Op aanraden van Raymond (hier uitleg) en Calliope heb ik eindelijk de WordPress plugin JetPack geïnstalleerd om zo mijn blog posts overal te kunnen delen. Had ik jaren geleden moeten doen maar was er nooit helemaal zeker van wat het nu precies zou doen, die plugin.
Nog steeds niet, trouwens. Het is een heel uitgebreid pakket. Veel mensen gebruiken het geloof ik vanwege de comments features, maar daarvoor gebruik ik Disqus.
Ik heb het dan ook met name geïnstalleerd omdat ik automatisch mijn blog posts wilde gaan delen op LinkedIn, Google+ en mijn facebookpagina en niet alleen op Twitter (waar ik IFTTT voor gebruikte).
Handig, automatisch je artikelen delen op social media?
Je kunt eindeloos discussieren over de zin en onzin van automatisch je blogartikelen delen. Als het je gaat om engagement, moet je alles uiteraard handmatig doen met een per doelgroep/kanaal verschillende boodschap.
In dat geval zou ik het feit dat je dit vanuit JetPack direct kan doen, met toevoeging van een custom message, alleen gebruiken voor het kanaal waarvan je denkt dat een custom message de meeste impact heeft. Waarschijnlijk bij een kanaal waar de mogelijkheid bestaat om langere updates te maken, zoals Google+ of Facebook. LinkedIn is minder geschikt, omdat je ‘custom message’ daar als titel van de update verschijnt en dat er niet altijd aantrekkelijk uitziet (zie verderop).
Maar mij gaat het niet zozeer om engagement.
Mij gaat het meer om ‘delen’. Omdat ik het zonde vind dat ik iedere dag een blogartikel schrijf en dat ik het vervolgens alleen (automatisch) via mijn twitter account deel. En dat ik ook graag eens wil zien wat er gebeurt op Facebook, Google+ en LinkedIn als ik daar meer ga delen.
Ik heb het nu een paar keer gedaan. Geklikt op > edit > custom message aanpassen > alle vinkje aangelaten voor Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+.
Zo gaan al mijn blog posts opeens naar alle netwerken en niet alleen naar Twitter. EN met een ‘custom message’. Hoewel dan wel 1 custom voor 4 messages, he.
Ik weet al 1 ding: ik vind het eng om alles overal te gaan delen. Vooral om artikelen op LinkedIn te knallen (mits het ‘zakelijke onderwerpen’ betreft).
Maar even los daarvan: conclusies kan ik wel al trekken, over wat wel en niet werkt aan deze specifieke manier van delen van blogartikelen, via JetPack.
Over de custom message in JetPack
Je vindt deze optie als je op ‘Publiceren’ klikt en kiest voor ‘Edit’.
Je kunt de sociale netwerken van je keuze overigens toevoegen via de settings van JetPack. Je kunt naast de kanalen waar ik voor gekozen heb, ook nog kiezen voor Tumblr en Path.
Let op: als je artikel oorspronkelijk een andere titel had en je hebt die aangepast houdt JetPack die permalink-titel aan als custom message! Doe dus altijd even een check. In de afbeelding hieronder zie je dat mijn perma-link (URL) nog mijn oude titel hanteerde, maar ook toen ik die aanpaste bleef de custom message mijn oude titel gebruiken.
Mogelijk zou er bij publicatie toch de nieuwe titel gebruikt zijn? Het testen waard.
Je ziet rechtsboven de custom message overigens het aantal tekens dat je gebruikt – een handige feature, zie verderop.
Artikelen delen via JetPack op LinkedIn
- Je ‘custom message’ is de titel van de update (klikbaar).
- Als je meer dan 48 tekens gebruikt in je ‘custom message’, beslaat de titel in de update meer dan 1 regel. Dat hoeft niet erg te zijn,zie afbeelding links: bij de tweede update zijn ongeveer 66 tekens gebruikt. Dat ziet er nog prima uit. Maar als je meer dan twee regels gaat beslaan, wordt het minder.
- Zonder plaatje ziet de jetPack update op LinkedIn er vreselijk uit, erg onaantrekkelijk. Er MOET, kortom, een afbeelding in je artikel zitten. De plugin pakt dan automatisch die afbeelding uit je artikel. Als ik het goed heb, pakt de plugin als afbeelding gewoon de eerste afbeelding uit je artikel.
- Niet alles past op LinkedIn. Sommige dingen zijn te privé.
- Er zijn maar weinig mensen die (veel) bloggen en dat op LinkedIn delen, dus wat dat betreft zou je daar als zakelijke blogger echt voordeel moeten kunnen halen volgens mij. Maar:
- Het nadeel van delen op LinkedIn is dat er heel veel LinkedIn-gebruikers minder gewend zijn aan online delen en online lezen, althans, dat vermoed ik. Misschien ligt dat vooral aan mijn LinkedIn-netwerk dat voor een groot deel stamt uit de tijd dat ik in de vaste telefonie en in de advocatuur werkt :). Maar ik heb de indruk dat twitteraars en Facebookers veel meer gewend zijn om hun informatie via hun feeds te krijgen. Voor LinkedIngebruikers geldt dat (denk ik) minder. De vraag is dus of mensen het 1) waarderen en 2) lezen.
Ik ga zelf eens testen met handmatig delen, in plaats van via JetPack, zodat ik alles beter aan kan passen, ik zal achteraf even posten hoe dat er uit ziet.
(UPDATE: dat ziet er toch wel heel anders uit. Beter, als je het mij vraagt. Net als bij automatisch delen zijn zowel de titel van de link, de afbeelding en de naam van de site klikbaar en wordt de eerste afbeelding van het artikel getoond)
Artikelen delen via JetPack op Twitter
- Een ‘custom message’ van 140 tekens is te lang voor Twitter. Houd het korter en houd rekening met de URL die ook ruimte inneemt. Zorg dat er ruimte blijft voor gebruikers die willen retweeten met toevoeging van hun eigen commentaar. Een custom message zou, denk ik, niet langer moeten zijn dan 120-16=104 tekens.
- De linkverkorter die JetPack gebruikt leidt tot een link met een lengte van 16 tekens.
- Ik neem aan dat het gebruik van die linkverkorter betekent dat je extra statistieken in kunt zien. Heb ik nog niet uitgezocht.
- Er is op LinkedIn verder geen verschil met delen van artikelen via ifttt.com, voor zover ik kan zien, behalve natuurlijk dat je de tweet (de custom message) kunt aanpassen. Aan de andere kant, als de titels van je blogartikelen pakkend zijn, is dat niet zo nodig. Ik heb het nooit gemist, toen ik ifttt.com gebruikte.
Artikelen delen via JetPack op Google+
- Ik moest mijn settings op Google+ wijzigen, anders deelde ik alles alleen ‘privé’ op Google+ en dan ziet niemand het. Ik heb nu mijn instellingen voor de koppeling met WordPress gewijzigd door in Google+ te kiezen voor > account > Google+ login: gekoppelde sites weergeven > wordpress > bewerken > openbaar.
- Google+ heeft – denk ik- vrij hoge engagement, maar het is zaak om de reacties in de gaten te houden!
- Op Google+, waar ik ‘maar’ 450 volgers heb waarvan ik maar een klein deel ‘ken’, is de engagement veel hoger dan op LinkedIn, waar ik 500+ contacten heb waarvan ik 80% wel echt ken.
Artikelen delen via JetPack op Facebookpagina’s
- Je kunt je afvragen hoe zinvol het is om je Facebookpagina op die manier te gebruiken…ik heb zelf vaak genoeg in artikelen aangegeven dat het totaal indruist tegen wat Facebook leuk en interessant maakt! Het past eigenlijk niet bij dit platform, om automatisch te delen.
- Als er geen afbeeldingen in je blogartikel zitten, krijg je op Facebook een lelijk Facebookplaatje. Niet mooi en niet goed voor de coversie.
- De lay-out is verder prima, je krijgt de titel (of de ‘custom message’) te zien, een afbeelding uit het artikel, en de eerste zinnen van je artikel. Als engagement belangrijk voor je is, zijn die eerste zinnen dus wel degelijk iets om rekening mee te houden.
- NB: als je veel witregels gebruikt, zoals ik, is het goed om te weten dat de eerste regels van het artikel zonder witregels getoond worden. Misschien kun je dat voorkomen door in de eerste twee regels een H2, een kop, te gebruiken? Heb ik nog niet getest.
- Iemand vroeg me heel terecht waarom ik dat deed, delen op mijn facebookpagina. Die pagina is ‘slapend’, ik doe er niet veel mee, tenslotte. Dat is een goede vraag. Ik kan het niet helemaal verklaren, die behoefte. Voor nu blijf ik er een tijdje mee doorgaan, om eens te kijken wat er gebeurt qua engagement en fans. Maar grote kans dat ik er ook weer mee stop.
To share or not to share
Het druist tegen mijn principes in, auto-sharing. Op een diep, persoonlijk niveau leidt het tot een worsteling en een confrontatie met wat ik geloof en wie ik ben. Allemaal vanwege een paar vinkjes!
Ik blijk het dus doodeng te vinden om mijn artikelen de wereld in te slingeren via al die kanalen. Terwijl ik het op Twitter geen probleem (meer) vind. Alsof Twitter niet openbaar is! Maar dat voelt voor mij, met ruim 4000 volgers, veiliger en overzichtelijker dan LinkedIn, Facebook en Google+.
Maar het leuke van iets nieuws proberen is natuurlijk dat je heel bewust het effect kunt gaan meten. Ik maak van dit soort veranderingen vaak een aantekening in Google Analytics, zodat ik eventuele verschillen in aantallen bezoekers kan verklaren.
Enfin. Als ik meer weet over effecten, zal ik daarover rapporteren. 🙂
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Edwin zegt
Beste Elja,
Weet jij waarom bij het delen vanuit WordPress het bericht wel op mijn persoonlijke pagina verschijnt, maar niet in het nieuwsbericht ?
Zie ik een facebook instelling over het hoofd ? Vanuit facebook aanpassen van ’toestaan op tijdlijn’ naar ‘ weergeven op timeline’ brengt geen verandering.
Bedankt alvast.
Edwin
Elja Daae zegt
Hoi Edwin, even kijken of ik je goed begrijp:
1) het verschijnt niet in de timeline van je vrienden? of
2) je hebt ook nog een zakelijke pagina waar het bericht niet verschijnt?
Die goedkeuring die jij noemt geldt volgens mij alleen voor berichten waarin jij zelfs genoemd (getagd) wordt?
Jacob Jan Voerman zegt
Ik blijf het nog even handmatig doen.
PS je hebt al een automatische link naar Goodreads, volgens mij. Ik zie daar ook regelmatig een post van jou.Wist je dat nog? 😉
Elja Daae zegt
Ik denk dat het een RSS-feed is die automatisch is ingesteld als je auteur bent? Niet bewust gedaan in ieder geval.
Jacob Jan Voerman zegt
Leuk hè? Auteur 🙂
Peter Pellenaars zegt
Ik heb alleen maar twitter (ja, per ongeluk mijn gedeactiveerde account tijdens de opzegtermijn van 30 dagen weer geactiveerd door niet goed op te letten, en nu laat ik het voorlopig maar zo) naast mijn blog. Dus het is goed handmatig te doen. Is ook leuker trouwens. Zowel voor mij als voor de volgers (hoop ik).
Elja Daae zegt
🙂