smmw18, dag 1: pannenkoeken, palmen, shows en social media

Zo. Zoals beloofd ga ik de afgelopen week gewoon dag voor dag langs. En ik ben aangeland bij de eerste dag van SMMW18: Social Media Marketing World 2018, de grootste social media conferentie ter wereld. Een droom voor iemand als ik, de hele dag over social media praten en naar mensen luisteren die over social media praten!

Maar eerst: pannenkoeken

Ik ging al heel vroeg op weg, vanaf mijn appartementje. 20 Minuten lopen langs palmbomen door stil San Diego leek me een heerlijk idee en ik was toch al uren wakker. Het ideale scenario zou zijn dat ik onderweg een plek zou vinden om te ontbijten en inderdaad: ik kwam een pancake house tegen. Als er iets is dat ik mis aan de VS is het dat je er vanaf 07:00 overal kunt ontbijten. Wat een leven! Ik heb vrolijk een short stack (een stapeltje Amerikaanse pannenkoeken) en een roerei besteld. ?

Shiny happy people

Social Media Marketing World draait op honderden vrijwilligers, ontdekte ik toen ik er aankwam. Of nou, zeker 150. Die doen van alles. Het registreren van bezoekers, het wijzen van de weg (het was een enorm gebouw), het uitdelen van gadgets, het runnen van de verschillende ruimtes zodat sprekers aangekondigd worden en op tijd stoppen, dat soort dingen.

Maar een andere belangrijke rol van de vrijwilligers was om overal hysterisch blije geluiden te maken in de vorm van yells. En om ‘awesome!’ te roepen. En om bovenaan de roltrap naar de vergaderzalen mensen op te wachten en te high fiven, met strandballen over te gooien, op triangels te tingelen en andere on-Hollandse dingen te doen. Mijn liefde voor alles wat Amerikaans is, is groot maar het was af en toe even slikken. Maar – toegegeven – het schept wel een energiek sfeertje.

Enter de entertainment

Het congres begon al om 08:00, die eerste ochtend. Ik dacht dat we meteen over zouden gaan op de eerste key note, over Facebook’s nieuwe algoritme. Maar nee. We begonnen met een musical. En een band. En een optreden van een zanger. (mogelijk was het een zangeres…ik kon het allemaal niet zo bijhouden).

Ik moest telkens denken aan mijn ervaring met Nederlandse congressen en events. Als je denkt aan The Next Web, of het geweldige congres op uitnodiging bij Nijenrode waar ik laatst was, is dit toch net even anders. Er zit een heel stuk entertainment bij. Ik weet nog niet helemaal wat ik daar van vind.

Wat ook opvallend was, was dat de man die het evenement leidde iedere keer de zaal van 5.000 mensen in beweging wist te krijgen. 5.000 mensen! In 1 zaal! Ga er maar aan staan. Maar hij kreeg het voor elkaar. “I’d like you to turn to the person next to you and tell them what you look forward to the most!“. Of “Tell your neighbor what you learned today!”. Seconden nadat hij zoiets zei, barstte de hele zaal los. Ongelofelijk. Je moet het maar durven! En de mensen in de zaal moeten het maar willen. Maar het leidt wel mooi tot een enorme betrokkenheid en daarmee tot een hogere tevredenheid.

Programma

Ik ga misschien later nog eens over bloggen over de inhoud van de verschillende presentaties, maar deze mensen heb ik horen spreken die eerste dag:

  • Michael Stelzner, de eigenaar van het blog Social Media Examiner en de man achter Social Media Marketing World was de eerste spreker. Hij sprak over de veranderingen in het nieuwe Facebook algoritme en wat dat betekent voor bedrijven.
  • Viveka von Rosen, een LinkedIn expert, sprak over LinkedIn en dan met name de persoonlijke profielen en LinkedIn als sales tool. Zie haar blog dat grotendeels over LinkedIn gaat.
  • Brian Clark, de man achter een van de eerste ‘blogs over bloggen’, copyblogger.com, over (je raadt het al) bloggen. Ik had iemand enthousiast meegesleept naar deze grootheid maar heb daarna 3 keer mijn excuses aangeboden. Ik denk dat mijn verwachtingen iets te hoog waren. Ik was enorm teleurgesteld over deze presentatie. ?
  • Bryan Kramer, een bekende auteur, sprak over ‘Human to Human’ marketing. Een onderwerp waar ik veel mee bezig ben, al was zijn insteek iets anders dan de mijne. Santal leuke dingen gehoord.
  • Andrea Vahl, ook al heel bekend, over Facebook adverteren voor MKB-ers. Als je bezig bent met Facebook advertenties of er mee aan de slag wil gaan is het waardevol om haar blog eens te bekijken.
  • De highlight en verrassing van mijn eerste dag – die verder voor mijn gevoel niet superveel belangrijke inzichten opleverde – was deze man: Syed Balkhi. Hij is de man achter o.a. wpbeginner.com, een hele goede en volledige website over alles wat met WordPress te maken heeft. Zijn presentatie ging over 17 handige tools voor bloggers. Gaandeweg bleek dat een aantal daarvan van hem zelf waren, gebouwd of overgenomen en aangepast uit frustatie. Ik wist niet hoe snel ik moest meeschrijven en was totaal onder de indruk van deze slimme ondernemer.
  • Na een tweede optreden eindigde de dag met Brian Solis. Dé Brian Solis. Het ging over ‘social media vroeger, nu en in de toekomst’. Maar hij refereerde regelmatig aan het feit dat hij zich niet meer echt met social media bezig houdt. En ik had niet zo veel boodschap aan het lange stuk over ‘vroegah’ toen alle online ondernemersgrootheden van nu nog jong en idealistische beginners waren. *zucht*

Wie veel verwacht kan diep vallen

Misschien was het de jetlag, maar aan het einde van de eerste dag was ik niet zo positief. Ik vond het superleuk om mee te maken en allerlei mensen te ontmoeten. En ik heb een hele lijst met aantekeningen als het gaat om het spreken en presenteren zelf:

  • hoe krijgen die sprekers de zaal in beweging?
  • wat waren slimme dingen in de powerpoint presentaties?
  • hoe vertellen de sprekers een verhaal? hoe maken ze hun punt?
  • en zo nog wat van die dingen.

Maar inhoudelijk was ik teleurgesteld. En ik was ook teleurgesteld in de kwaliteit van sommige presentaties als geheel.

Het goede nieuws is: aan het einde van dag 2 begon ik de rode draad te zien die ik zocht. Morgen meer.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts