Facebookgroepen. Gebruik je ze al? Zo ja, dan ben je niet de enige. Want hoewel Facebookgroepen al heel lang bestaan, zijn bedrijven er massaal mee aan de slag gegaan in 2019, toen Facebook aankondigde dat de focus op groepen kwam te liggen. Maar hoe werken ze? Hoe maak je een succes van je zakelijke Facebookgroep? En wat ga je er nu precies doen?
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb al langere tijd een beetje twijfels over Facebook als toevoeging mijn leven. Weliswaar breng ik er veel tijd door, zoekend naar de tips & tricks voor Facebookpagina’s (om aan mijn klanten door te geven). Maar voor het onderhouden van de relaties met mijn vrienden en familie heb ik al jaren geleden besloten dat ik niet meer van Facebook afhankelijk wil zijn.
Toch besteed ik er meer en meer tijd. En dat komt door Facebookgroepen.
Ik zit in groepen voor social media experts, Facebookpaginabeheerders en zakelijke Instagramgebruikers. Ik zit in groepen die opgericht zijn door en voor bevriende ondernemers en in groepen over fotografie en video maken. Ik zit in groepen die horen bij een ‘challenge’ voor vloggers en in een groep voor expats in mijn woonplaats (ik ben technisch gezien een repat, maar who’s counting). En natuurlijk breng ik veel tijd door in mijn eigen groep over social media.
En in al die groepen vind ik informatie die ik nodig heb en die ik leuk vind. Groepen geven me het gevoel dat ik erbij hoor en dat er altijd mensen zijn om mee te kletsen.
Ondertussen neemt het organische bereik van Facebookpagina’s alleen maar af. Logisch dat bedrijven ook steeds meer hun toevlucht zoeken in Facebookgroepen. Maar de vraag is natuurlijk: hoe doe je dat en wát doe je er dan?
Lees verder of navigeer direct naar het onderwerp van je keuze:
- Geschiedenis Facebookgroepen
- Waarom Facebookgroepen voor je bedrijven
- Soorten Facebookgroepen
- Facebookgroepen vs Facebookpagina’s
- Succesfactoren voor Facebookgroepen
- Houd je Facebookgroep veilig
- Facebookgroepen voor bedrijven: tips & tricks
- Van Facebookgroep tot online community
- Meer lezen over Facebookgroepen
Facebookgroepen: een stukje geschiedenis
Voor zover ik heb kunnen achterhalen, bestaat de mogelijkheid om groepen aan te maken op Facebook al sinds 2006. En als je een beetje rond gaat vragen, zul je merken dat er mensen zijn die ook echt al jaren en jaren Facebookgroepen beheren zonder dat jij daar enig idee van had. Vooral rondom thema’s die mensen persoonlijk raken vind je er veel: groepen voor patienten van specifieke aandoeningen, groepen voor mensen die iemand zijn verloren, groepen voor ouders, groepen voor liefhebbers van dezelfde kunst of hetzelfde soort eten, groepen voor mensen die geld willen besparen … het zijn vaak enorm waardevolle plekken op Facebook.
Toch is het nog niet zo heel lang dat bedrijven ook met Facebookgroepen bezig zijn. Misschien omdat groepen voorheen gekoppeld waren aan personen en niet aan pagina’s – het equivalent van bedrijven op Facebook. Maar sinds juli 2017 kunnen Facebookpagina’s net als individuele Facebookgebruikers ook Facebookgroepen oprichten:
Toch is het pas sinds eind 2018 kunnen Facebookpagina’s zelf lid zijn van groepen. Daarvoor kon je alleen vanuit je persoonlijke profiel meedoen. Overigens is het maar de vraag of het deelnemen aan een groep als een pagina zo’n goed idee is. De kracht van groepen is dat het een verzameling mensen is. Niet voor niets bestaat de mogelijkheid om pagina’s uit te sluiten van deelname aan groepen (via ‘Groepsintstellingen bewerken’, zie hier).
Toch kwam de grote hausse van Facebookgroepen door bedrijven pas eind 2018 en begin 2019. En dat heeft alles te maken met een afname van het organisch bereik van Facebookpagina’s en de aankondiging van Facebook dat Facebookgroepen meer focus krijgen.
Waarom je als bedrijf een Facebookgroep zou moeten beginnen
Als je vraagt waarom Facebookgroepen voor bedrijven zo interessant zijn, heb ik een aantal antwoorden. En de belangrijkste draait om community.
Facebookgroepen zijn eigenlijk online communities: groepen mensen die zich online verzamelen rondom een gezamenlijk belang, doel of interesse. En dat is heel iets anders dan een pagina. Je kunt als klant of gebruiker een facebookbedrijfspagina volgen en zelfs meepraten in de reacties onder een bericht. Maar dat is niet hetzelfde als het gevoel dat je krijgt als je samen in een groep zit.
Communities opereren volgen de patronen die groepen mensen over de hele wereld volgen. Ze draaien om betrokkenheid en ze maken het ook makkelijk om je te betrokken te voelen. In tegenstelling tot Facebookpagina’s, mogen in (de meeste) groepen alle leden berichten plaatsen en vragen stellen, elkaar helpen en informatie delen. Communities vergroten de betrokkenheid bij je organisatie en je merk, mits juist gedaan.
Toch zijn er ook nog andere, meer commerciële redenen om een Facebookgroep te starten:
- Facebook heeft expliciet aangekondigd dat Facebookgroepen de prioriteit hebben. Niet voor niets stipte Zuckerberg, Facebook’s baas, in januari 2019 specifiek groepen aan en zei te verwachten dat uiteindelijk ‘vrijwel iedereen onderdeel van een betekenisvolle groep’ zou zijn op Facebook;
- De focus op groepen zie je ook aan de Facebook app: groepen zijn nu een integraal onderdeel van de navigatie zoals ook aangekondigd werd tijdens Facebook’s jaarlijkse developersconferentie;
- Groepsberichten hebben – om heel veel redenen, waarvan we lang niet allemaal het gewicht kennen – veel meer kans om op te duiken in de nieuwsfeed van groepsleden dan je paginaberichten hebben om gezien te worden door je volgers;
- Groepen hebben een veel hogere engagement dan pagina’s. Mensen zijn actiever en meer betrokken dan ze zijn bij/op Facebookpagina’s;
- Groepen geven leden de mogelijkheid om kennis bij te dragen zodat die verantwoordelijkheid niet altijd bij de paginabeheerder blijft liggen; en
- Actieve Facebookgroepen die gekoppeld zijn aan facebookpagina’s lijken een positief effect te hebben op het bereik van die Facebookpagina’s.
De app verraadt de focus
Als je wilt weten wat Facebook belangrijk vindt, hoef je maar naar de indeling van de Facebook app op je telefoon te kijken. Hieronder zie je een screenshot van oktober 2018 en eentje van juli 2019. Je ziet dat het belangrijke menu aan de onderkant totaal veranderd is:
In het nieuwe menu zijn ‘marktplaats’ en ‘groepen’ toegevoegd en is (gek genoeg) ‘Facebook Watch’, de seriele video app, er weer uitgehaald.
In juni van 2019 kondigde Facebook opnieuw aan dat de focus op Facebookgroepen serieus is:
“If what you’re trying to do is run a group that has thousands of people, you need tools to help manage that,” he told CNN in an interview. Facebook wants to build those tools, he said.
Hiermee lijkt Facebook toch aan te geven dat hele grote groepen belangrijk zijn. Interessant, want als groepen zo groot zijn gaan er heel vaak commerciële belangen spelen, zelfs als ze niet zo begonnen zijn. En hoewel het voor bedrijven veel moeilijker is om een ‘betekenisvolle’ groep te bouwen, is het misschien wel een van de weinige manieren om in de toekomst nog organisch bereik te krijgen op Facebook.
Soorten Facebookgroepen
Facebookgroepen zijn er in allerlei soorten en maten. Zowel als het gaat om privacy, als wanneer het gaat om de funtionaliteit die Facebook biedt, als natuurlijk functioneel (welk doel dient een groep?). Ik som er een aantal voor je op.
Soorten Facebookgroepen: privacy
Technisch gezien zijn er 3 soorten Facebookgroepen:
- Open Facebookgroepen: iedereen, ook mensen van buiten de groep, kunnen de groep vinden, de berichten in de groep lezen en toegang vragen;
- Gesloten Facebookgroepen: de naam van de groep is zichtbaar (en vindbaar!), net als de omschrijving. Als Facebookvrienden van jou lid zijn van de groep, kun je dat zien. Behalve leden kan niemand de berichten in de groep zien;
- Geheime groepen: geheime groepen zijn nog verder afgeschermd dan gesloten Facebookgroepen. Je kunt er alleen achter komen dat ze bestaan, als je door een lid (of beheerder) wordt uitgenodigd om deel te nemen. Niet alleen is wat er in de groep gebeurd alleen zichtbaar voor leden, maar de groep is uberhaupt onvindbaar. Ook al ken je de naam, dan nog kun je als niet-lid de groep niet bereiken door te zoeken in het zoekvenster.
Soorten Facebookgroepen: doelstellingen
Facebook onderscheidt zelf verschillende typen Facebookgroepen, net als er verschillende soorten Facebookpagina’s zijn (denk: bedrijf met fysieke vestiging, bekende persoon, etc.). En net als bij pagina’s brengt de keuze voor een bepaald type Facebookgroep bepaalde functionaliteiten mee. Bij het schrijven van dit artikel waren dit de mogelijkheden:
De meeste bedrijven zullen voor een Facebookgroep kiezen voor Algemeen of Social Learning. Het enige dat ‘Social Learning’ toevoegt is dat je de content in je Facebookgroep kunt sorteren. Je kunt zo mensen de mogelijkheid geven om een soort van ‘cursussen’ te doorlopen. Je verdeelt de stof (bestaande uit berichten in de groep) in ‘units’ waarvan de deelnemers na ieder onderdeel aangeven of ze klaar zijn om het volgende bericht te zien te krijgen.
Voor zover ik kan zien zit deze mogelijkheid echter ook bij de ‘Algemene’ variant, maar het kan zijn dat mijn groep zo’n ‘unit’ heeft omdat ik de groep voorheen als ‘social learning’ had aangemerkt. Ga naar ‘Groepsinstellingen beheren’ en vervolgens naar ‘Eenheden voor social learning’ om zo’n unit aan te maken. Hier lees je meer over de specificaties. In dit artikel vind je nog meer tips & tricks.
Mocht je een andere manier zoeken om content te groeperen: dat kan ook (een stuk eenvoudiger) door ‘berichtonderwerpen’ aan te klikken via ‘Groepsinstellingen beheren’. Je krijgt dan de mogelijkheid om alle berichten in de groep – ook die van anderen – te taggen.
Groepsleden kunnen klikken op het onderwerp/de tag om alle berichten te zien die dezelfde tag hebben.
De tags zijn ook te zien op de overzichtspagina. Als je ze wilt beheren, kan dat via ‘Groep beheren’ en vervolgens via ‘Onderwerpen voor berichten’.
Soorten Facebookgroepen: inhoud Facebookgroepen voor bedrijven
Zoals bij alle social media functionaliteiten, hebben gebruikers de mogelijkheid van Facebookgroepen langzamerhand overgenomen en toegepast op allerlei verschillende gebieden. Zo zie je facebookgroepen voor allerlei mensen, situaties en doeleinden:
- Interesse/lifestyle: groepen voor mensen met dezelfde interesse, hobby, lifestyle of situatie. Denk aan ouders, patienten, hobbyisten, liefhebbers etc.
- VIP-groepen: vaak zijn dit groepen voor betalende leden van een dienst die via de groep toegang krijgen tot speciale kennis en informatie, als eerste dingen te horen of te zien krijgen, blikken achter de schermen krijgen of toegang tot een bekende persoon of adviseur.
- Netwerk- en kennisgroepen: groepen rondom gemeenschappelijke (zakelijke) interesse. Je kunt hier mensen ontmoeten met dezelfde interesse en elkaar vragen stellen. Ik ben bijvoorbeeld lid van meerdere groepen over social media. Mijn eigen groep valt ook in deze categorie.
- Zakelijke groepen: hiermee bedoel ik groepen specifiek voor mensen die op zoek zijn naar werk binnen een bepaalde branche. Zo zijn er heel wat groepen voor modellen, waar opdrachtgevers oproepen kunnen doen.
- Marktplaatsgroepen: deze groepen hebben speciale functionaliteiten, gericht op verkoop. Vaak worden ze gebruikt om tweedehands spullen te verkopen binnen een bepaald geografische gebied.
- Geografische groepen: feitelijk zijn dit groepen die lijken op interessegroepen of netwerkgroepen, maar dan rondom een geografische locatie. Zo kunnen mensen uit dezelfde woonplaats of buurt elkaar vinden en informatie uitwisselen. Toen ik in Istanboel woonde was ik lid van een fantasitsche groep voor buitenlandse vrouwen in Istanboel, waar je niet alleen nieuwe vriendinnen kon vinden maar ook te horen kreeg waar de beste kapper zat, waar je stroopwafels kon kopen en hoe je het beste met het OV naar de Oude Stad kon gaan.
- Bedrijfsgroepen: ik noem ze even bedrijfsgroepen – groepen die gestart zijn en beheerd worden door een zakelijke Facebookpagina – een bedrijf of merk -, ter ondersteuning van hun community (en hun aanbod). Soms gaat het er om fans te faciliteren en samen te brengen. Zo heeft Starbucks een gigantische groep voor fans van hun herfstdrankjes waar mensen het hele jaar door hun liefde voor peppermint lattes delen. Maar het kan natuurlijk ook gaan om het delen van aanbiedingen of om klantondersteuning. Steeds meer zie je hierin ook niches: zo schijnt het dat de New York Times verschillende groepen heeft over bijv. ‘beauty’. Soms zijn deze groepen geheim, dan kun je alleen toegang krijgen als iemand je uitnodigt.
Facebookgroepen voor meer bereik op je Facebookpagina
Heeft het zin om als bedrijf met een Facebookpagina ook een Facebookgroep te beginnen?
Het lijkt erop van wel. Vooral voor meer bereik van je berichten.
Even los van het effect van het bouwen van een community die de binding met je merk versterkt, hoor ik van groepsbeheerders met facebookpagina’s dat er wel degelijk een relatie is tussen die twee. Posten ze een bericht op hun pagina, lijkt hun engagement en bereik hoger dan ze normaal zouden verwachten. En ze wijten dat aan hun groepen (als die althans actief zijn).
Maar er zijn ook andere manieren om wat je doet op je Facebookpagina te combineren met je Facebookgroep. Zo zijn er bedrijven die video’s plaatsen op Facebook om die vervolgens te delen in hun Facebookgroepen. Want hoewel je groepsleden niet kunt targeten met Facebookadvertenties, kun je wel de mensen targeten die je video hebben gekeken.
Andere manieren om het bereik van je Facebookpagina te vergroten door de inzet van je groep – anders dan het voor de hand liggende delen van paginaberichten in de groep – is door in je groep input te verzamelen voor berichten op je pagina. Maak polls, stel vragen: zo betrek je je groepsleden bij wat er op de pagina beheert en vergroot je de kans op succes van je paginaberichten.
Succesvolle Facebookgroepen voor bedrijven: succesfactoren
Als je een tijdje een Facebookgroep runt, kom je er achter dat het niet makkelijk is. Mensen gaan niet zo maar deelnemen, maar eenmaal lid gaan ze ook niet zo maar reageren en delen. Een Facebookgroep succesvol maken is hard werken.
Voor zover ik heb geleerd, en wat ik hoor van andere groepsbeheerders, zijn een paar elementen belangrijk voor een leuke, actieve, aantrekkelijke Facebookgroep waar leden dingen delen:
- Veiligheid. Groepsleden moeten zich veilig voelen om meningen en ideeen te delen en vragen te stellen. Waarover verderop meer.
- Een onderwerp dat boeit en bindt. Communities ontstaan pas echt als het onderwerp mensen echt boeit en een band schept tussen de leden. Patiëntengroepen zijn daar een voorbeeld van, maar ook andere onderwerpen waar mensen veel mee bezig zijn, veel plezier uit halen of gewoon belang bij hebben.
- Regelmatig nieuwe content. Om zichtbaar te blijven moet er regelmatig nieuwe content worden geplaatst in de groep. Die berichten hoeven niet van de beheerder te komen: ook berichten van leden maken kans om in de feed van andere leden zichtbaar te worden. Zelfs als je groep een echte bestemming is (waar mensen bewust heen navigeren), willen leden dagelijks interessante nieuwe content zien.
- Interactie door de beheerder. Er zijn grote groepen waar de oorspronkelijke beheerders en moderators niet veel meer actief hoeven zijn om toch veel dynamiek te hebben in de groep. Maar in de meeste groepen (vooral als ze nog klein/jong zijn) is de actieve aanwezigheid van de beheerder belangrijk, of dat nou een persoon is of een pagina. Wees actief, plaats berichten, betrek mensen, heet nieuwe leden welkom en vooral: reageer op berichten en reacties waar je iets kunt toevoegen.
- Interactie door de community. De beste groepen hebben veel interactie. Die ontstaat vooral als leden het gevoel hebben dat hun mening er toe doet, dat ze anderen kunnen helpen of dat het in hun voordeel is om actief te delen en reageren.
Houd je Facebookgroep veilig
Als er een ding gevaarlijk is voor de voortgang en het succes van Facebookgroepen, is het onveiligheid. Die onstaat als mensen elkaar afvallen, negatief bejegenen of als mensen content delen die niet geschikt of zelfs beledigend of shockerend is. Maar gelukkig kun je daar als groepsbeheerder vrij veel aan doen.
1. Stel duidelijke regels
Een Facebookgroep heeft de mogelijkheid om regels vast te stellen. Maak in de regels duidelijk wat de bedoeling is en wat niet. En laat je (potentiele) leden weten dat je een lik op stuk beleid voert: na een waarschuwing word je de volgende keer verwijderd uit de groep.
Je kunt je groepsregels toevoegen via de speciale regelsfunctionaliteit die iedere Facebookgroep heeft:
De regels zijn dan zichtbaar voor iedereen die toegelaten is tot de groep:
Daarnaast kan het verstandig zijn om de regels alvast te noemen in de beschrijving van de groep. Op die manier weet iedereen waar hij of zij aan toe is, nog voordat iemand bij de groep komt of toegang vraagt.
In de instellingen kun je daarnaast zorgen dat ieder nieuws groepslid expliciet akkoord moet gaan met de groepsregels, voor hij of zij toegang krijgt tot de groep. Je vindt deze instelling als volgt:
- Ga naar ‘Groep beheren’;
- ‘Lidmaatschapsvragen’; en dan
- ‘Groepsregels’ (zet het schuifje op blauw).
2. Selecteer wie je toelaat tot de groep
Iedere beheerder van een Facebookgroep wil graag dat de groep zo groot mogelijk wordt. Maar dat is geen verstandige doelstelling. Voor je het weet heb je mensen binnen die liever stennis trappen, spammers, mensen die proberen iets te verkopen of mensen die er voor zorgen dat de zorgvuldig opgebouwde sfeer in je groep verpest wordt.
Ervaren groepsbeheerders maken daarom gebruik van de mogelijkheid om potentiële leden vragen te laten beantwoorden. Helaas zijn er veel situaties waarin leden die vragen niet te zien krijgen. Dit geldt o.a. als groepsleden hun Facebookvrienden uitnodigen om lid te worden van de groep.
TIP: de optie om groepsleden andere leden te laten uitnodigen voor de groep, kun je uitzetten.
Vind je het echt belangrijk, stuur ze dan een privéberichtje met een link zodat ze ze alsnog te zien krijgen of vraag ze op een andere manier om de vragen te beantwoorden.
Daarnaast blijft het voor de kwaliteit van je groep belangrijk om iedere aanmelding aandachtig te bekijken. Zo krijg je te zien hoe lang iemand al op Facebook zit en bij hoeveel groepen iemand zit.
3. Iedere groep heeft actieve moderators nodig
Een Facebookgroep kan niet zonder moderators. Moderators zijn groepsleden die een speciale rol hebben gekregen binnen de Facebookgroep. Zij kunnen dingen die andere leden niet kunnen:
- Goedkeuren en afwijzen van groepslidmaatschap;
- Groepsberichten en/of reacties op groepsberichten verwijderen;
- De inbox bekijken; en ook
- Groepsleden verwijderen en/of blokkeren.
Een beheerder kan deze dingen ook, maar die kan daarnaast als enige rol de groepsinstellingen bewerken (denk aan het opstellen van regels of het wijzigen van de naam) en het toekennen van de moderator- of beheerdersrol aan anderen.
Beheerders en moderators zorgen er samen voor dat de sfeer in een groep goed blijft door het goede voorbeeld te geven en door vervelende incidenten aan te kaarten en (in het uiterste geval) te bestraffen. Vaak is een herinnering aan de groepsregels genoeg.
Het is het overwegen waard om die groepsleden die heel actief en hulpvaardig zijn, te vragen om die rol op zich te nemen. Zo betrek je je meest betrokken leden bij het reilen en zeilen van de groep. Zorg ook voor een Facebook Messengergroep of andere manier om als beheerders en moderators te kunnen overleggen.
NB Het is ten zeerste af te raden om groepsleden beheerder te maken. Het aantal gevallen waarin een beheerder met goede bedoelingen (of uit onwetendheid) andere leden beheerder maakte in plaats van moderator en daar later de negatieve gevolgen van ondervond, is enorm. Denk dus goed na voor je iemand een bepaalde rol toekent, vooral die van beheerder. Als bedrijf ligt het voor de hand om in ieder geval de bedrijfspagina beheerder te maken zodat er vanuit de pagina altijd toegang is tot de groep. Daarentegen ligt het als Facebookgroep voor een bedrijf NIET voor de hand om niet-collega’s beheerder (of zelfs admin! te maken.
Goedkeuren van berichten in de groep
Hoewel je er voor kunt kiezen om alleen beheerders en moderators berichten te laten plaatsen in de groep, leidt dit over het algemeen niet tot een actieve community. Behalve bij zwaarwegende (commerciele?) overwegingen, raad ik dit dan ook af.
Dat neemt niet weg dat de inhoud en kwaliteit van de door leden geplaatste berichten natuurlijk superbelangrijk is voor de veiligheid van de groep (en daarmee de betrokkenheid van de leden). Daarom kiezen veel Facebookgroepsbeheerders er voor om alle door leden geplaatste berichten eerst te scannen en goed te keuren (of af te keuren). Deze instelling vind je onder ‘groepsinstellingen’:
Hulpmiddelen voor actievere controle van content
Omdat vervelende reacties, ongewenste content en spam een probleem zijn voor grote Facebookgroepen, is Facebook actief bezig om Facebookgroepbeheerders zoveel mogelijk hulpmiddelen te geven om dit soort dingen te voorkomen en op te lossen. Naast de bestaande instellingen (kunnen weghalen, kunnen blokkeren, mogelijkheid om content in de groep eerst goed te laten keuren en Facebook’s eigen automatische scan van ongewenste content) is Facebook naar verluid bezig om nog meer tools te introduceren.
Facebookgroepen voor bedrijven: tips & tricks
Zo’n Facebookgroep is veel werk. Logisch dus dat je het alleen doet als je het heel, heel leuk vindt (zoals ik) of als het je heel veel oplevert (zoals sommige slimme ondernemers en bedrijven). Hieronder vind je een paar slimme dingen die je kunt doen om meer uit je Facebookgroep te halen.
Verzamel e-mailadressen
Niets let je om mensen te vragen om hun e-mailadres in te vullen en zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Waarom niet? Ze kunnen altijd nee zeggen tegen een dergelijke opt-in.
De simpelste maar tegelijk meest bewerkelijke manier om e-mailadressen te verzamelen (en toestemming voor het aanmelden voor je nieuwsbrief) is door het e-mailadres uit te vragen in de open vragen die nieuwe leden te zien krijgen als ze zich aanmelden. Het vervelende daaraan is dat je ze handmatig moet bijhouden in een spreadsheet. En, omdat de antwoorden op de toegangsvragen niet bewaard blijven, heb je vervolgens geen bewijs van hun instemming. Gelukkig kun je natuurlijk in je e-mailsoftware een dubbele opt-in instellen, maar toch.
Ik heb hier iets gelezen over een Chrome extensie die je helpt om de input van de Facebookgroepsvragen te koppelen aan een Google Spreadsheet. Maar let op: niet alleen is het een vrij prijzige tool, ik zou ook niet durven zeggen of hij in Nederland en België toegestaan is. Maar wie weet is het het uitzoeken waard.
Een andere manier is om je nieuwe leden via de toegangsvragen kunnen verwijzen naar een (korte, simpele) URL met een formulier waar ze hun gegevens in zouden kunnen vullen.
En tenslotte: er is niets mis mee – in tegendeel 0m iedere zoveel tijd een oproep te doen in de groep zelf om zich in te schrijven voor je e-mailnieuwsbrief. Wat goed werkt, merk ik, is vlak voor het versturen van de nieuwsbrief de link naar de inschrijvingspagina te delen en te melden wat mensen kunnen verwachten aan onderwerpen.
Target Facebookgroepen met advertenties (een work-around)
Het is voor zover ik weet nog altijd niet mogelijk om leden van Facebookgroepen direct te targeten met advertenties. Maar er zijn wel slimme manieren om hetzelfde resultaat te bereiken, voor als als je Facebookgroep gelinkt is aan je Facebookpagina. Dat werkt als volgt:
1 Plaats een video op je bedrijfspagina, gericht op het onderwerp waarover ook je advertentie gaat;
2 Kopieer de directe link naar de video. Ga daarna direct naar instellingen en verberg de video van je pagina. Je vindt die mogelijkheid in je timeline door op de 3 puntjes te klikken bovenaan je video-update.
3 Vervolgens kun je de directe link naar de video delen in je Facebookgroep door hem in een bericht te plakken.
(uiteraard haal je daarna de link weg en maak je een mooie begeleidende tekst, liefst eentje die voor interactie zorgt)
4 Start je advertentiecampagne op basis van bekeken video’s.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zelf nog nooit gedaan heb. Het voelt een beetje manipulatief. Tegelijkertijd is er natuurlijk niets logischer dan te proberen de community die je opbouwt rondom je bedrijf ook te behandelen als bestaande of toekomstige klanten. Slim juist.
Valkuilen van Facebookgroepen voor bedrijven
Facebookgroepen hebben ook hun nadelen. Als je een tijdje rondhangt in de Facebookgroep voor Facebookgroepbeheerders die ik hieronder noem, zie je daar het bewijs van. Vooral als groepen heel groot zijn, blijkt het lastig om de groep veilig en beschaafd te houden.
Een ander risico is dat er dingen gedeeld worden die niet buiten de groep gezien mogen worden. Ook al staat een bericht in een besloten of geheime groep: een screenshot is zo gemaakt. Plaats er dus geen berichten die je niet in de krant of op het internet zou willen zien en houd je aan wettelijke regels (zie dit verhaal over de grenspolitie van de VS of dit verhaal over de groep ‘foute mannen’).
Misschien wel de grootste, niet-juridische, valkuil van Facebookgroepen voor bedrijven is te denken dat het een makkelijke marketingtool is. Niets is minder waar! Facebookgroepen vragen continue aandacht. Een community heb je niet zo maar! Bovendien vraagt het de actieve deelname van mensen, van collega’s met een gezicht. En dat is niet iets dat ieder bedrijf zo maar kan organiseren.
Van Facebookgroep naar een online community
Facebookgroepen zijn voor bedrijven geen makkelijke optie. Helemaal niet als je organisatie gewend is om vooral te zenden (bijvoorbeeld via de Facebookpagina) en het daarbij te laten. Facebookgroepen vragen een flinke investering in moeite en dus in uren.
Eigenlijk is de vraag niet zo zeer of je een Facebookgroep moet starten, als bedrijf. De eerste vraag is: heb je een community rondom je merk of organisatie? En zit die community op Facebook? Heb je fans, betrokken klanten of enthousiaste nieuwsbrieflezers? Zo ja, dan is een Facebookgroep misschien een goede manier om je doelgroep op Facebook te blijven bereiken. Hetzelfde geldt als je die community nog niet hebt maar wel zou willen bouwen.
De tweede vraag is: heb je mensen binnen je organisatie die tijd hebben om te investeren in het beheer, de content en het laten groeien van je Facebookgroep?
Als je ‘ja’ kunt antwoorden op die vragen heb je een prachtige tool in handen. Een laagdrempelig platform die het mogelijk maakt om mensen te bereiken, daar waar hun aandacht zit: op Facebook.
Maar is het antwoord op die vragen nee? Begin er dan niet aan.
Tot slot: heb je vragen over Facebookgroepen, kom dan vooral bij die van mij 😀 We praten er dagelijks over het zakelijk gebruik van social media. Je bent er van harte welkom.
Meer weten over Facebookgroepen?
Als je echt meer wilt weten over Facebookgroepen, hoe je ze inzet en vooral: hoe je ze beheert en laat groeien, vind je op het internet steeds meer experts. Ik noem er een paar:
- Het blog van Bella Vasta bevat een heleboel informatie, inclusief de laatste updates;
- Op het Buffer blog vind je een aantal interessante artikelen over Facebookgroepen
- Wie interessante, zij het ultra-commerciële, dingen doet met Facebookgroepen als leadgeneratietools is Caitlin Bacher. In podcasts als deze legt ze uit hoe ze het aanpakt.
- Twijfel je, en zoek je een kritisch geluid? Dit is het artikel voor jou 🙂
Wil je liever van gedachten wisselen met soortgenoten, medegroepsbeheerders, dan is de Facebookgroep Facebook Group Admins een aanrader. Deze groep wordt beheerd en gemodereerd door Facebook zelf, al hoor je de beheerder niet zo veel en vaak :). Maar zoals een goede Facebookgroep betaamt, is het een plek waar facebookgroepbeheerders vragen kunnen stellen aan andere beheerders of even hun hart kunnen luchten over gedoe met hun groepen. Echt een aanrader, al was het maar om af en toe de berichten te doorzoeken op onderwerp.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie