Nou zeg. Nooit gedacht dat dit een serie zou worden. Dat krijg je als je midden in een internationale verhuizing zit, en de hele dag nadenkt over hoe je het in dit land gehad hebt en wie/wat je gaat missen, en of je nog terugkomt. Opeens komen de gedachten die ik al die jaren had over hoe marketing en ondernemerschap hier gezien worden, samen in een reeks artikelen. Ik heb er heel wat over te zeggen!
In de serie “Lessen uit de VS: een Amerikaanse kijk op marketing en ondernemersschap”, vandaag dan deel 6: vallen en opstaan. En zoals iedere keer, wordt ook dit onderwerp ingegeven door de IRL ervaring.
Rebranding
Ik was vandaag met mijn lief uit eten in ons favoriete restaurant. Het heet Hōta – maar toen we hier net kwamen wonen heette het Jackuy’s on Prairie. Het is letterlijk op 3 minuten lopen van ons huis. Dat is bijzonder, voor de US. Want afstanden zijn groter, er zijn veel stip malls (deprimerende verzamelingen van winkeltjes langs de doorgaande wegen), en alles gaat met de auto. Sommige wijken waar we huizen keken hadden niet eens stoepen! Omdat iedereen toch alles met de auto doet.
Maar wij waren dus heel blij, want op 3 minuten lopen was daar Jacky’s on Prairie. Toen we hier net kwamen wonen, was het dicht. Failliet gegaan, hoorden we. Maar al binnen een paar maanden werd het heropend. Door de chef kok en zijn maatje, begrepen we. Die hadden het uit de failliete boedel gekocht.
Ze kookten echt Frans. ECHT FRANS! Voor jullie heel normaal, hier in de VS iets heel bijzonders. Een van de eerste keren dat we er waren, bestelden we steak frites, kregen ook echte Franse steak frites, en toen we om mayo vroegen, maakten ze dat er terplekke bij voor ons! Wij waren verkocht.
Maar langzamerhand kwamen er meer Mexicaanse invloeden op de kaart (de Chef is Zuid-Amerikaans). Op een bepaald moment was het echt een soort fusion haute cuisine. Waar ik toevallig niet van houd (te veel pretenties). Ik was wat minder enthousiast aan het worden.
Het bleef een hele chique, formele tent. Je zag aan de clientele dat ze van heinde en ver kwamen, en geld hadden. Valet parking en zo, mooi linnen, obers in vest, etc.
Het roer om
Maar vorig jaar ging het roer om. De naam werd veranderd, de kaart werd veranderd, het werd minder stijf, minder formeel. Nieuw personeel. De Chef had zijn compagnon uitgekocht, begrepen we, en hij en zijn vrouw runden het nu. Nieuwe naam. Nieuwe ronde. Nieuwe kansen.
Het is echt een totaal ander concept. En het loopt nog steeds storm. Er zitten altijd mensen, ook voor de doordeweekse lunch.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eerst maar niets vond. Grappig om te merken aan jezelf dat je ook als klant weerstand kunt voelen als er verandering komt, als een concept waarmee je vertrouwd bent opeens verandert.
Maar: de eigenaars geloofden in zichzelf, werkten toe naar een concept dat beter bij hen paste. Ze veranderden een al winnend concept in iets totaal anders. Ze waren niet bang om te falen.
Dusss….vallen en opstaan
Vallen opstaan. Opstaan en doorgaan. Opnieuw proberen. Herijken en een nieuwe poging, een nieuwe richting.
Jacky’s was niet echt gevallen, althans, nadat de nieuwe eigenaren een doorstart maakten. Jacky’s was alleen zoekende. Telkens van richting aan het veranderen.
Maar er zijn talloze voorbeelden van ondernemers die van alles probeerden, tot het goed was. Als je de Entrepreneur of de Inc. koopt, lees je verhaal na verhaal over succesvolle ondernemers die eerst moesten mislukken om uiteindelijk succesvol te worden.
Falen mag. Faal groots en vaak, zou je bijna denken! Maar wees in ieder geval niet bang om iets te proberen, uit angst om te falen. Je leert je grootste lessen als je faalt, en daarmee wordt de kans dat je volgende keer slaagt juist groter.
Update: Nooit bloggen na een avondje uit…ik werd wakker de volgende ochtend en realiseerde dat ik mijn punt niet had gemaakt
Meer lessen uit de VS:
- Les 1: Gemak
- Les 2: Binnen (blijven) halen
- Les 3: Ondernemerschap
- Les 4: Commitment
- Les 5: Grenzen verleggen – en overschrijden
- Les 6: Falen mag
- Les 7: Informeel contact
- Les 8: Niets is onmogelijk
- Les 9: Excelleren
- Les 10: Authenticiteit
- Les 11: Geef ze wat ze willen
- Les 12: Initiatief
- Les 13: Discipline
- Les 14: Branding
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
Ingevanrees zegt
haha, mooi punt dat laatste..
Jacob Jan Voerman zegt
heel veel succes met de verhuizing. *reaxit* (voor 3 weken)
Jacob Jan Voerman zegt
nou, dat geeft de burger moed.
tot nu toe heb ik vooral erge last gehad van mijn falen
werd ik alleen maar banger van
ik wordt wel steeds minder voorzichtig (die vlogs had ik een jaar geleden nooit gedurfd)
Elja Daae zegt
Jij bent alleen maar aan het lukken – en niet aan het falen!!!
Naomi zegt
Falen is heerlijk!
Elja Daae zegt
Haha! Nou, dat weet ik niet hoor, of ik het heerlijk vind. Maar het is heerlijk om er niet bang voor te zijn, dat vind ik zeker!