Ik keek naar een Instagramfoto van een man die ik bewonder. Een marketinggoeroe en ondernemer. Hij deelt veel kennis en daar leer ik van.
Maar steeds vaker valt me op dat hij uitgaat van mannen.
Ik hoor het aan kleine dingen. Grappen, versprekingen, verhalen. Steeds vaker denk ik: waar zijn de vrouwen in je bedrijf? Waarom heb je er zo weinig om je heen?
Waarom moet het zo macho? Waar blijven de krachtige vrouwen in de top van je bedrijf? Anders dan de ‘Chief Happyness Officer’?
Op de instagramfoto zie je zijn team. Het team dat verantwoordelijk is voor zijn personal brand, dat bijna net zo serieus – of nog sterker – wordt gemanaged als een merk. Alsof het ‘coca cola’ was, of Nike.
Op de foto zie je zo’n 20 mannen en 1 vrouw.
Het is iets dat ik overal zie. Niet alleen bij hem.
De foto op LinkedIn van een overleg met een bedrijf met de Koning en de Koningin? Allemaal mannen aan tafel.
Foto’s van vakbeurzen? Vergaderingen? Mannen.
Er zijn verklaringen, ja. Genoeg te bedenken.
Maar weet je wat het is?
De boodschap is zo duidelijk: in het bedrijfsleven, in techniek, in ondernemerskringen, daar hebben vrouwen niets te zoeken.
Het is zo’n slecht voorbeeld, he? En het ergste is dat het niet opvalt.
(Misschien is het tijd dat er iets verandert. Heb ik ideeen over.
Next time.)
- Is bloggen werk? - 10 maart 2023
- Afronden is een gek proces - 31 januari 2023
- Blog het proces - 20 januari 2023
En dan heb je het nog niet over het lijsttrekkersdebat en de groep van nummers 2…
Zucht. Niet voor niets overweeg ik Partij voor de Dieren.
ook mooi artikel: https://medium.com/@amyngyn/i-need-terrible-female-engineers-1023a2e973dd#.89s8jp72n
Mooi stuk!!
Keep fighting for women!