Jij mag dan niet online zijn – je klanten zijn het wel

Zet je zaak op de kaart Elja DaaeIk werd geïnterviewd vandaag, voor mijn lokale krant. Over mijn nieuwe boek (>>>>linklinklink<<<<).

Het begrip ‘aversie tegen online’ werd genoemd door een aanwezige (niet ondergetekende). Maar ik dacht: dat is het wel. Heel veel ondernemers en andere professionals wiens core business niets te maken heeft met computers hebben een aversie tegen online.

Bah, Facebook.

Bah, de iPhone.

Bah, dat gezeur over Google.

En dat is hun goed recht, natuurlijk. Zoals ik tegen de persoon in kwestie zei: natuurlijk heb jij het recht om een hekel aan al dat online gedoe te hebben. Niet te willen dat je foto op Facebook komt. Niets irritanter vinden dan mensen die de hele dag online delen wat ze eten en drinken en denken.

Als persoon begrijp ik dat en vind ik dat je lekker moet vinden wat je vindt.

Maar als professional kun je er echt niet meer omheen, die online wereld.

En als manager of ondernemer al helemaal niet.

Soms denk ik: er ligt een soort virtuele laag over de wereld.

Je staat in je winkel of je aannemersbedrijf of je lokale krantenkantoor en je denkt dat jouw zaak bestaat uit wat jij kunt zien, ruiken, horen en voelen.

Maar dat is niet zo.

Er is meer tussen hemel en aarde.

Want ondertussen zijn klanten en bezoekers en leveranciers en collega’s aan het praten over jou. Aan het reviewen. Aan het geotaggen (aan het ‘inchecken’). Op Facebook. Op Foursquare. Op Instagram. Op Yelp. Op hun blog. Overal.

Ze genereren met zijn allen duizenden, honderduizenden, miljoenen, miljarden stukjes data. Waarvan sommige over jouw bedrijf gaan.

Maar dat weet jij niet.

Want jij hebt een aversie tegen online.

Je ziet het dus niet, als ze daar klagen. Maar, veel belangrijker, je ziet niet welke kracht er uit gaat van het enthousiasme van al die mensen. Die de wereld willen laten weten waar ze zijn, omdat ze jouw zaak of kantoor associeren met iets dat belangrijk genoeg is om te delen met de rest van de wereld.

Dus.

Ook als jij niet online bent, je klanten zijn dat wel.

Dus jammer van je aversie.

Je zult hem moeten overwinnen.

Het zal je misschien nog verbazen, hoe leuk die online wereld is. En hoe leuk je klanten het vinden om jou online te ontmoeten.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

rene de witantwoord
3 oktober 2014 om 07:40

de regionale aannemer is wel online hoor ; https://www.facebook.com/BouwbedrijfdeWit

Jacob Jan Voermanantwoord
2 oktober 2014 om 20:31

hmpf mensen die blij zijn dat ze in een lokale krant staan 😉

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.