Let me show you how

let me show you how LinkedInIk kwam laatst een LinkedIngoeroe tegen, ergens. In een podcast, geloof ik. Je kon rustig met hem connecten op LinkedIn, zei hij, dat vond hij alleen maar leuk. En dan kon je mooi zien hoe hij het aanpakt.

Zo gezegd, zo gedaan.

Omdat ik zijn interview geluisterd had, weet ik hoe hij het doet. En hoe trots hij is op zijn aanpak. Zo trots, dat hij zijn geld verdient met uitleggen hoe hij het doet zodat ik dat ook kan doen. Precies op dezelfde manier.

The secret of my succes

Hoe het werkt is dat hij mensen hele semi-persoonlijke berichtjes stuurt op LinkedIn waarin hij probeert een gesprek te beginnen. Met een geautomatiseerde tool stuurt hij de eerste berichten, waarin hij je bij voornaam noemt. En als je dan reageert, gaat hij ‘met je in gesprek’. Nou ja. In zoverre dat zijn assistenten uit zijn naam op LinkedIn met je praten.

Of hij vraagt je, net als in het voorbeeld bovenaan dit artikel, om ‘YES’ te roepen in een LinkedInberichtje. Dan kan zijn systeem herkennen wat het moet doen en stuurt zijn bot je een e-mail of een link.

*even test*

(update volgt)

Het idee is dat je, door met hem in gesprek te gaan over je behoefte aan meer klanten en leads via LinkedIn, langzaam zijn sales funnel inrolt. Het werkt, zegt hij, geweldig. Zo geweldig dat hij het je graag uitlegt, tegen betaling.

Het komt eigenlijk neer op drie dingen:

  1. Het persoonlijke element: begin berichten met iemands voornaam of gebruik de voornaam in je antwoorden
  2. Stel een vraag die te maken heeft met je business maar die oprecht geinteresseerd overkomt
  3. Gebruik een vriendelijke, conversationele toon.

Je zou denken: hoe bijzonder is dat nou? Maar misschien is het dat toch wel? Ik weet het niet. Het lijkt geen rocket science, he?

Check die funnel

Natuurlijk is dat niet voldoende voor een mooi inkomen. Dus werkt het proces ook zo:

  1. Stuur hem een LinkedInverzoekje
  2. Hij reageert vriendelijk en wijst terloops nog even op zijn ebook
  3. Als je zijn gratis ebook downloadt, kom je op zijn mailinglijst
  4. En dan gaat hij je helemaal gekmailen over zijn webinars en cursussen
  5. Zodat je je al heel snel weer afmeldt.

In de podcast gaf hij natuurlijk ook al de naam van zijn website met dat ebook. Zo kwam ik er al terecht, nog voordat ik hem op LinkedIn volgde.

Leven is het meervoud van LEF

Terwijl ik naar zijn bericht keek, dacht ik: eigenlijk is er een heel ander element dat hij zou moeten uitleggen aan mensen. Als commerciële Amerikaan heeft hij niet door dat het daar al misgaat bij ons, Europeanen. We zijn hier gewoon veel te bescheiden voor. Ik wel, althans. Al zou ik het graag willen durven.

Tsja.

‘Let me show you how!’ blijft een van de krachtigste verkooptrucs…

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

1 Reactie

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Hannekeantwoord
6 juli 2018 om 09:24

Interessant over dat verkopen via LinkedIn. Zo werkt het inderdaad. Al denk ik dat je met geautomatiseerde mails, of met geautomatiseerd op iemands profiel kijken, als snel door de mand valt. Tenminste als je uit bent op persoonlijk contact. Wat vind jij Elja?

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.