Al jaren werk ik met het nieuwsbriefsysteem Mailchimp. Het is, als je eenmaal weet hoe je het mooi opmaakt en hoe je dingen kunt wijzigen, een mooi systeem voor het versturen van nieuwsbrieven. Het levert ook goede rapportages over hoeveel mensen je email openen etc. En het voldoet aan de juridische eisen – mensen kunnen zich makkelijk uitschrijven, bijvoorbeeld.
Maar hoe lang ik het al gebruik, ik had de slimme manier om meer nieuwsbriefabonnees te krijgen over het hoofd gezien: automatisch tweeten van mijn nieuwsbrief + mooie ‘social cards’ die de tweet er netter uit laten zien.
Mailchimp maakt van iedere nieuwsbrief een online versie. Die kunnen nieuwsbriefabonnees eenvoudig zien door te klikken op de link bovenaan de e-mail.
Je krijgt dan de e-mail te zien zonder dat je in je inbox zit. En het mooie is: er dus een directe link naar je nieuwsbrief die voor iedereen met die link te zien is. Ook niet-abonnees.
Je nieuwsbrief delen met niet-abonnees
Je kunt denken: waarom zou ik mijn nieuwsbrief willen delen met niet-abonnees? Het hele punt is toch dat ik gratis waardevolle kennis en informatie deel voor de mensen die mij hun e-mailadres hebben gegeven?
Maar in principe geldt natuurlijk: hoe meer, hoe beter. En dan het liefst: hoe meer echt geïnteresseerde abonnees, hoe beter. Dus iedere kans om mensen die toch al een relatie met je hebben (als volger) te overtuigen op inhoud, moet je natuurlijk pakken.
Als je met die directe link naar je nieuwsbrief mensen weet te bereiken die nog geen abonnee zijn, heb je een enorme kans. Want als ze klikken en wat ze lezen overtuigt ze, kunnen ze zich direct abonneren.
En ik zie aan mijn cijfers dat dat ook gebeurt, als ik de link deel via Twitter.
Het heeft natuurlijk ook te maken met de inhoud van je nieuwsbrief. Mijne zijn sterk inhoudelijk en bevatten eigenlijk vrijwel nooit promotionele informatie (nog niet! :)). Dus dat helpt natuurlijk, als mensen, zoals op Twitter, graag informatie lezen en delen waar ze iets aan hebben.
Het andere voordeel is dat niet al je Facebook- en Twittervolgers waarschijnlijk al nieuwsbriefabonnee zijn. Je hebt niet doorlopend berichten over je nieuwsbrief op die netwerken. Dus je bent beperkt tot mensen die naar je website komen en daar een banner of een formulier zien. Terwijl de aandacht van veel mensen juist daar zit: op social media. Niet op jouw website.
Het automatisch delen van je nieuwsbrief op o.a. Twitter en Facebook kan daarom een geweldige manier zijn om nieuwe groepen mensen, die al wel interesse hebben in wat je te zeggen hebt, toe te voegen aan je nieuwsbriefbestand.
En hier lees je waarom dat sowieso een goed idee is.
De twee stappen om je Mailchimp nieuwsbrief te tweeten of op Facebook te delen
Als je ook automatisch je Mailchimpnieuwsbrief wilt gaan delen met je volgers, moet je zoals gezegd twee dingen doen.
- Je moet een koppeling maken tussen Mailchimp en je Facebookpagina en/of Twitteraccount. Hier lees je hoe je Twitter koppelt. En hier lees je hoe je Facebook koppelt. NB: de link met je pagina komt later, eerste koppel je je persoonlijke profiel. Daarna kun je de pagina kiezen die je wilt gebruiken (mocht je er meerdere beheren).
Je kunt hetzelfde doen voor je Pinterest account. - Om te zorgen dat je Facebook of Twitterbericht er zo goed mogelijk uitziet, kun je ‘social cards’ aanzetten. Daarmee bepaal je per nieuwsbrief welke omschrijving en welke afbeelding mensen te zien krijgen. Hoe je ze aanzet, lees je hier.
Je kunt er zelfs voor kiezen om voor Twitter, Facebook en Pinterest iedere een andere afbeelding te delen, in een afmeting die het beste toont op ieder van die platforms. Je krijgt automatisch een voorbeeldweergave te zien zodat je een en ander nog kunt aanpassen.
Zo ziet mijn auto-tweet vanuit Mailchimp er uit op Twitter:
En de statistieken laten ook inderdaad een aantal clicks zien!
Ik kan nog niet zien hoeveel mensen zich als nieuwe abonnee hebben aangemeld, maar ik zie echt een toename sinds ik de knop ‘auto-tweet’ heb aangezet.
Een handige manier om nieuwe nieuwsbriefabonnees te werven met behulp van de nieuwsbrief waar je iedere keer al zoveel tijd insteekt … perfect toch?!
PS Nieuwsgierig naar mijn nieuwsbrief? Hier kun je hele archief bekijken. En hier kun je je direct aanmelden.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie