Ik had *iemand* beloofd dat ik even een lijstje zou maken van inspirerende content die ik de laatste tijd tegen ben gekomen op verschillende social media apps. Daarom, hieronder. Speciaal voor jou, E.! 🙂
Inspirerend: krachtige tweets
Deze tweet zag ik van de week. Ik weet niet wat er in het programma werd besproken noch wat voor politicus deze meneer is maar ik vond het prachtig en krachtig. Door het gebruik van hashtags, foto en persoonlijke tekst is de tweet een prachtig, emotioneel, afgerond verhaal. De reden dat de tweet geretweet werd en in mijn timeline belandde, want ik volg Paul niet.
Als politicus zeg ik even niets. Als grote broer zie ik bijna 60 jaar verrijking van mijn leven… #Down #nieuwsuur pic.twitter.com/LDdx315cVy
— Paul van Meenen (@Paul_van_Meenen) February 16, 2016
Heel iets anders: ik had deze gesponsorde tweet in mijn timeline (zie de tweet helemaal bovenaan):
Lekker boeiend, denk je misschien, maar ik vind het inderdaad boeiend. En ik vind het inspirerende content. Want het is een gesponsorde tweet van een individu in plaats van een bedrijf. En dan ook nog een individu dat voor een overheidsorgaan/non-profit (weet niet zeker) werkt. Het gaat om deze tweet:
Over klimaatverandering en het gebrek aan langetermijngerichtheid van politiek en bestuur https://t.co/GbGlrfwLPw
— Peter de Goede (@PJMdeGoede) February 10, 2016
De tweet heeft, als je naar de andere tweets in de timeline van deze meneer kijkt, inderdaad (zoals je zou verwachten van een gesponsorde tweet) veel meer retweets en veel meer favorites dan voor hem gebruikelijk is. De link leidt naar een opiniestuk op de site van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.
Je kunt niet anders dan je dingen afvragen: Waarom is die tweet gesponsord? Was het een test vanuit de twitteraar zelf of vanuit de WRR? Waarom juist deze tweet? Waarom had juist ik hem in mijn timeline? Waarom zou je een tweet van 10 februari promoten op 16 februari en werkt dat dan? Is het een manier om te zorgen dat de vluchtigheid van Twitter wordt doorbroken? Zijn ze tevreden met het resultaat? Is het juist slim om zoiets te doen bij een relatief klein account? Of juist niet?
Interessante kwesties.
Inspirerend: Instagramcontent om over naar huis te schrijven
Ik las dit artikel over wat wel en niet werkt op Instagram, voor fashionmensen althans. Ik was het eens met tips als:
- Gebruik korte omschrijvingen, zelfs omschrijvingen van 1 woord
- Foto’s moeten een verhaal vertellen
- Gebruik niet meer dan twee hashtags (!)
- Ga geen eigen hashtags maken als het weinig zin heeft voor die ander (vrije vertaling van de tips uit het artikel)
En in het kader van Instagramfoto;s, iIk houd zelf van dit soort foto’s, documentaire-achtig, foto’s die een verhaal vertellen:
Deze foto maakte ik zelf laatst, precies het type foto dat ik leuk vindt, onverwacht en uit context:
En ik vond dit een hele mooie, ontroerende en daarmee ook slimme foto van The Whitehouse voor Valentijn. Ze spelen in op de liefde, maar dan wel heel persoonlijk en daarmee heel anders dan je zou verwachten. Je moet het maar durven, zo’n familiekiekje. Krachtig statement, gedurfd en daarmee innovatief.
Een foto die is geplaatst door The White House (@whitehouse) op
Inspirerende blogs hebben een lijn en veel formats
En natuurlijk gebeurt er ook in de wereld van corporate blogs van alles. Zo vind ik dit een prachtige manier van bloggen, vol diepere lagen en kwaliteitscontent. Het is bijna geen blog meer te noemen maar een op zichzelf staande mini-site. Kostbaar, echt een investering, maar echt bijzonder. En: het bedrijf wordt niet genoemd! Het gaat echt om de klant en het verhaal. (*voetnoot: ik weet toevallig wie er achter zit dus helemaal objectief ben ik niet)
Maar je kunt ook een niche claimen door er vol in te gaan. Ook daar zie ik veel inspirerende contentvoorbeelden. Zo volg ik een Amerikaans e-learning blog. Het is interessant qua inhoud maar als online uitgever ben ik toch ook onder de indruk van hun business model en aanpak.
Zo las ik er van de week dit artikel over e-learning. De auteur koppelt heel slim een bekend concept dat we associëren met intelligentie (Darwin) aan het onderwerp van het blog (e-learning). Het artikel is daarnaast slim, omdat het een onderwerp pakt dat heel specifiek is, heel niche, en dat koppelt aan een groter onderwerp (e-learning).
Als je het leest, kun je niet anders dan vertrouwen krijgen in de auteur. Hij komt zo filosofisch over, hij legt een verband dat we zelf niet hadden bedacht en is bezig om je te inspireren op een manier die je niet vaak ziet. En wat blijkt: het hele artikel is een aanloop naar een oproep om zijn boek te kopen. Maar zelfs die oproep is heel vriendelijk (kijk eens een kwartiertje rond op mijn site om te zien of mijn boek iets voor je is). Hoe zou het converteren?
Hetzelfde gebeurt eigenlijk in dit artikel over elearning. De opzet van dit artikel is ook filosofisch en komt daarmee tegemoet aan de wensen van een bepaalde groep lezers. Andere artikelen gaan weer over tips & tricks en bepaalde e-learning systemen. Het blog waar dit artikel staat is een waanzinnig stukje slimme contentmarketing en online uitgeven.
Inspirerende blogcontent
Zo zie je maar weer dat blogs (en dus eigenlijk: bedrijven met een blog met sterke focus) heel succesvol kunnen zijn als ze:
- diepgaande content bieden die tegemoet komt aan een verscheidenheid van interesses van de doelgroep;
- een veelvoud aan auteurs en dus aan gezichtspunten bieden;
- auteurs de ruimte geven om niche-onderwerpen rondom het focusthema uit te werken;
- een continue stroom kwaliteitscontent weten op te leveren; en
- focus hebben.
In dat kader: ik schreef gisteren dit artikel op LinkedIn over bedrijfsblogs. Wie weet, is het nuttig.
Tot slot
Overal in mijn archieven verzamel ik voorbeelden van inspirerende content. Dus wellicht een mooi contentformat om nog eens te herhalen!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie