De derde #blogpraat twitterchat vond gisteren plaats. Je kunt de hele twitterchat van gisteren hier zien.
Doelgericht bloggen
Dit keer ging #blogpraat over doelgericht bloggen. Door mij gedefinieerd als 1) weten wie je doelgroep is 2) schrijven wat je doelgroep interesseert en 3) letten op de SEO – de vindbaarheid van je blog in zoekmachines.
Essentieel: analyseer je blog met Google Analytics
Opnieuw kwam het onderwerp op Google Analytics. Voor wie het niet weet, dit is een gratis programma van Google dat bijhoudt hoeveel bezoekers je website of weblog krijgt, hoe lang ze blijven, op hoeveel pagina’s ze klikken, vanaf welke website ze je vinden, en wat voor woorden ze hebben ingetypt op Google om op je website te komen.
Als je een doel hebt met je blog, bijvoorbeeld het trekken van potentiële klanten of het informeren van je achterban, kunnen statistieken je een heleboel inzicht verschaffen. Bijvoorbeeld, is je blog wel gericht op de juiste onderwerpen? Via welke zoekvragen wordt jouw site eigenlijk gevonden?
Statistieken geven je inzicht in het bereik van je blog
Om een voorbeeld te geven, ik had op mijn blog nog een artikel staan over mijn vorige bedrijf, dat o.a. handgemaakte vilten kussens verkocht. Bleek dat ik hoog scoorde als mensen ’vilten kussens’ intypten. Was toen leuk geweest, maar nu helemaal niet meer relevant. Dus heb ik dat artikel verwijderd.
Je zult ook zien dat mensen zoeken op andere dingen dan jij dacht. Misschien staat op jouw coachingsite één artikel over hoe je jezelf kunt motiveren, maar blijkt dat juist de zoekwoorden ’motiveer jezelf’ mensen op jouw site brengen. Dat kan aanleiding zijn om meer op dat onderwerp te focussen. Want zo makkelijk is het niet om hoog te scoren in zoekmachines zonder daarvoor te betalen.
Statistieken laten zien waar je bezoekers vandaan komen
Ook belangrijk is om te zien of al je getweet op twitter wel verkeer oplevert naar je website – ervan uitgaande dat je dáár uiteindelijk je geld verdient of je doel bereikt. Als niemand je weet te vinden via twitter, linkedin, hyves, myspace, b2bcontact of wat je dan ook gebruikt, kun je je afvragen 1) of je dat medium wel ten volle benut en 2) of je je moeite niet verspilt.
Met dank aan…
Het was weer een interessante blogpraat! Met dank aan de volgende mensen voor de input en de inspiratie:
@PiggyPower1 @rkroesbergen @Essenstamtam @Mardilja @Estervanaalst @GuusNet @mirjambuil
Via @blogpraatchat tweet ik regelmatig interessante links over (zakelijk) bloggen, zie @blogpraatchat.
Image: Google Analytics
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie