Niet-tweetbare blog posts zijn er ook

mijn eigen criticusGisteren schreef ik een artikel over hashtags. Best aardig. Ook al bleek gaandeweg dat ik al heel vaak mijn ideeën over hashtags had opgeschreven. Ahum.

Maar ik was er diep in mijn hart niet tevreden over. Heel stom. Zo stom, dat ik het niet getweet heb. Erg, he.

Standaard worden al mijn blog posts naar Twitter gestuurd. En naar Facebook. En naar Google+. Maar je kunt het ook uitzetten. En dat deed ik gisteren.

Wat is nou het nut van bloggen als je niet eens aan de wereld wil laten weten wat je geschreven hebt, zou je kunnen denken? En daar heb je een punt. Maar interessanter is de vraag: waarom nu opeens niet en anders wel tweeten?

Mijn eigen analyse van niet-tweetbare blog posts is als volgt (puttend uit het verleden):

  1. Het is een te intiem verhaal. Ik deel het liever alleen met mensen die me ‘kennen’ en hier toch al langskomen.
    Kanttekening: vaak stuur ik die verhalen wél rustig de wijde wereld in. Dus tsja. Go figure. Waarom wel, waarom niet? Geen idee. Iets met kwetsbaarheid.
  2. Ik ben niet tevreden over mijn artikel maar publiceer het toch. Ik vind het arrogant, wat ik zeg. Ik vind de toon pedant. Of het lukt me niet om te zeggen wat ik eigenlijk wil zeggen. Maar het lukt me niet om het anders op te schrijven en ik ben te moe om er iets beters van te maken. En ik wil toch gewoon live gaan, er door heen gaan, die grens, gewoon gogogo. Anders is het niet echt (.i) en leer ik er niets van (.ii) en mis ik het contact met jou, lezer (.iii).

Gisteren was een gevalletje 2.

Gevalletje 2 is onzin. Gevalletje 1 ook, trouwens, want het staat online, dus het is publiek, dus hoezo ‘intiem’?

Er is ook nog een gevalletje 3: twijfel over de vraag of het OK is om maar te zenden en te zenden en te zenden. Steeds meer twijfel ik over hoe ik en anderen die social media kanalen gebruiken. Is het DELEN? Of is het ZENDEN? En als het zenden is, puur zenden, is dat wel OK?

Is zenden wel sociaal?

Ben ik nog wel sociaal, op Twitter?

Ik leef zelf op Twitter van mentions (van mezelf) naar #blogpraat. Ik kom nauwelijks nog in mijn timeline en zelfs de twee lijsten met mensen die ik standaard aan heb staan in mijn overzicht, kijk ik nauwelijks nog na. Sorry, sorry, sorry. Ik vind het zelf ook niet OK. Maar mijn focus is veranderd, mijn energieniveau is veranderd, mijn leven is veranderd.

Ik ontmoet nieuwe mensen nu op Instagram (hoewel ik merk dat mijn behoefte daar ook begint te verschuiven: van gladde plaatjes naar echte mensen en rauwe foto’s). En nog steeds via #blogpraat. En soms op LinkedIn, als ik daar blog. En in de comments, hier.

Een mens doet rare dingen. Je kunt eindeloos poetsen aan een blog post en hem niet goed genoeg vinden. En je kunt 10 minuten op je toetsenbord rammen en denken: die kan live.

*klik*

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

7 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

5 Online Marketing Techniques of Successful Real Estate Agencies – WebSetNetantwoord
31 maart 2015 om 11:22

[…] As a real estate agent, you can use newsletters to provide relevant and helpful content to your audience on a continuous basis. Your newsletter should provide timely information about your community, information on events going on in the city, and other useful content. You can also use it to alert your audience to new blog posts. […]

Bloggen makkelijker dankzij hun tips – BlogQueenantwoord
29 maart 2015 om 15:30

[…] over blog-aanverwante zaken, zoals social media. Dat is echt een verrijking. Lees bijvoorbeeld ‘Niet-tweetbare blog posts zijn er ook’, maar ook ‘Wat je als blogger kunt leren van de Keuringsdienst van Waarde’ vond ik erg […]

Linda Rosalinde Markusantwoord
26 maart 2015 om 13:04

Gek is dat! Ik heb dat ook vaak. Dat ik niet helemaal tevreden ben, het toch online zet en het dan eigenlijk niet wil promoten. Omdat je het idee hebt dat het dan kleiner blijft, meer bij jou. Alsof het dan meer onzichtbaar is: trouwe lezers worden niet teleurgesteld (want er staat iets online) en andere lezers ontdekken het niet.

Elja Daaeantwoord
27 maart 2015 om 21:30
– Antwoord aan: Linda Rosalinde Markus

Hee wat leuk dat jij dat ook hebt. Het is een beetje gek he? Beetje vreemd. Maar zo zie je maar, als je het deelt komt je mensen tegen die hetzelfde hebben!! Bijzonder is dat toch…en het bevestigt ook dat die intimiteit klopt.

Jacob Jan Voermanantwoord
26 maart 2015 om 08:49

als het jou is wat je zendt is zenden sociaal

Elja Daaeantwoord
27 maart 2015 om 21:29
– Antwoord aan: Jacob Jan Voerman

Die kan in een lijstje. 🙂

Jacob Jan Voermanantwoord
26 maart 2015 om 08:48

maar goed dat ik hem getweet heb

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.