Lessen uit de VS (6): Falen mag.

Nou zeg. Nooit gedacht dat dit een serie zou worden. Dat krijg je als je midden in een internationale verhuizing zit, en de hele dag nadenkt over hoe je het in dit land gehad hebt en wie/wat je gaat missen, en of je nog terugkomt. Opeens komen de gedachten die ik al die jaren had over hoe marketing en ondernemerschap hier gezien worden, samen in een reeks artikelen. Ik heb er heel wat over te zeggen!

In de serie “Lessen uit de VS: een Amerikaanse kijk op marketing en ondernemersschap”, vandaag dan deel 6: vallen en opstaan. En zoals iedere keer, wordt ook dit onderwerp ingegeven door de IRL ervaring.

Rebranding

Ik was vandaag met mijn lief uit eten in ons favoriete restaurant. Het heet Hōta – maar toen we hier net kwamen wonen heette het Jackuy’s on Prairie. Het is letterlijk op 3 minuten lopen van ons huis. Dat is bijzonder, voor de US. Want afstanden zijn groter, er zijn veel stip malls (deprimerende verzamelingen van winkeltjes langs de doorgaande wegen), en alles gaat met de auto. Sommige wijken waar we huizen keken hadden niet eens stoepen! Omdat iedereen toch alles met de auto doet.

Maar wij waren dus heel blij, want op 3 minuten lopen was daar Jacky’s on Prairie. Toen we hier net kwamen wonen, was het dicht. Failliet gegaan, hoorden we. Maar al binnen een paar maanden werd het heropend. Door de chef kok en zijn maatje, begrepen we. Die hadden het uit de failliete boedel gekocht.

Ze kookten echt Frans. ECHT FRANS! Voor jullie heel normaal, hier in de VS iets heel bijzonders. Een van de eerste keren dat we er waren, bestelden we steak frites, kregen ook echte Franse steak frites, en toen we om mayo vroegen, maakten ze dat er terplekke bij voor ons! Wij waren verkocht.

Maar langzamerhand kwamen er meer Mexicaanse invloeden op de kaart (de Chef is Zuid-Amerikaans). Op een bepaald moment was het echt een soort fusion haute cuisine. Waar ik toevallig niet van houd (te veel pretenties). Ik was wat minder enthousiast aan het worden.

Het bleef een hele chique, formele tent. Je zag aan de clientele dat ze van heinde en ver kwamen, en geld hadden. Valet parking en zo, mooi linnen, obers in vest, etc.

Het roer om

Maar vorig jaar ging het roer om. De naam werd veranderd, de kaart werd veranderd, het werd minder stijf, minder formeel. Nieuw personeel. De Chef had zijn compagnon uitgekocht, begrepen we, en hij en zijn vrouw runden het nu. Nieuwe naam. Nieuwe ronde. Nieuwe kansen.

Het is echt een totaal ander concept. En het loopt nog steeds storm. Er zitten altijd mensen, ook voor de doordeweekse lunch.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eerst maar niets vond. Grappig om te merken aan jezelf dat je ook als klant weerstand kunt voelen als er verandering komt, als een concept waarmee je vertrouwd bent opeens verandert.

Maar: de eigenaars geloofden in zichzelf, werkten toe naar een concept dat beter bij hen paste. Ze veranderden een al winnend concept in iets totaal anders. Ze waren niet bang om te falen.

Dusss….vallen en opstaan

Vallen opstaan. Opstaan en doorgaan. Opnieuw proberen. Herijken en een nieuwe poging, een nieuwe richting.

Jacky’s was niet echt gevallen, althans, nadat de nieuwe eigenaren een doorstart maakten. Jacky’s was alleen zoekende. Telkens van richting aan het veranderen.

Maar er zijn talloze voorbeelden van ondernemers die van alles probeerden, tot het goed was. Als je de Entrepreneur of de Inc. koopt, lees je verhaal na verhaal over succesvolle ondernemers die eerst moesten mislukken om uiteindelijk succesvol te worden.

Falen mag. Faal groots en vaak, zou je bijna denken! Maar wees in ieder geval niet bang om iets te proberen, uit angst om te falen. Je leert je grootste lessen als je faalt, en daarmee wordt de kans dat je volgende keer slaagt juist groter.

Update: Nooit bloggen na een avondje uit…ik werd wakker de volgende ochtend en realiseerde dat ik mijn punt niet had gemaakt

Meer lessen uit de VS:

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

9 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Ingevanreesreply
juli 03, 2012 at 04:07 PM

haha, mooi punt dat laatste..

Lessen uit de VS (5): grenzen verleggen en overschrijden | Elja Daaereply
juli 03, 2012 at 03:07 AM

[…] Les 6: Falen mag […]

Lessen uit de VS (2): binnen (blijven) halen | Elja Daaereply
juli 03, 2012 at 03:07 AM

[…] Les 6: Falen mag […]

Lessen uit de VS (9): excelleren | Elja Daaereply
juli 03, 2012 at 03:07 AM

[…] Maar het filmpje kan niet Amerikaanser zijn. Het idealiseren van de commitment, het doorzettingsvermogen, de […]

Jacob Jan Voermanreply
juni 30, 2012 at 09:06 AM

heel veel succes met de verhuizing. *reaxit* (voor 3 weken)

Jacob Jan Voermanreply
juni 30, 2012 at 09:06 AM

nou, dat geeft de burger moed.
tot nu toe heb ik vooral erge last gehad van mijn falen
werd ik alleen maar banger van
ik wordt wel steeds minder voorzichtig (die vlogs had ik een jaar geleden nooit gedurfd)

Elja Daaereply
juli 01, 2012 at 07:07 AM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Jij bent alleen maar aan het lukken – en niet aan het falen!!!

Naomireply
juni 30, 2012 at 08:06 AM

Falen is heerlijk!

Elja Daaereply
juli 01, 2012 at 07:07 AM
– In reply to: Naomi

Haha! Nou, dat weet ik niet hoor, of ik het heerlijk vind. Maar het is heerlijk om er niet bang voor te zijn, dat vind ik zeker!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.