Ik lees een boek. “Bold”, heet het. Over ondernemen.
Al lezende zat ik me af te vragen hoe succes er uit ziet. Letterlijk, bedoel ik. En hoe belangrijk is om het imago van succes te projecteren om succesvol te zijn.
Ik vermoed dat veel mensen geloven dat je succes hebt als je er uit ziet alsof je succesvol bent. En, andersom, dat je niet succesvol bent als je er niet uit ziet alsof je succesvol bent.
In de VS was het leuke altijd dat er heel veel mensen waren die ‘succesvol’ waren (lees: rijk) maar waar je het niet aan zag. Heel vaak denk ik aan de keer dat ik op het vliegveld wachtte op de vlucht terug naar Chicago.
De business class passagiers mochten als eerste boarden, de belangrijkste eerst (het was vast niet de KLM waar ik mee vloog! ;)). En die eerste persoon was een meneer waarvan je nooit zou denken – als je naar hem keek – dat hij business class zou vliegen. Hij had een viezige oude spijkerbroek aan, een vaal shirt, zag er onverzorgd uit. Maar wel als eerste het vliegtuig in.
Kun je geloven dat iemand goed is in wat hij of zij doet als hij er niet zo uit ziet? Of is dat een vooroordeel dat alleen ’techneuten’ weten te doorbreken, waar onhippe vale broeken en versleten t-shirts geaccepteerd zijn en eerder doen geloven dat je goed bent dan als je in je maatpak aankomt?
Over het antwoord op deze vraag (hoe ziet succes er uit) heb ik veel geleerd toen ik op een advocatenkantoor werkte. We investeerden enorm in een kantoor op de Zuidas. Net als anderen. Het kon niet mooi genoeg, duur genoeg, design genoeg, glas en marmer genoeg.
Maar als ondernemer kijk ik met argusogen naar dat soort bedrijven. Want ik weet wie er betaalt voor al dat spiegelende marmer en blinkende staal.
Ik, de klant.
Dus. Hoe ziet het er uit, succes? Wat maakt dat je gelooft in een ondernemer?
Dat glanzende kersenhout?
Of het lichtje in de ogen?
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie