Je kunt beter jezelf disrupten dan gedisrupt te worden

exit disruptie

Disruptie, weet je wel? Is hot en happening. Disruptie beschrijft het gegeven dat een bedrijf of een groep mensen besluit om iets dat altijd hetzelfde gebeurt, totaal op zijn kop te zetten door het anders te doen. Vaak geholpen door digitale ontwikkelingen.

De experts die je in de krant aan het woord ziet, of op de televisie, hebben hun standaardrijtje voorbeelden paraat. AirBnB, bijvoorbeeld, dat de verhuurmarkt voor vakantieverblijven (lees: hotels!) op zijn kop zette. Of: Über vs taxi’s die je pre-über een rib uit je lijf kostten zonder dat je er perse keuze in had of service kon verwachten.

Maar hotelkamers en taxi’s zijn peanuts, in het denken over disruptie.

Nee, dan wonen op de maan (het stopt natuurlijk niet bij simpele galactic flights)? Waarom niet? Als je het kunt bedenken, kun je het doen.

Here’s to the crazy.

Als je goed kijkt, zie je het overal. Disruptie.

De wereld op zijn kop.

Overal worden traditionele bedrijven en bedrijfsmodellen en bedrijfstakken op hun kop gezet door onverwachte concurrenten vanuit onverwachte hoeken.

Het maakt eigenlijk niet uit, wat je doet – de kans dat wat je doet wezenlijk gaat veranderen, de komende jaren.

Neem nou banken. Op de radio kwam een meneer aan het woord die een nieuwe bank gaat starten. Een rekening kost 40 euro per jaar. Je ontvangt geen rente, want het geld wordt gewoon voor je bewaard. Het wordt niet uitgeleend of als onderpand gebruikt en er zijn geen ingewikkelde financiële diensten. Het maak niet eens uit of je de rekening zakelijk of privé gebruikt.

Dat is nou disruptie.

Keer 2 (want voor zakelijke en privégebruikers).

Neem Netflix. Toen ik in de VS woonde, huurde ik daar DVD’s. Die kreeg ik opgestuurd. En of ik ze terugstuurde of niet maakte niet zo heel veel uit.

Nu kijk ik online. Maar dat niet alleen: Netflix is zelf filmproducent geworden. Maar dat niet alleen: Netflix heeft de afgelopen week een film die door iemand anders is geproduceerd, in een keer opgekocht en van de markt gehaald. Hij komt niet eens meer in de grote bioscopen. .

Ik hoef niet meer naar de videotheek. Ik hoef geen TV abonnement meer. En nu hoef ik ook niet meer naar de bioscoop (ging ik toch al niet…ha…doe mij maar Netflix).

Dat is disruptie. Keer 3.

Als ik een goed idee heb voor een mooi product, heb ik geen winkels meer nodig. Dan laat ik de crowd het financieren en de crowd het kopen.

Als ik graag journalist of schrijver wil zijn, hoef ik geen uitgever meer te hebben. Ik start in drie kliks een blog en een twitter account om mensen te bereiken. Of ik geef mijn boek zelf uit, online als ebook. Of zelfs in print.

Als ik succesvol zangeres wil worden, heb ik geen platenmaatschappij meer nodig. Een YouTube kanaal volstaat.

Wie een supermarkt wil beginnen, heeft geen dure real estate meer nodig. Alles kan online. Steeds sneller en slimmer en goedkoper. Omdat er mensen zijn die gemotiveerd zijn om het sneller en slimmer en goedkoper te doen.

Disruptie hoeft niet technisch te zijn. Het is gewoon een mindset.

Disruptie is gewoon verandering. Alleen dan met de snelheid van het licht.

Toen ik ooit op een niet nader genoemd  Ministerie werkte als uitzendkracht, had je daar een afdeling die niets anders deed dan nummers toekennen aan brieven. Je belde een intern telefoonnummer en dan vertelde je het onderwerp van je brief en dan kreeg je een nummer. Dat zette je dan weer in je stuk en dan maakte je een oplegnota en dan verzamelde je daarop 7 parafen door er mee langs 7 afdelingen te lopen.

Denk je dat die afdeling nog bestaat?

Het is lastig, disruptie.

In principe wordt het er beter van. Meer keuze. Goedkoper. Betere service, hopen we.

Maar er vallen ook altijd slachtoffers. Ontslagen. Mensen die dingen moeten doen die ze niet hadden verwacht. Vraag op de arbeidsmarkt die niet meer aansluit op het aanbod.

Het lastig van deze tijd, waarin alles mogelijk is en waarin disruptie op de loer ligt, is dat we er niet klaar voor zijn. Wij gewone mensen.

We denken dat het onze tijd wel zal duren.

We zijn mensen: we houden niet van verandering.

Maar verandering komt jouw kant op. Sneller, ingrijpender en veranderlijker dan jij verwacht.

Er zijn maar twee wegen: veranderen of veranderd worden.

 

 

 

 

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

1 Reactie

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Leren is leuk – Elja Daaeantwoord
27 oktober 2015 om 20:08

[…] of wordt veranderd. Disrupt of wordt gedisrupt. Leer uit jezelf of wacht tot anderen je de les lezen […]

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.