Slagen is leuk, falen is beter

dangerIk wil natuurlijk niet zeggen dat je niet gaat slagen, UITEINDELIJK. Maar wel dat je zonder te falen niet kunt slagen. Ook al probeert de wereld je iets anders te doen geloven.

Deze artikelen las ik vandaag en gisteren:

  1. Hoe Hubspot een succesvol blog bouwde
  2. Hoe je 60 leads krijgt binnen 24 uur met een landingspagina en een LinkedIngroep
  3. Hoe je Lean Analytics principes gebruikt om een sterk bedrijf te bouwen
  4. Wat werkt en wat niet op LinkedIn op basis van een analyse van 1.000 blog posts

Niets dat ik nog niet wist. Maar in samenhang toch voedsel voor een nieuwe gedachte en een nieuw denkproces.

Dat denkproces loopt nu even zo:

1. Zonder content is het lastig om online iets te verkopen of iets te verkopen dat online is

Content is belangrijk voor vindbaarheid, vindbaar zijn geeft je verkeer, verkeer brengt je lezers, lezers kunnen potentiele klanten worden, potentiele klanten kunnen daadwerkelijke klanten worden. Zie artikel 1.

2. Als je content hebt, ligt de online wereld vol met gratis kansen

Goed gemaakte content geeft je veel kansen om je doelgroep te vinden (of hen jou te laten vinden) en te binden. Zie artikel 2.

3. Een groot voordeel aan online is dat je kunt meten

Als je kunt meten, kun je ook iets weten en dus verbeteren, andere dingen proberen, weer meten, weer weten… I like it. Zie artikel 3.

4. Het is fijn om te weten wat werkt

Het is verbazend om te weten wat werkt op basis van analyse. Het is vaak helemaal niet wat je denkt. Zie ook dat heel verhaal van ‘growth hacking’, manieren die in de online wereld gebruikt worden om voor snelle groei (klanten) te zorgen door slim gebruik te maken van die online wereld en voort te bouwen op online successen.

5. Maar: al het bovenstaande is niet gnoeg

Als je die vier artikelen leest, denk je: nou, pfff, makkelijk dus! Hop! Dat gaan we doen. Maar dat is natuurlijk dikke onzin. Want alle kennis uit die artikelen is vergaart door te falen.

Dat het nu opgeschreven is en met jou en mij gedeeld, lijkt te impliceren dat wij de stap falen kunnen overslaan. Maar als we het gaan implementeren en proberen na te doen, falen we natuurlijk ook gewoon voordat we slagen.

Je hebt falen en falen, dat is waar.

Gelukkig kun je gewoon fijn klein falen. Beetje onder de radar. Kleine foutjes. Kleine leerpuntjes.

Maar het is zoals John zegt onder mijn artikel op LinkedIn: vallen en opstaan. Met bloggen. Of met andere dingen.

Je kunt alles lezen, alles uit boekjes halen. Maar je moet het gaan proberen (en het fout doen) om succes te hebben.

Zo.

#einde note to self#

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Linda Kwakernaatantwoord
14 maart 2015 om 10:47

Omdat je plan faalt betekent het niet dat jij faalt!
😉 zie mijn blog!!

Elja Daaeantwoord
15 maart 2015 om 19:09
– Antwoord aan: Linda Kwakernaat

Ik had hem nog niet gelezen! Zo is het! Die kan in de op de muur!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.