook doet, waarom je ook blogt, het is leuk om een stukje ontwikkeling te zien door de tijd. Ook bij jezelf, trouwens.

Doelgericht bloggen

Als ik zakelijke doelstellingen had met mijn blog (meer klanten, meer productverkoop) zou ik misschien wat dingen anders doen. Ik zou meer bloggen over vragen die mijn doelgroep had. Ik zou wat meer tijd steken in blog posts. Misschien ook iets meer schema. Actiever reageren op artikelen op andere blogs. Vaker gastbloggen voor Frankwatching (en anderen). En mijn artikelen meer promoten. Ze in ieder geval ook op LinkedIn en Facebook zetten, denk ik. Oh, en meer letten op titels, kopjes, afbeeldingen, en zo.

Persoonlijk

Ik kreeg overigens voor het eerst als feedback dat ik te veel over persoonlijke dingen blog, en te weinig over marketing. Dat is fijn, die feedback, goed om over na te denken. Dit blog is absoluut een beetje van het marketingpad afgeraakt, denk ik. Vooral omdat ik zo veel aan mijn hoofd heb, zowel zakelijk als privĂ©, en omdat ik in mijn oude omgeving veel meer marketingspinspiratie vond in mijn dagelijkse leven. Zag vandaag bijvoorbeeld een groot billboard met een enorme affiche die, zo te zien, iets met Mekka voorstelde. Maar had werkelijkwaar geen enkel idee wat het betekende en waarvoor het reclame was….

Succesvol bloggen is voor iedereen iets anders – dat blijkt maar weer.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

lindakwakernaatantwoord
9 december 2012 om 22:33

goed lol , ik vind helemaal niet dat je te persoonlijk blogt!!!
altijd leuk om feedback te krijgen!

Elja Daaeantwoord
10 december 2012 om 14:24
– Antwoord aan: lindakwakernaat

🙂 thanks. Enne, gefeliciteerd nog he?

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.