Sinds een tijdje heb ik een eigen Facebookgroep, voor zakelijke social media gebruikers. Superleuk vind ik het. En eigenlijk hoeft die groep ook niet echt zo hard te groeien, vind ik, want het wordt natuurlijk steeds lastiger om het intieme karakter te behouden. Maar stilstand is achteruitgang. Dus vroeg ik me af: hoe laat ik mijn Facebookgroep groeien? Hoe kan ik mijn Facebookgroep promoten op een manier die organisch is? Ik maakte een lijstje voor mezelf en voor jou.
Facebookgroepen zijn interessante fenomenen. Voor iemand als ik, die al jaren fan is van online communities (zie: #blogpraat!) zijn ze een echt uitkomst. En nu de focus van Facebook (als bedrijf) er steeds meer op komt te liggen, wordt het niet alleen leuker maar ook belangrijker om er mee te experimenteren. Want dat het organische (niet-betaalde) bereik van Facebookpagina’s alsmaar afneemt is wel duidelijk. Over de vraag wat er komt kijken bij Facebookgroepen vind je hier meer informatie. Maar hoe laat je je Facebookgroep nou groeien?? Na heel wat onderzoek en experimenteren ontdekt ik een aantal manieren.
1 Verander de Facebookpaginaknop in een Facebookgroepknop
Een van de eerste dingen die je kunt doen is het wijzigen van de grote blauwe knop bovenaan je Facebookpagina.
Je kunt dat heel makkelijk doen door met je muis over je Facebookpaginaknop (de ‘call to action button’) te gaan en te kiezen voor ‘knop bewerken’.
Kies voor ‘Lid worden van je community’ en volg de stappen om te zorgen dat de knop bovenaan je pagina voortaan verwijst naar je Facebookgroep.
Zoals je hierboven ziet zijn er heel veel andere actieknoppen beschikbaar. En het kan natuurlijk zo maar zijn dat het handiger is om een link naar je webshop op te nemen. Tijd voor alternatieve manieren om je Facebookgroep te laten groeien…
NB Misschien logisch, maar het heeft vrijwel nooit zin om het algemeen te houden bij zo’n oproep of verwijzing voor je Facebookgroep. Vergeet niet om ALTIJD (waar mogelijk) duidelijk te maken wat het lidmaatschap van de groep mensen gaat brengen!
Doe een oproep in je nieuwsbrief
Mijn eigen Facebookgroep is begonnen als manier om mijn nieuwsbriefabonnees de kans te geven om met elkaar van gedachten te wisselen. Aangezien sommige mensen mij altijd terugmailden en ze allemaal zo leuk waren, leek het me leuk als mensen elkaar ook konden ontmoeten.
Logisch dus dat mijn facebookgroep tot nu toe vooral groeide vanuit mijn nieuwsbrief. Ik verstuur de nieuwsbrief iedere twee weken en ik doe altijd wel een oproep om bij de Facebookgroep te komen, zoals je hieronder ziet:
Hele leuke nieuwsbrief! Inschrijven kan hier! ?
Natuurlijk kun je onderaan iedere nieuwsbrief een zinnetje opnemen dat je ook een Facebookgroep hebt. Maar er zijn creatievere manieren. Verwijs bijvoorbeeld naar een interessante discussie in de Facebookgroep. Of noem en bedank een enthousiaste moderator of groepslid in je nieuwsbrief en koppel daar de oproep aan. Licht iedere nieuwsbrief een belangrijk thema uit en laat je lezers weten dat je dat onderwerp ook in de Facebookgroep behandelt. Geef mensen – kortom – een reden om zich aan te melden!
2 Wijs cursisten en deelnemers op je Facebookgroep
Mijn werk bestaat uit het geven van social media trainingen en lezingen. Dat betekent dat er iedere week heel wat mensen zijn die aanraking komen met mijn verhaal. Nu sluit ik mijn presentaties altijd af met een sheet met een URL naar de downloadpagina, zodat mensen die meteen kunnen downloaden. En sinds kort staat daaronder een (subtiele) oproep om vooral ook bij de Facebookgroep te komen als ze meer willen weten over social media.
Op de downloadpagina zelf staat natuurlijk ook nog een link. Wel zo makkelijk voor mensen.
Of het iets oplevert? Geen idee. Maar elk enthousiast lid is er 1, he.
Overigens is dit ook een manier om je Facebookgroep besloten te houden: je zou kunnen overwegen om alleen in je nieuwsbrief naar de groep te verwijzen bij wijze van ‘geheime’ groep. Een soort van beloning voor trouwe lezers.
3 Meer Facebookgroepsleden via social media
We zijn allemaal bezig met social media, verwacht ik. Anders was je nu dit artikel aan het lezen. Het ligt dan ook voor de hand dat je social media af en toe gebruikt om te verwijzen naar je Facebookgroep. Hieronder zie je een voorbeeld van mijn Instagramaccount:
Als je bezig bent met je social media contentplanning, is het handig om in de gaten te houden dat je af en toe oproepen doet aan je volgers. En dan niet alleen voor je website, je blog en je landingspagina’s. Maar wijs mensen ook regelmatig op je nieuwsbrief, je verschillende social media accounts en dus ook op je Facebookgroep.
Ook hier geldt dat ieder bericht een kans is om uit te leggen wat de waarde is van het lidmaatschap van je Facebookgroep. Verwijs naar specifieke thema’s of discussies, prijs de kennis van je community aan, etc.!
Uiteraard ligt het voor de hand om je Facebookvolgers in ieder geval regelmatig te wijzen op de mogelijkheid om lid te worden … maar dat spreekt (bijna) vanzelf ?. Al is het makkelijk om te vergeten in alle contendrukte.
4 Wijs op je Facebookgroep als je gratis kennis deelt
De meeste bedrijven communiceren op allerlei manieren met hun klanten en bezoekers, via allerlei kanalen. En natuurlijk kun je al die kanalen inzetten om mensen te wijzen op je Facebookgroep, net zoals je dat kunt doen voor je website of je social media accounts. De vraag is even of je dat wilt. Het blijft natuurlijk zo dat je je afhankelijk maakt van Facebook voor het contact met je klanten en over het algemeen wil je als bedrijf altijd zelf de baas blijven. Vaak zijn er betere plekken om je klanten heen te sturen dan de Facebookgroep. Eerlijk is eerlijk.
De grote uitzondering hierop is als je Facebookgroep een belangrijk onderdeel is van je funnel of van de klantreis van je klanten. Er zijn heel wat coaches en aanbieders van online programma’s voor wie lidmaatschap van de facebookgroep de eerste stap is in de weg naar sales! Door mensen in de Facebookgroep te overtuigen van de waarde van hun diensten maken ze meer kans om die diensten te verkopen.
Als dat het geval is, en je hebt een bewezen verkoopstrategie die draait om je Facebookgroep, zou je kunnen overwegen om mensen naar je groep te krijgen via andere wegen:
- Door je groep te noemen in interviews en podcasts
- In je e-mailhandtekening
- In de berichten die je automatisch verstuurt als mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, je weggever of iets anders dat je gratis aanbiedt
- Op de bedanktpagina als mensen zich inschrijven
- Op de uitschrijfpagina van je nieuwsbrief (!)
- Onder blogberichten op LinkedIn
Overal waar je potentiële klanten tegenkomt en je ze gratis informatie geeft, zou je kunnen overwegen om te verwijzen naar je Facebookgroep. Zelf doe ik dat bijvoorbeeld ook op de downloadpagina van mijn laatste boek.
5 Gebruik je blog of website
Als je zoals ik een blog of website hebt, kan het natuurlijk geen kwaad om daarop te verwijzen naar je Facebookgroep. Dat kan op allerlei plekken:
- In blogartikelen (waar relevant)
- Op de home page
- Op je contactpagina
- Op relevante pagina’s over de onderwerpen die aansluiten bij je Facebookgroep
- Met een speciale landingspagina (waar je elders naar verwijst)
- In de ‘aftiteling’ van je blogberichten (zoals het auteursprofiel hieronder)
Je website heeft natuurlijk een heel ander doel dan mensen weer wegsturen naar een derde partij als Facebook. Blijf dus goed nadenken over de vraag wat je meer waard is. Wil je mensen naar je nieuwsbriefinschrijfpagina hebben, naar je webwinkel, naar een landingspagina of naar je Facebookgroep?
Zelf heb ik een tweede website voor mijn boek, Super social. En natuurlijk wijs ik ook bezoekers van die website op de mogelijkheid zich aan te melden bij de Facebookgroep!
Tot slot: wanneer is het genoeg?
Je zou natuurlijk alles op alles kunnen zetten om je Facebookgroep te laten groeien. Vooral als je stevige commerciële doelstellingen hebt gekoppeld aan je groep, is dat misschien wel logisch. Je hebt tenslotte iedere dag opnieuw weer de kans om zo je doelgroep te bereiken zonder dat je daarvoor betaalt – misschien nog wel meer dan met je Facebookpagina.
De vraag is een beetje of dat handig is. Hoe groter je groep en hoe sneller je groep groeit, hoe minder kans je hebt om nieuwe leden zich thuis te laten voelen in je groep en te zorgen dat ze zich betrokken voelen. Dat kost aandacht, tijd en energie.
Zelf denk ik dat de echte kracht van Facebookgroepen zit in het bouwen van een online community (of je bestaande community een plek geven om zich online te verzamelen). Als dat je doelstelling is, gaat het meer om kwaliteit dan om kwantiteit. En dan lenen bovenstaande manieren zich perfect voor het laten groeien van je Facebookgroep op een organische en duurzame manier!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Marieke zegt
Wat is de reden dat je kiest om in je FB groep te reageren met je profiel en niet je pagina? Bij mij hebben zowel mijn pagina als profiel mijn foto en ook mijn naam. Even nieuwsgierig!