Over onzichtbare marketing en strategisch vertrouwen

onzichtbare marketingVandaag wees iemand mij op iets dat ik hier even ‘onzichtbare marketing’ noem. Gelukkig maar, want daardoor wist ik weer waarom ik het doe. Eigenlijk heeft zo veel van wat je aan marketing doet een onzichtbaar resultaat. En wat onzichtbaar is, kun je niet meten. Het is alsof je je strategie baseert op vertrouwen. Maar is dat eigenlijk ook niet precies hoe het moet?

Een nieuwsbrief levert niets op

Kijk, het zit zo: ik had in mijn vorige nieuwsbrief gezegd dat ik een paar nieuwsbrieven had overgeslagen omdat ik niet meer wist waarom ik het eigenlijk deed (je mag hem wel lezen hoor. hier staat’ie). Dat blijft een twijfelpuntje bij al die online marketingtactieken van mij. Heeft het wel zin?

Ik weet wel dat ik ongelofelijk veel bezoekers krijg op dit blog. Maar om nou te zeggen dat ze uiteindelijk ook klanten worden, nee. Mijn klanten komen uit hele andere hoeken. En ze komen echt nooit via mijn blog.

Mijn nieuwsbrief heeft 5 klanten opgeleverd voor een cursus die ik zelf organiseerde. Maar dat was misschien een eenmalig iets. Verder heb ik er voor zover ik weet 1 keer een opdracht aan overgehouden. Was ik superblij mee, hoor. Net als met die andere 5 (*zwaait naar trouwe lezers*).

De ROI van social media en online marketing

Maar als je het omrekent, is het financiële resultaat van mijn blog en nieuwsbrief nogal minimaal. Dus de vraag blijft dan: waarom doe je het dan? Levert het wel iets op?

Maar toen ik kreeg ik die e-mail. Het feit op zich dat ik een e-mail kreeg van Sonja (dit is Sonja) over dit onderwerp, is misschien in zichzelf al een antwoord op die vraag. Maar wat ze zei was dat ook.

Want, zei ze, over dat resultaat: door die e-mailnieuwsbrief ben je bij veel mensen top of mind als het gaat om social media. En mensen bevelen je aan bij anderen, zelfs zonder dat je het weet.

Het zette me aan het denken, want het is precies wat ik mijn opdrachtgevers en cursisten uitleg: met social media bouw je steentje voor steentje aan een sterk merk. En het feit dat mensen je niet retweeten of liken of je link niet klikken, wil niet zeggen dat ze je boodschap niet hebben mee gekregen.

Strategisch vertrouwen

Eigenlijk moet je in zo’n geval het resultaat dat je wél ziet extrapoleren om te begrijpen hoeveel impact je marketing heeft. Je moet als het ware strategisch vertrouwen op het feit dat de werkelijke, onzichtbare resultaten veel groter zijn dan de zichtbare.

Het is een beetje als met twitterchat #blogpraat. Iedere maand dat we die chat organiseren doen er tussen de 30 en 80 mensen mee. Althans, dat is het aantal mensen dat een tweet stuurt met de hashtag #blogpraat tussen 20:00 en 21:00, als de chat plaatsvindt.

Maar inmiddels weet ik: dat is maar een fractie van het aantal mensen dat aan het meelezen is. Het daadwerkelijke bereik van de chat is vele malen groter dan het aantal mensen dat tweets verstuurt met de hashtag.

Heel veel mensen zijn er niet tussen 20:00 en 21:00 op maandagavond en lezen later terug. Maar er zijn vooral veel mensen die het leuk vinden om mee te lezen, maar niet leuk om mee te praten. Ze blijven liever op de achtergrond, om wat voor reden dan ook.

Ik kan dat niet onderbouwen. Ik wéét het, omdat sommige mensen zich opeens laten zien en dan vertellen dat ze altijd meelezen. Of omdat ik soms mensen halverwege het uur mee bij het gesprek zie komen, als ze zich niet langer in kunnen houden en gewoon moeten reageren of iets te vragen hebben.

Ik heb een strategisch vertrouwen in het werkelijke aantal deelnemers van die twitterchat. Ik kan het niet bewijzen. Maar dat hoeft ook niet.

Onzichtbare marketing groeit met de tijd

Strategisch vertrouwen heeft ook te maken met vertrouwen in de toekomst. En een visie voor de lange termijn.

Neem nou het Franse koffietentje bij mij in het dorp. Het opende vlak voor wij hier kwamen wonen. We vonden het er meteen geweldig en komen er nog steeds regelmatig. En wij zijn niet de enigen. Langzamerhand is het groter en drukker geworden. Er is een terras bijgekomen. En een vrijdagavondborrel. En op sommige dagen is het er nu zo druk dat je er niet meer terecht kunt.

Laatst bleek dat een vriendin van mij het niet kende. Terwijl ze notabene in Frankrijk heeft gewoond! Er zijn dus nog genoeg mensen die nog te winnen zijn.

Het kost gewoon tijd om iets op te bouwen. Het duurt heel lang voor mensen je cafe hebben opgemerkt én er toe komen om er een keer te lunchen of koffie te drinken én die ervaring zo leuk vinden, dat ze terugkomen. Als je uitrekent hoe vaak mensen koffie drinken of uit lunchen gaan en hoeveel klanten je dus moeten kennen zodat je uiteindelijk vol zit met je zaak, begrijp je dat het een kwestie van een lange adem is.

Zo is het ook met al die onzichtbare marketing. Ik verstuur die nieuwsbrief nu twee jaar. En ik ben ongeduldig. Terwijl ik niets heb gedaan om meer abonnees te krijgen – en alle abonnees dus allemaal vanuit mijn site komen of via-via. Eigenlijk komen al die abonnees voort uit dat stukje onzichtbare marketing. En daar dragen ze allemaal ook weer aan bij, zoals Sonja aangaf.

Vliegwielmarketing

Soms noemen mensen het word-of-mouth marketing. Maar je kunt ook zeggen: vliegwielmarketing. Het duurt even voor er snelheid in komt, maar hoe sneller het gaat draaien, hoe groter het effect wordt.

De les is dat je niet alles kunt meten.

Je moet geloven in wat je doet. Alleen dan kun je het volhouden.

En alleen dan heb je succes.

Dank, Sonja, voor de reminder!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Maaike van Kempenantwoord
15 juni 2018 om 17:18

Ja. Zo zal het zijn. Ook al weet je niet precies wie je waarmee raakt, het is onderdeel van een groter geheel.
Truc is om het grote geheel zo vorm te geven dat het zo moeiteloos mogelijk gaat. Volgens mij doe je dat door kritische keuzes te maken voor bijvoorbeeld de kanalen waarop je actief wilt zijn. Maar ook wel over het kwaliteitsnivo dat je ambieert. Mag je moeiteloos mailings maken waarin per ongeluk een typefout staat? (Of moet het perfect en zie je er daardoor als een berg tegenop?) Ik mag t voortaan van mezelf waardoor ik wél steentje voor steentje bouw aan mijn eigen sterke merk.

Elja Daaeantwoord
17 juni 2018 om 22:26
– Antwoord aan: Maaike van Kempen

Perfectionisme kan je lam leggen! Helemaal eens.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.