[disclaimer: Elja is boos. Dus dit is een boze post.]
O jee o jee wat is er toch veel om over te bloggen. Nog even ik blog twee keer per dag! Aan inspiratie geen gebrek. Zoals deze tweet net van Jan Willem:
Smerige reclame van Senseo : “hij smaakt als mijn vrouw, zacht en pittig”
— Jan Willem Alphenaar (@jwalphenaar) April 12, 2013
Ik heb iets met reclames. Dat wil zeggen: ik weet niets van reclames. Wel van marketing, maar niets van reclames. Wat ik weet is dat ik me al jaren erger aan reclamebudgetten die gebruikt worden om stomme, lelijke, manipulerende, foute, sexistische of anderszins verkeerde en storende boodschappen de wereld in te pompen. Hoe groter het bedrijf, hoe groter het budget, hoe groter je verantwoordelijkheid, vind ik, om iets positiefs te doen.
Start a movement
Als een ventje van 9 met zijn oom een hele positieve movement kan beginnen die hem naar the White House brengt, zonder budget, lijkt me dat je als groot bedrijf met een miljoenenbudget toch wel iets kunt verzinnen dat én je verkoop stimuleert én iets positiefs bijdraagt aan de wereld.
Toch? Iedereen eens?
PS Als je Kid President niet kent, moet je even deze video kijken: Pep Talk. Januari van dit jaar. Ruim 18,4 MILJOEN views. Zo is het begonnen, geloof ik. Een jongetje met een ziekte die een positief bericht de wereld in wil sturen. Kippevel.
Marketingbudgetten moet je respectvol inzetten.
Maar nee. Zo gaat dat niet.
Omdat je van gekkigheid niet meer weet hoe het allemaal aan de man moet brengen, verzin je ‘innovaties’ die gewoon een variatie op het thema zijn en bovendien niets positiefs hebben (vaak nog extra milieuvervuilend of dikmakend etc. zijn). En die ga je dan in de markt zetten op een manier die mensen zo murw mogelijk maakt of er althans van uit lijkt te gaan dat wij met zijn allen niet helemaal te dom zijn om te weten dat het allemaal TOTAAL IN SCENE GEZET IS.
Ja, ik was even aan het schreeuwen ja! Wat zijn dat nou voor oude-wereld-marketingtechnieken??
Gelukkig zet je al die mooie filmpjes van je campagne allemaal achter elkaar op YouTube (dat hoort namelijk. YouTube is Belangrijk, he? Zie boven, 18,5 MILJOEN views. Dat kun je er krijgen.). Zodat wij, domme doelgroep, daar lekker kan gaan kijken, want daar schijnen we allemaal rond te hangen de hele dag.
Ik zeg: 198 views voor je reclamefilmpje op YouTube. Dat is iets om over na te denken, inderdaad. Al dat geld. En dan 198 views op YouTube. 200. 50.
Waarom ben ik nou zo boos?
Ik ben boos omdat de campagne die ik bekeek n.a.v. de tweet van Jan Willem een soort knip en plak actie bleek te zijn. Zo makkelijk kan dat dus. Beetje repurposen van content, gewoon.
We filmen, nou, zeg, 10 verschillende mensen en stellen. Wél een doorsnede van de doelgroep natuurlijk he?! Mannen vrouwen stellen leeftijden sociale klassen jajajajaja. Dat het lekker ieieieiedereeeen aanspreekt. Grote stappen, snel thuis he? En dan laten we ze allemaal iets zeggen over, nou, even kijken, dat de nieuwe koffie lekkerder is dan thuis, dat ze dit thuis ook wel willen, iets over de pittige smaak, iets over het mooie nieuwe design van het koffiezetapparaat, eens kijken… misschien nog iets van, eh, nou, goh, dat die koffie net zo pittig is als zijn vrouw, ja, leuk gevonden! Net Echt. Daar voelt een hele groep mannen van een bepaalde generatie zich vást mee verbonden, denk je niet?
Ja. Dat doen we! Jottem! Dan knippen we en plakken we een beetje, man 1 over design en vrouw 2 over pittig, vrouw 3 over design en man 1 over pittig, stel 1 over thuis, vrouw 4 over thuis, huisvrouwenlibellestel even giechelen (= menselijke factor), JEUJ! En dan even kijken, even beetje de Hollandse link leggen, he, dus we laten het hele gebeuren dan plaatsvinden op een lekker Hollands pleintje, oude steentjes, oude geveltjes, ja, leuk. Dat is fijn, want als we dat doen kunnen we die 2 seconden van het begin als intro lekker hergebruiken voor in de hele campagne. Knip! Plak!
Ja en dan wekken we de indruk dat het Echte Mensen zijn die Eerlijk Iets Zeggen over Een Nieuw Product! De Road Show!
…
Ik kan me natuurlijk vergissen.
Misschien zijn het wel Echte Mensen. Die Toevallig dezelfde dingen zeggen over die Heerlijke Koffie. En dat Design he! Schijnt ook zo geweldig leuk te staan in de keuken thuis!
Het punt is
Maar zelfs als het Echte Mensen zijn, zelfs dan getuigt het niet van het serieus nemen van je klanten. Het is gewoon vulling. TVreclameblokvulling. Het is zo doorzichtig. Het gaat er van uit dat wij een beetje dommig zijn. Dat een deuntje, een plaatje, een praatje, knip-plak-knip-plak, dat dat genoeg is om ons er van te overtuigen dat het product goed is en het bedrijf deugt. Het neemt ons niet serieus. Het gaat niet om ons, dat is wel duidelijk. Lappen en happen! Hop.
Luister, marketeer-oude-stijl: DIE TIJD IS VOORBIJ.
De tijd van je-klanten-serieus-nemen. Die is gekomen.
Misschien moet je gewoon even subscriben op Kid President. Dan zie je hoe mensen die gewoon uit liefde werken met een goede boodschap en creatieve invullingen van die boodschap zoveel succes kunnen hebben. Misschien kun je er iets van leren, dat jongetje van 9 en zijn oom.
Het maakt mij niet uit dat je je merk verpest en je klanten niet serieus neemt en die troep op de buis laat verschijnen*. Wat mij uitmaakt is dat het zo veel geld heeft gekost. Die had je ook op andere manieren de economie in kunnen sturen tenslotte.
Wat kost zo’n campagne nou? 500.000 euro? 1.000.000 euro? Meer? Wat voor leuke dingen zou je niet allemaal hebben kunnen doen met dat budget om én de wereld een stukje beter te maken én mensen met je (naar ik aanneem en hoop) goede product in aanraking te laten komen?
Precies.
[Einde boze tirade]
*Da’s gejokt. Het maakt me wel uit, dat je je klanten niet serieus neemt. Het is beledigend. Gelukkig woon ik niet in Nederland en ben ik niet de doelgroep. Phew.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Lindy Prins zegt
Oh Elja, ik begrijp je helemaal!! Ik heb het met deze reclame van KPN: http://www.youtube.com/watch?v=b8kISSkv-Rk (check vanaf 0.20). Ik vond het zo’n belachelijke scene!! Ik ging los tegen de tv: “Nou jaaaaaa, wat is dit nou? En dan die man, en maar lachen! En dan die vrouw, ze doet NIKS! Wat nou emancipatie” Enz enz. Vreselijk. Daar kan ik ook boos om worden. Het duurt niet lang, maar toch. En het is trouwens ook gejat van reclame van koekjesmerk… Kansloos. Jammer. 🙂
Elja Daae zegt
Ha, herkenbaar, ik had deze ook gezien en had ook meteen vraagtekens bij die scene. Wie willen ze nou aanspreken he? Mannen? Omdat MANNEN DE TECHNISCHE BESLISSINGEN nemen? Internet bestellen en zo? En omdat mannen het geld verdienen en alle ‘leuke dingen die je er bij krijgt’ dus ook aan mannen toekomen? En vrouwen zich sullig op de billen laten staan door enge pubers?
Hmpf.
Lindy Prins zegt
Pcies. Achterhaald idee/denkwijze toch?! KPN tikt je aan :-p
JeroenMirck zegt
Mooie tirade, maar ik ben het met Frank eens: reken maar van yes dat dit werkt! Net zoals Justin Bieber werkt, en Uggs. Marketing is krachtiger dan we kunnen/willen/durven toegeven. Wel bieden sociale media de mogelijkheid om daar een tegengeluid tegen te laten horen. Soms werkt dat, wordt dat een beweging en past een bedrijf zijn marketing aan.
Elja Daae zegt
Power to the people!
Maar toch denk ik, hoop ik, dat het tij aan het keren is. Die hippe dertigers in die videos, alsof die niet op Facebook en YouTube zitten en in werkelijkheid voor zo’n suffe actie zouden vallen…?!
Frank Meeuwsen zegt
Er zijn nog altijd meer dertigers die naar de Libelle Winterfair en Margriet Zomerweken gaan dan dat er hippe dertigers zijn. Vergis je niet, het gros van de Nederlander zal het worst wezen wat er allemaal met social media gebeurt. Hebben een hekel aan reclame maar staan wel vooraan bij het Kruidvat als de luiers in de aanbieding zijn (*ahem*). Ongeacht of dat merk wel of niet iets op Facebook doet. Of blogt.
Ik zeg niet dat er géén shift is, maar ik pleit wel voor een realistische blik. Natuurlijk zijn merken gedwongen om anders te denken (lees Purple Cow nou eeeeeeeeeeens!!!!). Dan krijg je het hele Belevings denken, alles moet een Beleving worden. Maar dat is al weer op zijn retour. Hoeveel leverworst Beleving kun je hebben op Lowlands? Dus gaan we nu naar de Duurzaamheid.
Maar weet je… in the end zit er gewoon een marketeer met een spreadsheet en powerpoint te kijken wat het kost en oplevert. En als Authenticiteit en Duurzaamheid werkt, dan gebeurt dat. Ja, er zullen bedrijven het onderspit delven en ja, er zullen exemplarische successen zijn, check eens http://indie-brands.com/. Maar elk van die Indie-brands krijgt in maart de accountant aan tafel om de inkomstenbelasting te doen. En dan gaat het wel gewoon plat om kosten en opbrengsten. En marketing.
affijn…ik denk dat ik mijn domein opzeg en in jouw reactiepanelen ga bloggen 😉
Elja Daae zegt
Happy to be of service, uiteraard. Zeg maar op hoorm je domein. eljadaae.nl/incredibleadventure is nog vrij, helemaal voor jou. Wacht – gingen we sowieso niet bij elkaar bloggen?
Maaarrrrr. IK WIL NIET DAT HET ZO IS. Dus het is niet zo. 🙂
Je zult vast gelijk hebben, dat het (nog) niet zo werkt. Maar ik streef naar dat ideaal waarbij marketing niet meer zo plat is dat we zonder te kijken naar de sociale impact geld spenderen aan campagnes maar juist samenvalt met wat goed is klant, bedrijf en wereld.
jaja. Dat heeft voor mij overigens niets met social media van doen hoor. Dat heeft meer te maken met De Wereld.
Elja Daae zegt
Wacht! Wacht! En dit dan?? http://realbeautysketches.dove.com/
Frank Meeuwsen zegt
Kom op Elja…dat is geen traditionele marketing? Dit is allemaal gebaseerd op onderzoek. Zie http://www.edelmanberland.com/consumer-marketing/. En Dove is van Unilever. Hét grote merk als het gaat om meetbaar maken van resultaten. En wist je dat Unilever tevens Axe in hun portfolio heeft? Dat zijn nogal tegenpolen als je het hebt over merkwaarde…
Elja Daae zegt
Ja maar, ja maar, ja maar. Ik ben helemaal niet tegen goed in onderzoek gefundeerde marketing hoor. En ook niet tegen marketing door grote bedrijven. Echt niet. Ik heart marketing. Ik ben er van, he.
Maarrrrr als je het dan toch doet, is het toch gaaf als het iets oplevert? Wat Dove doet vind ik geweldig. Ze confronteren mensen met denkbeelden. Ik vind het PRIMA dat ze daardoor meer, zelfs heel veel, verkopen. Ik heb niets tegen geld verdienen en commercie. Axe, tsja. Ik ken hun huidige campagne niet maar vond die van vroeger altijd wel grappig omdat ze zo overduidelijk stereotype waren dat het voor zelfs de meest beinvloedbare 16-jarige op een bepaald niveau wel duidelijk zal zijn geweest dat het onzin is. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Ik vind marketing leuk. Miljoenenbudgetten voor marketing ook. Omzet ook. Je kunt van alles aanmerken op die Dove reclame, misschien is het niet echt, het is heel instagrammig popie-jopig gefilmd, etc. etc. Maar ik vind de boodschap mooi.
En ik heb een Dove deodorant. Dat dan ook weer he.
Frank Meeuwsen zegt
Hey psst…check deze video…http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KKYkmYuk5l8 Duurt even, maar is HEEL de moeite waard want het vertelt jouw verhaal. En hoe je dan marketing kunt inzetten.
Frank Meeuwsen zegt
En als zo’n commercial wél werkt? Wat als het wél voor meer koffieverkoop zorgt? Als zo’n productmanager laat zien: Kijk, in de tijd dat die commercial werd vertoond hebben we x meer pakken koffie verkocht. Zonder prijsstunt, reclameaanbiedingen enzovoorts. Gewoon door te roepen dat onze koffie nog lekkerder is.
Want weet je…we (dit kleine bubbeltje) kunnen wel heel hard roepen dat die tijd voorbij is, maar pssst….da’s niet waar hoor. We zijn nog steeds gevoelig voor TV reclame, voor billboards die we zien, voor printadvertenties. We hebben er wel meer en meer een mening over, maar dat is iets anders dan “het werkt niet meer”.
Maar dat is een andere blogpost.
Elja Daae zegt
Ergens zal het wel iets opleveren. Maar ik denk dat dat niet lang meer gaat duren en dat gaat niet meer op. Ik denk echt dat we met een shift bezig zijn.
Daar komt bij: je kunt naar je cijfers kijken n.a.v. zo’n campagne en jezelf op de borst slaan. Of je kijkt naar zo’n youtube-campagne van een jongen van 9 en vraagt je af: had het niet ook anders, succesvoller gekund? Had ik dat geld niet beter kunnen investeren, met meer resultaat?
Ik ben een boek aan het lezen, ik geloof dat het ‘different’ heet. Over dat merken, vooral van producten als koffie en wasmiddel en tandpasta, steeds meer gedwongen zullen worden om echt anders te zijn. Omdat de zogenaamde innovaties (nu met meer waskracht, nu met pittigere smaak) te weinig onderscheidend zijn, in de ogen van de consument het merk niet zodanig anders maken dat ze daarvoor gaan kiezen en dus eigenlijk niet echt meer iets opleveren.
We shall see. Misschien is het inderdaad mijn bubbel….
Peter Pellenaars zegt
Wow! Impressionistische woede in volle hevigheid. En terecht! Sommige reclame wordt met de dag infantieler.
Jacob Jan Voerman zegt
Bloggen is kunst ! Dit is de angry young women groep uit Istandbul.
Elja Daae zegt
nou ja, jong, jong, ik voel me wel vereerd dat je me in die groep indeelt. Haha! Zat gisteren nog te denken: als ik dan 40 ben (over 1,5 jr), mag ik dan nog wel sneakers en capuchontruien aan??? Angry Young Women! YEAH.
H.J. Winkeldermaat zegt
Haha! Een blog post naar m’n hart. Geweldige tirade tegen de onechtheid van van alles. Doet me denken aan wat Kiki me gisteren in de auto vroeg toen we langs de Lidl reden en ze Lidl niet goed kon lezen… want ze leest alle woorden die ze ziet tegenwoorden (hardop). “Papa, wat staat daar?” Daar staat Lidl. “Wat is dat?” Dat is een naam van een supermarkt, een merk. “Wat is een merk?”
Wat is een merk?… Daar ging ik. En daar kwam ik dus niet uit. Een merk is een naam van een product of service waardoor mensen, klanten, consumenten eenzelfde identiteit (want zo praat ik tegen Kiki)… of ja eigenlijk is het… het laden van een merk doe je omdat…
“Pahap, ik moet afzwemmen voor A…”
Einde gesprek.
(Ik ga hier maar eens over bloggen… Thanks.)
Elja Daae zegt
Jij bedankt! Kiki stelt slimme vragen….! Wat is een merk eigenlijk???
Linda Rosalinde Markus zegt
Mooie blogpost! Helder, en verwoord precies wat ik ook vaak heb wanneer ik reclames zie. Laatst schreef ik daar ook iets over, over een nieuwe reclame van nrc.next. Het was een soort spoof op de Axe commercials. Een ‘stoere’ jongen, compleet met zonnebril en leren jasje, spoot twee bussen deodorant leeg over zichzelf. Vervolgens kwamen er drie dames binnen met zwoele blikken en wapperende haren, die de jongen niet eens aankeken maar langs hem heen liepen: naar de jongen die een nrc.next aan het lezen was.
Ik maakte me daar ook boos over. Want hoe kún je als kwaliteitskrant zoiets maken? Hoe kun je denken dat mijn generatie warm loopt voor je krant als je zo’n kinderachtige reclame in elkaar zet? Sommige bedrijven lijken gewoon echt niet te weten wat hun doelgroep qua reclames wil, lijkt het.
Elja Daae zegt
Ja en vaak is het ook vrij sexistisch, vind ik. Prima dat je je op mannen of juist op vrouwen richt. Maar beetje laag om het dan weer op de verkeerde aspecten te gooien he?
Linda Rosalinde Markus zegt
Ja, precies. De boodschap achter die reclame was meer van: ”Ga nrc.next lezen WANT dan komen er allemaal mooie vrouwen op je af, dus meteen kopen die krant.” Dan gaat het inderdaad om de verkeerde aspecten.
lindakwakernaat zegt
Woot woot!!!
Elja Daae zegt
woohoo!
Monique Bransen zegt
Stay angry! Dat levert mooie blogposts op!
Elja Daae zegt
Dankjewel Monique! Moet ook niet te vaak he. Maar af en toe is het goed. 🙂
Miss Artemis zegt
The Kid President, dat ik die nog niet kende, echt zo cool!
Elja Daae zegt
Echt iets voor jou. Geweldig he? Change the world. Be awesome.
Joyce Roosenhart zegt
Geweldige reactie! Ben het volkomen met je eens, moest er erg om lachen ook (in positieve zin). Leuk iniatief ook van dat jongetje, nog niet eerder gezien!
Elja Daae zegt
Fijn om te horen! Ik wil eigenlijk niemand beledigen. En het is vast moeilijk om productmanager koffie te zijn bij zo’n groot bedrijf. Maar toch….